לקראת תביעה נגד לאומי: "בידי הבנק 3,577 חשבונות של נספי שואה בשווי 305 מיליון שקל"

החברה לאיתור והשבת נכסי הנספים: בבנקים בישראל 3,787 חשבונות בנק של יהודים שנספו בשואה, ובהם נכסים בשווי 333 מיליון שקל ■ לאומי: "התביעה מופרכת מיסודה"

החברה לאיתור והשבת נכסי הנספים בשואה מתכוונת לתבוע את בנק לאומי בסכום של 305 מיליון שקל. לטענת החברה, בבנק לאומי מצויים 3,577 חשבונות של נספי שואה בשווי זה.

לאומי, בניהולה של גליה מאור, דוחה את הטענות ומצביע על כשלים בנתוני החברה ובפעילותה.

מנתוני החברה לאיתור והשבת נכסי הנספים עולה כי קיימים בבנקים בישראל 3,787 חשבונות בנק של יהודים שנספו בשואה, ובהם נכסים בשווי של 333 מיליון שקל. רוב הכסף נמצא בבנק לאומי, כאשר לטענת החברה, בבנק מזרחי טפחות אותרו 55 חשבונות בשווי 19.5 מיליון שקל, במרכנתיל דיסקונט 44 חשבונות בשווי 5.7 מיליון שקל, בבנק הפועלים 67 חשבונות בשווי 1.3 מיליון שקל, ובדיסקונט 44 חשבונות בשווי 1.2 מיליון שקל.

דין ודברים מתמשך

החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה הוקמה בשנת 2006 בעקבות החלטה של ועדת חקירה פרלמנטרית בראשות ח"כ קולט אביטל. הוועדה קבעה כי נכסים של נספי שואה היו קיימים בבנק אנגלו-פלסטינה, ורובם הועברו לאפוטרופוס הכללי. עם זאת, בדו"ח הוועדה הומלץ על שיערוך הכספים רטרואקטיבית בצירוף הפרשי הצמדה.

חוק נכסי נספי השואה, שנחקק בינואר אותה שנה, קבע כי מי שמחזיק בישראל נכסים של נספי שואה חייב להעבירם לחברה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית שיקבעו על-ידי ועדת שיערוך מיוחדת.

מאז מתקיים דין ודברים בין החברה לאיתור והשבת נכסי הנספים לבין בנק לאומי. הבנק דחה את טענות החברה, אך כמחווה של רצון טוב העביר לידיה בשנת 2006 סכום של 20 מיליון שקל. בהמשך טענה החברה בשתי תביעות שונות כי על הבנק להעביר לרשותה 186 מיליון שקל ועוד 120 מיליון שקל. לאומי מינה את השופט העליון לשעבר, תיאודור אור, לבדוק את הטענות.

באפריל הודיע לאומי כי "לא קיימת לו חבות כספית ביחס לנכסים הכלולים בדרישות". כעת, כאמור, מתכוונת החברה לתבוע את הבנק.

בתגובה נמסר מלאומי: "מדובר בתביעה מופרכת מיסודה. לאומי העמיד את כל המשאבים הנדרשים לצורך בדיקת הנתונים אשר הועברו על-ידי הארגון, ייאמר כי במהלך העבודה מול הארגון נתגלו כשלים בפעולותיו. במאות התיקים שהתבקש הארגון לבדוק נמצאו טעויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לאומי מיוזמתו העביר 20 מיליון שקל לטובת הארגון, וזאת מתוך מחוייבותו העמוקה לנושא. אנו מאמינים כי כשם שהשופט בדימוס תיאודור אור דחה את טענות הארגון במסגרת בדיקה שערך - כך יעשה גם בית המשפט. לא נותר אלא להצטער על הארגון אשר ליבו גס בשימוש בכספי ציבור".