כסף או בנק

ברונפמן חייב להכניס יד לכיס

כאשר רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, כותב לדירקטוריון בנק דיסקונט, הוא בעצם מדבר אל בעלי השליטה בבנק, קבוצת ברונפמן שראן ולוחץ עליהם. יותר נכון, רק אל מתיו ברונפמן, שעדיין מסרב להזרים כסף לבנק שלו. שכן, בעוד בעל השליטה השני, רובין שראן, כבר הודיע שהוא מוכן להזרים כסף כדי לשמר את אחזקותיו ולשפר את מצבו של הבנק מבחינת יחסי ההון, ברונפמן ואביו ממשיכים "להתלבט" ו"לשקול".

וכאשר דירקטוריון בנק דיסקונט משיב למפקח על מכתבו, גם הוא מדבר אל בעלי השליטה שלו ומאותת להם חד וחלק: אם לא תגיעו לריצוי דרישות ההון של המפקח, וזה באמת לא חשוב מה אנחנו חושבים עליהן, תיאלצו לקבל את האלטרנטיבה: עצירה בהתפתחות הבנק. כדי לעמוד בדרישות הפיקוח ייאלץ הבנק להכין תוכנית שתצמצם את נכסי הסיכון ותבלום את התפתחותו. הוא יעשה את זה בעיקר באמצעות צמצום אשראי חדש וחידושי אשראי. התוצאה תהיה בלימת ההתפתחות העסקית, הליכה אחורה - יותר נכון הידרדרות - והשפעה לא טובה לטווח הארוך.

כדאי לדעת: הסכום המדובר, הנדרש מקבוצת השליטה המחזיקה ב-26% מהבנק, איננו "בשמים", מדובר ב-25-50 מיליון דולר. הסכום הזה מביא בחשבון את תוצאות הרבעון הראשון, את התוצאות המשופרות הצפויות ברבעון השני, את גיוסי ההון שבוצעו ושמתוכננים להתבצע עד סוף השנה. שראן מחזיק ב-40% מגרעין השליטה, והוא כאמור כבר הודיע שהוא מוכן להזרים את הכסף באמצעות הנפקת זכויות. מכאן, שהפעלת "מעצור" על פעילות דיסקונט נובעת כל כולה מסירובו של ברונפמן להזרים לבנק שבשליטתו כ-15-35 מיליון דולר.

אין מה לעשות: הגדלת ההון הראשוני בדיסקונט היא חובת המציאות. היא היעד הראשון והמרכזי של הבנק, כדי שיוכל להמשיך לצמוח, להתקדם ולהתפתח, לתפוס ולבסס את מקומו. בלי המהלך הזה, הוא עלול לחזור להיות דיסקונט החבוט והמידרדר משנות ה-90.

בשנתיים האחרונות הגדיל הבנק את הונו ואת הלימות ההון שלו מרמה של 9%-9.3% עד 2005, לרמה של 10.5%-11% מ-2006-2007. הגדלת הלימות ההון אפשרה לו להחליט על אסטרטגיה של צמיחה והגדלת חלקו במערכת הבנקאות. נתח השוק באשראי גדל מסביבות 14% בתחילת שנות ה-2000 ל-17% בסוף מארס 2009.

עד סוף שנה זו, כלומר בששת החודשים הבאים, על הבנק להגיע ליחס הלימות הון של 12%. כדי לעשות זאת, וזו הבעיה הגדולה והמרכזית, עליו להגדיל את ההון הראשוני המקורי, שעמד על 6.43% בסוף הרבעון הראשון השנה, אל מעבר ל-6.5%. הוא חייב לנקוט את הצעדים האלה כדי שלא להיות מוגבל בצמיחה, כדי לעמוד בדרישות חזקיהו וכדי להיות מוכן להוראות באזל 2, שדורשות כרית ביטחון גדולה מ-6.5% ההון ראשוני מקורי. בקיצור, אם ברונפמן רוצה להחזיק בשליטה בבנק השלישי בגודלו בישראל, עליו להזרים כסף. בתוך שבועות אחדים. אם לא, עליו להחליט בהקדם לאן הוא הולך מפה. *