נעצר סוחר קרדיט סוויס שמכר לטבע ולאינקרדימייל את ה-ARS

ג'וליאן צולוב, שביחד עם סוחר נוסף נתבע בגין הונאת לקוחות הבנק השוויצרי במכירת אג"ח בריבית מכרז משתנה, נתפס אמש בספרד ■ בין החברות הישראליות שנחשפו בעבר: ויסוניק, מאינד ושרין טכנולוגיות

סוכנות הידיעות "רויטרס" מצטטת גורם אכיפת חוק בארה"ב לפיו סוחר קרדיט סוויס שמכר, בין היתר, לטבע ולאינקרדימייל את ה-ARS, נעצר. ג'וליאן צולוב (36) הבולגרי, שביחד עם סוחר נוסף (אריק בטלר, 37) נתבעו בספטמבר על הונאת לקוחות הבנק השוויצרי במכירת אג"ח בריבית מכרז משתנה, נתפס אמש בספרד. נגד השניים עומדת תביעה המאשימה אותם במכירה במרמה של אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) מסוג שהוזכר לעיל בהיקף של מיליארד דולר.

פרטי הסגרתו של צולוב טרם ידועים. בתצהיר שהודש לבית המשפט בברוקלין, ארה"ב, מציין התובע המחוזי של המחוז המזרחי בניו-יורק כי "הממשלה מבקשת לידע את בית המשפט כי הנאשם והנמלט ג'וליאן צולוב נתפס". משפטו של צולוב צפוי להתחיל ביום שני הבא, ה-20 ביולי, אך טרם נודע האם יתקיים המשפט כסדרו. שימוע מקדים צפוי להתקיים בעניינו של צולוב היום (ה').

צולוב ברח ב-9 במאי ממעצר בית ומענידת צמיד אלקטרוני ב-9 במאי מדירתו שבניו-יורק, לאחר הגשת כתב אישום נגדו ונגד שותפו, לכאורה, בקרדיט סוויס. האשמות נוגעות ל-14 מקרים של העברות כספיות, מגובות בהודעות דואר אלקטרוני שנשלחו ל-6 חברות לא מזוהות מקנדה, פנמה, שוויץ, וברמודה במהלך ההונאה שהתרחשה פברואר 2005 ליולי 2007.

כאמור, כבר בספטמבר אשתקד הואשמו השניים בקשירת קשר לביצוע התחזות והונאה באמצעים אלקטרונים והשניים טענו לחפות מפשע. משפטם, שאמור היה להתחיל כבר בשלהי יוני, נדחה. מכתב התביעה עולה, כי בין נובמבר 2004 לספטמבר 2007 ניסו השניים לגבות עמלות מכירה גבוהות יותר על-ידי מכירת אותן ARS המגובות במשכנתאות Sub-Prime מסוכנות, ללווים בעלי דירוג כושר פירעון נמוך ללקוחות שביקשו לרכוש אגרות מסוג זה המגובות בהלוואות סטודנטים מאוגחות בערבות ממשלתית. עם קריסת שוק ה-ARS ושוק האג"ח מגובות הנכסים, איבדו לקוחות קרדיט סוויס את כספם, אשר ראו בו מושקע בנכסים סולידיים.

מאינד עדיין מחכה לפיצוי

ARS הן אגרות חוב קונצרניות או מוניציפליות שאינן סחירות עם מועד פירעון נקוב שהריבית עליהם נקבעת מידי תקופה באמצעות מכרז. המכרז נכשל כשאין מספיק ביקוש לכל ההיצע של אגרות החוב. במקרה כזה, נקבעת ריבית מקסימום שהוגדרה למנפיק בדרך-כלל כמקדם (מכפיל) של ריבית ה-LIBOR (הריבית על אשראי בין-בנקאי הנקוב במט"ח) או ה-TBMA (איגוד שוק האג"ח האמריקני), במטרה לפצות את המשקיעים שאינם יכולים לממש את השקעתם. .

טבע קיבלה מקרדיט סוויס פיצוי בסך 100 מיליון דולר, סכום הקרוב לשווי המתואם של האגרות. אינקרדימייל, ויסוניק ושרין טכנולוגיות מכרו חזרה לבנק השוויצרי כל אחת אגרות בשווי 5 מיליון דולר, 3.2 מיליון דולר, ומיליון דולר, בהתאמה. מאינד , שמחקה 19.4 מיליון דולר מתוך השקעה של 20.3 מיליון דולר, פתחה בהליך בוררות (שנדחתה לסוף השנה) מול קרדיט סוויס - כיוון שלטענתה אמור היה להשקיע כספים של החברה ב-ARS נזילים במיוחד, אך ללא אישורה, השקיע ב-CDOs (Collateralized Debt Obligations).