פוטאש מאכזבת ותמשיך לאכזב - הרווח צנח, התחזיות הונמכו

כי"ל מגיבה בירידה של 2.6% לרווח רבעוני של 187.1 מיליון ד' של בעלת המניות השנייה בה - מתחת לתחזיות האנליסטים ■ ביל דויל, המנכ"ל: "אנו רואים תרחיש דומה לזה שב-2006" ■ איכזבה גם בשורת ההכנסות

כחצי יום בלבד לאחר שמוזאיק , מתחרתה ושותפתה לארגון יצואניות הנפט הקנדי קנפוטקס, פרסמה את דו"חותיה שלה לרבעון השני, מצטרפת היום גם פוטאש הקנדית - השחקנית הגדולה בענף הדשנים ומי שמוכרת כבעלת המניות השנייה בגודלה בשרשור בכי"ל (11.4%, לאחר בעלת השליטה, החברה לישראל ) - את דו"חותיה שלה.

פוטאש , כך נראה, מאכזבת: הרווחים צנחו ב-79.3% ל-187.1 מיליון דולר אמריקני (החברה קנדית, אך כיוון שמניותיה רשומות למסחר באופן דואלי בבורסה בטורונטו ובניו-יורק במקביל, היא מדווחת במטבע האמריקני). רווח זה שקול לרווח של 62 סנט למניה - מתחת לתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של 69 סנט למניה. כי"ל מגיבה בירידה של 2.6%. שווי השוק של פוטאש הוא 26.27 מיליארד דולר - פי 2.14 מזה של כי"ל.

החברה איכזבה גם בשורת ההכנסות - שנפלו ב-67.3% ל-856 מיליון דולר בלבד, לאחר שבשנה שעברה ברבעון זה דיווחה החברה על הכנסות של 2.62 מיליארד דולר. לשם השוואה, האנליסטים ציפו בממוצע להכנסות של 981.29 מיליון דולר בשורה העליונה.

צניחה ברווחיות הגולמית

לאחרונה סובלות מניות הדשנים מסנטימנט שלילי לאחר שנודע שמספר חברות בענף - וכי"ל הישראלית ביניהן - חתמו על הסכם לייבוא אשלג להודו במחיר נמוך מציפיות השוק - 460 דולר לטון. מלבד כי"ל, ניתן למנות את סילבינט (סימול: SILV:RTS בבורסת ה-RTS במוסקבה), את תאגיד יצוא האשלג הרוסי BPC, המאגד בחלקים שווים את אורלקלי הרוסית (סימול: URKA:RU בבורסת ה-RTS במוסקבה) וביילורוסקלי שבשליטת ממשלת ביילרוס וכן את חברת האשלג הערבית (סימול: APOT:JR בבורסה ברבת עמון).

ברבעון המקביל הציגה פוטאש רווחיות גולמית בשיעור 54.8% - רווחיות גולמית גבוהה המבטאת יתרון יחסי בשוק, כשהיא מעידה על הרווח שלה עוד לפני הוצאות תפעוליות. ואולם, ברבעון זה צנח שיעור הרווח הגולמי ל-19.9% בלבד, ומשקף את המחיר הברור של בחירת חברות הדשנים לשמור על מחיר גבוה על פני היקף מכירות; האשלג מהווה יסוד חשוב בדישון קרקעות המשמשות לגידול יבולים ומחיריו נותרו גבוהים גם כשרמות הביקוש לו צללו מטה, על רקע מדיניות מכוונת של יצרניות האשלג ברחבי העולם, מדיניות מוטת מחיר על-פני כמות.

ביל דויל: חזרנו ל-2006

ביל דויל, המנכ"ל, ציין בדו"חות הכספיים כי "אנו רואים תרחיש דומה לזה שב-2006. "כמעט פי שלוש מהמחיר שהשגנו לפני שלוש שנים", אמר בהתייחסו למחירים שנחתמו בעסקות היבוא האחרונות בהודו. "ראינו את הדחייה המשמעותית ביותר בביקושים בתעשייה אי-פעם, ועדיין נותרנו איתנים במחויבות שלנו לפעול בראייה לטווח-ארוך".

החברה סיפקה תחזית לתוצאותיה הכספיות גם ברבעון הנוכחי השלישי, ממנו עולה כי היא מעריכה תוצאות נמוכות יותר מממוצע תחזיות האנליסטים - ולמעשה נמוך יותר בתחזית השנתית ל-2009 כולה. ברבעון השלישי מצפה החברה לרווח של 80 סנט - 1.2 דולר, לעומת 1.6 דולר למניה, ציפיות השוק. לכל 2009 מעריכה פוטאש כי תציג רווח למניה בטווח נרחב למדי, הנע בין 1.56 דולר ל-4 דולר - ובכל מקרה נמוך מ-5.24 דולר, ממוצע ציפיות השוק.

לאור ההתנהלות הסולידית בקרב לקוחותיה של החברה על רקע משבר כלכלי עולמי, מצפה החברה כעת כי מכירות האשלג שלה ברחבי העולם יסתכמו ב-4.5-5 מיליון טון. הרווח הגולמי הצפוי ל-2009 אמור להסתכם ב-1.2-1.5 מיליארד דולר.

כלל פיננסים: החולשה הפכה לשגרה

"הדו"חות החלשים של פוטאש והנמכת התחזיות כבר הפכו לשגרה בפוטאש", אמר אבירן רביבו, אנליסט בבית ההשקעות כלל פיננסים. "הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, יש סיכוי סביר שהם אפילו יעמדו בתחזית המונמכת המעודכנת שלהם. הלחץ עובר מגזרת המחיר לגזרת הכמויות".

"תוצאות חלשות להחריד באשלג", מציין רביבו ביחס למגזר הפעילות המרכזי של החברה. "ברבעון האחרון מכרה פוטאש כמות מצומקת במיוחד מהדשן שהעניק לה את שמה 400 אלף טונות בלבד", הוא מסביר, בהתייחס לכמות המכירה הנמוכה אף מזו של מוזאיק. בסלע הזרחה (פוספאט), הרווחיות זעומה. "בדומה למוזאיק, למרות ההתאוששות היחסית בכמויות המכירה הרווחיות מתקשה להתאושש. האשלג תופס את מרבית הכותרות, אך הירידה במחירי הפוספט גורעת אף היא חלק משמעותי מהרווח התפעולי המסחרר שהציגה תעשיית הדשנים ב-2008", הוא מסכם.

פוטאש