עוד אגדה קמה לתחייה

מייקל ג'ורדן, לאנס ארמסטרונג, עכשיו מיכאל שומאכר. נדמה כי קאמבק אחרי פרישה הוא חלק אינטגרלי מכל קריירה של אלוף גדול. למה שומי עושה את זה? לא בשביל הכסף (מרוויח כ-50 מיליון דולר בשנה) או התהילה (זכה כבר ב-7 אליפויות עולם), אלא בעיקר בגלל התשוקה הבלתי נגמרת לפודיום ולשמפניה של הפורמולה 1

גדול נהגי הפורמולה 1 מיכאל שומאכר עושה קאמבק מטורף וחוזר למסלול המרוצים. לאחר הכחשות רבות התקבלה אמש ההחלטה המשותפת של קברניטי הקבוצה והגרמני, ושומאכר שפרש בתום 2006, יחליף עד תום העונה הנוכחית את פליפה מאסה הפצוע וינהג לצד מי שהוא בחר כממשיך דרכו בפרארי, קימי רייקונן.

פרסום ההחלטה של פרארי הכה בשוק את עולם הספורט בכלל ואת העולם המוטורי בפרט, ואכן לכאורה מדובר בסנסציה, סיטואציה בה המציאות עולה על כל דמיון, אבל האמת היא שבראייה רחבה יותר המצב המאד מורכב אליו נקלעה הקבוצה, עקב הפציעה הקשה והביזארית של מאסה בשילוב העונה הבינונית ומטה שלה על המסלול דרשה צעד דרמטי והבחירה בשומאכר אם כך מתקבלת כצעד נבון.

מלך הפיתוחים

17 חודשים לא נהג שומי בן ה-40 ברכב פורמולה 1. הוא טוען שזה לא משנה לו. הוא יהיה מוכן למרוץ בספרד בעוד כשלושה שבועות. הוא נולד מוכן, הוא קורץ מהחומרים הנכונים. שומי, בדומה ליחידי סגולה מקבילים לו, כמו מייקל ג'ורדן ולאחרונה גם לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס, פשוט מרגיש כי הוא חוזר לסביבה הכי טבעית בשבילו בעולם. האדרנלין כבר זורם. הבוקר הוא כבר החל בתכנית אימונים מפרכת ואינטנסיבית (בה סביר להניח כי יעבוד קשה יותר ממה שרייקונן עבד בכל השנתיים וחצי שלו בפרארי), והחבר'ה במתקן של פרארי מבסוטים. המלך חזר ואיתו כל האנרגיות שרק הוא יודע לייצר, בשונה כל כך מתחושת הנמנום של רייקונן או נוחות היתר של מאסה.

שומי, שעובד כיועץ בפרארי (עם שכר נאה של כחמישה מיליון דולר בשנה), מאוד מעורב בנעשה בקבוצה, אבל הוא אינו מפתח את רכבם של מאסה ורייקונן. עכשיו המציאות השתנתה. שומי הוא הרי מלך הפיתוחים וסביר להניח כי בזה הוא יתמקד בחודשים שנותרו עד תום העונה. הוא לא יזכה באליפות, כך שכובד המשקל הזה הוסר ממנו, אבל לרכב שיגיע לפודיום לגיטימי לחלום מצד האיטלקים.

שומאכר לא שוכח כי בכל זאת הוא נוחת אל תוך סיטואציה מאוד מורכבת: אמצע העונה, ובפרארי מאוד עסוקים ושקועים בפוליטיקה מחוץ למסלול. הוא נבחר גם כי לא היתה אלטרנטיבה אחרת, הוא יהיה לראשונה מספר שתיים, והלחץ והציפיות ממנו מצד כל הנוגעים בדבר פשוט עצום. אבל הוא לא מתרגש. מה כבר יכול להפתיע נהג בסדר הגודל שלו, יש לו שבע אליפויות עולם, הוא מחזיק בכל שיא אפשרי. לחץ? זה משעשע אותו. בזמנו באיטליה בסוף שבוע אחד בלתי נשכח הוא סיים ראשון את מקצה הדרוג וניצח את המירוץ, שתוך כדי השעות הללו הוא הספיק לטוס לגרמניה להיפרד מאמו הגוססת, להשתתף בהלוויה, להתאבל ולחזור בזמן לזינוק וכאמור לנצח. זה מיכאל שומאכר. בוודאי שהוא אינו עושה זאת בשביל הכסף. זה יש לו בשפע וגם כאשר הוא אינו פעיל ספורטיבית עדיין נטען כי הכנסתו השנתית מתקרבת לחמישים מיליון דולר.

שיאי הרייטינג בדרך לניפוץ

העיתוי עבור הפורמולה 1 הוא בכלל נהדר. ביום נאומו האופטימי של אובאמה על ניצני יציאה מהמיתון העולמי בענף מרגישים משב רוח רענן, בדמות שומי שחוזר. התחרות, שגם ככה נפגעה כל כך מהמשבר (אתמול אף הודיעה ב.מ.וו כי תפרוש בתום העונה מהסבב) סובלת מעונה מוזרה שבעיקר מספקת כותרות מחוץ למסלול. כולם ייחלו לאיזה שינוי והנה הוא בא. בפרארי כבר החלו את ההכנות לקראת החזרה גם בחזית השיווקית והמרצ'נדייז, ובמפעלים הגבירו את קצב הדפסת החולצות ומוצרים הנלווים לאור הביקוש העצום, פחות מ-24 שעות לאחר ההצהרה וכשנותרו רק שבעה מרוצים לתום העונה. האיטלקים חייבים לגזור קופון מהמהלך השיווקי המבריק שלהם, כדי שלפחות בעונה העלובה הזאת יזכרו אותם באיזושהי דרך. באיטליה אף הוגברו ההכנות ביתר שאת לקראת המרוץ באיטליה בספטמבר וההערכות הן שהוא ישבור את כל שיאי הרייטינג והמכירות במדינה ובגרמניה.

גם הספרדים מודים לאלוהים שיזכו לארח את מרוץ הבכורה של שומי בוולנסיה ב-23 באוגוסט, וצופים הכנסות נאות, אולי אף חסרות תקדים. זאת חרף הנמכת הציפיות מצד המחנה הגרמני. בשל החוקים החדשים האוסרים עריכת מבחנים במהלך העונה ינהג שומי לראשונה ברכב רק במקצה האימונים בוולנסיה. זהו מסלול עיר שהוא אינו מכיר ובנוסף עליו יהיה להתמודד עם נספחי הפציעות שלו בכתף ובגב מתאונת האופנוע שלו מלפני כמה חודשים. הלחץ האדיר על הכתף בגלל כוחות ה-G מעט מטריד אותו, אבל גם פרישה בספרד לא מרתיעה כרגע את ההמונים שרוצים להיות חלק מההיסטוריה הזאת.

סיפור חזרתו של שומאכר היא אגדה נהדרת לספורט, אך לא בטוח כי לשומי בעצמו. שומאכר לוקח סיכון עצום וספק מחושב בחזרתו לאור מצבה של פרארי העונה, ותסריט של אובדן המוניטין המיתי שרכש וכתוצאה מכך אינו ייזכר יותר כגדול מכולם אלא ייחקק בהיסטוריה כאובססיבי שלא ידע מתי להפסיק חייבת להילקח בחשבון. הוא מצידו בונה על המומנטום של ארמסטרונג שיוביל אותו כל הדרך לשמפניה היוקרתית ולעוד תהילת עולם.