דלק דורשת מחברת החשמל לבטל הסכם הגז עם EMG

קבוצת דלק דורשת מחברת החשמל שלא להסכים לפתיחת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים, אשר מתבצע באמצעות חברת EMG, בה שותף יוסי מימן

ספקית הגז הטבעית ים תטיס, בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, דורשת מחברת החשמל (חח''י) שלא להסכים לפתיחת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים, אשר מתבצע באמצעות חברת EMG, בה שותף יוסי מימן, כך עולה ממכתב ששיגר אתמול עו''ד דורי קלגסבלד המייצג את קבוצת דלק ונובל אנרג'י שותפה בים תטיס. עוד נודע כי דירקטוריון חברת החשמל, ברשות מוטי פרידמן, אכן צפוי לדון מחר (ה') בעדכון ההסכם הזה.

"בעוד שמרשותי עמדו ועומדות בכל ההתחייבויותיהן לחח''י, הרי ש-EMG הפרה את התחייבויותיה החוזיות וזאת כבר ממועד תחילת הגז", כותב קלגסבלד. "כידוע, עיקרון שחוזים יש לקיים, הוא כשלעצמו בעל חשיבות מרובה מבחינה ציבורית. לכן, אם צעד בהסכם מפר את ההתחייבויות כלפי גוף ציבורי, הגוף הציבורי חייב לשמור על אינטרס הציבורי של קיום חוזים באמצעות אכיפת זכויותיו החוזיות. אך לצערי, נודע למרשתי כי במקום לנקוט בצעדים המשפטיים הנדרשים, החלה חח''י לנהל מו''מ עם EMG אשר נועד לשפר את תנאיה של EMG ובכלל זה להעלות את מחיר הגז הטבעי שישולם ל-EMG".

"גישה זו", טוען קלגסבלד בשם תשובה, "מהווה מתן פרס בגין הפרה צינית ותועלתנית של ההסכם עם חח''י וכניעה לעמדה כוחנית של EMG". עוד נטען, כי "קשה להבין כיצד חח''י מוותרת על זכויותיה וחושפת עצמה ללחצים ולסנקציות נוספות שוודאי יופעלו עליה גם בעתיד".

קלגסבלד מצטט את מכתבו של מנכ''ל חח''י, עמוס לסקר, לשר התשיות מתחילת החודש, לפיו "חח''י מונחית גם על ידי שיקולים פוליטיים שהם שיקולים זרים ולפיכך אסורים". אחרי הצגת הטענות דורש קלגסבלד כי "על חח''י לאכוף את ההסכם עם EMG או לבטל את ההתקשרות עם EMG ובמידת הצורך לצאת למכרז חדש" ומוסיף כי "אולם, אם יש צידוק בדין לעמדתה של חח''י להלעות את מחיר אספקת הגז ל-EMG, הרי שיש להעלות גם למפרע- את המחיר הבסיסי הקבוע בהסכם ים תטיס שנחתם עם מרשתי". בים תטיס עוד טוענים כי העלאת המחיר ל-EMG "מפרה את עקרון חובת השיוויון" שחלה כלפיה ומפרה את את התחייבויותיה החוזיות של חח''י כלפי ים תטיס".

קלגסבלד מסכם ודורש בשם ים תטיס "שתינתן לה הזדמנות להופיע בפני דירקטוריון חח''י לפני שהוא מחליט יצביע בנושא תוך מתן הזדמנות להציג את עמדותיה באופן מקיף ומפורט.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס" בהמשך למו''מ המתנהל בינה ל-EMG, חברת החשמל פנתה לשר התשתיות עוזי לנדאו ועדכנה אותו כי בכוונתה לפתוח את הסכם הספקת הגז עם EMG. בשבועות האחרונים מתנהל מו''מ על העלאת מחיר הגז וזאת לאחר של ממשלת מצרים כבר יקרה את מחיר הגז ל-EMG.

ההסכם המקורי בין חברת החשמל ל-EMG, שנחתם ב-2005 כולל אספקת גז טבעי ל-15 שנה בהיקף של 1.7 מיליארד קוב לשנה עם אופציה להגדלת הכמות ב-25%. היקפו הכספי הכולל של ההסכם נאמד ב-2.5 מיליארד דולר. במשק האנרגיה מעריכים כי במסגרת ההסכם המתוקן יעלה מחיר הגז לרמה 4-4.25 דולר ליחידת גז, המשקף התייקרות בכ-50% ביחס למחיר לעומת ההסכם הקודם.

ל"גלובס" נודע כי בקבוצת ים תטיס החליטו לפנות לחברת החשמל עוד לפני שההסכם המתוקן עם EMG יובא לאישור לדירקטוריון חברת החשמל. מחברת החשמל נמסר בתגובה: חברת החשמל דוחה מכל וכול את טענותיה של ים תטיס החסרות כל בסיס עובדתי ומשפטי. הטענות יובאו לדירקטוריון מחר בעקבות הדיון תוצא ע''י חברת החשמל תשובה מפורטת.

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל דוחה מכל וכל טענותיה של חברת ים תטיס. טענותיה חסרות כל בסיס עובדתי ומשפטי. טענותיה של ים תטיס יובאו בפני הדירקטוריון מחר ובעקבות הדיון תוצע על ידי חברת החשמל לבא הכוח של ים תטיס תשובה מפורטת".

תגובת קבוצת מרחב בבעלותו של יוסי מימן, השותפה בEMG למכתבו של עו"ד קלגסבלד: "תמוה שחברת דלק הגובה מלקוחותיה מחירים הגבוהים משמעותית ממחירי EMG, בוחרת להתעלם מהשינוי הדרסטי שחל במחירי האנרגיה בעשור האחרון (מאז נקבע המחיר המצרי האחרון לחברת חשמל). ברור לנו שדלק חוששת מתחרות בשל העובדה שמחירנו תמיד היו ותמיד יהיו הזולים במשק, מרחב מברכת על כל תחרות, במיוחד כאשר היא משרתת את האינטרס של משק האנרגיה הלאומי".