כך השתנתה מפת התקשורת של ישראל תוך שנה

אלוביץ' תמיד רצה להפוך למעצמת תקשורת ■ את מירס הוא לא באמת רצה, אבל ההתמודדות על חברת הסלולר דווקא עזרה לו לסגור את העסקה מול אייפקס-סבן, שהבינו כי אין רוכש פוטנציאלי טוב ממנו לבזק

בתוך פחות משנה התהפך כל שוק התקשורת בישראל ושינה את פניו לבלי הכר. איש העסקים הצרפתי, פטריק דרהי, נכנס כמשקיע אסטרטגי בהוט , אילן בן דב רכש את השליטה בפרטנר , מירס עומדת למכירה, וכעת שאול אלוביץ' רוכש את בזק ומוכר את פעילותה של 012 סמייל . ימים יגידו מה אלוביץ' יעשה לגבי yes ועסקיו האחרים.

העסקאות הגדולות שנעשו בהוט ובפרטנר לא שינו את מפת שוק התקשורת בצורה משמעותית. אבל העסקאות שיבואו בעקבות העברת השליטה בבזק יעשו זאת בגדול, מפני שאין כמעט מגזר או תחום שלא יושפע מהעסקה.

למעשה, אלוביץ' לא יכול לשים דריסת רגל בבזק מבחינת הגבלים עסקיים, אולי רק ב-yes, ששם הוא שותף של בזק. בעוד חצי שנה, אחרי שיגמור את העסקה וישיג את כל האישורים, יוכל אלוביץ' להיכנס לשם כמנצח ואז אפשר יהיה להגיד אם הוא הגשים את חלומו להפוך למעצמת תקשורת או לא, משום שאין תחום שבזק פעילה בו ולאלוביץ' אין ניגוד עניינים מולו.

העסקה שמתבצעת כעת נולדה כתוצאה מייאוש ואכזבה של אלוביץ' במשך שנים מהרגולציה בישראל. החלום שלו היה להפוך למעצמת תקשורת, אבל כשהבין שהשוק נסגר מבחינת אפשרויות התפתחות, לא נותרה לו ברירה אלא ללכת על בזק.

הרוכש הטוב ביותר

"גלובס" כבר פרסם את כוונתו להתמודד על בזק כשהתמודד על פרטנר לפני כשלושה חודשים. היום אנו יודעים לספר שהמגעים בין הצדדים נמשכים כבר הרבה מאוד זמן בצורה כזו או אחרת. למעט המתחים שקיימים בין אלוביץ' ואייפקס-סבן בגלל האחזקה המשותפת ב-yes, לשני הצדדים ברור שאלוביץ' הוא הרוכש הפוטנציאלי הטוב ביותר. אלוביץ' רצה בעסקה והיה מוכן לה ואייפקס-סבן הבינו שלא יהיה קונה טוב ממנו.

קבוצת אייפקס-סבן יכולה הייתה להמשיך ולחלוב את בזק. הם את השקעתם בחברה החזירו מזמן וכל רבעון הם מרוויחים יותר ויותר. אלא שאייפקס חייבת להראות רווחים למשקיעים שלה בהיותה חברת השקעות. העובדה שהיא יכולה להמשיך ולהרוויח מבזק לא משחקת תפקיד ברגע שיש באפשרותה למכור ולממש נכס שהשביחה. זהו אופייה של החברה וכך היא פועלת בכל העולם.

עבור סבן, כפי שאמר לפני כחודש, בזק היא משהו שהחליט לעשות לא רק מטעמים כלכליים. במילים אחרות, סבן אומר שהרגיש חובה רגשית לבצע השקעה כבדה בישראל וכעת הגיע הזמן להמשיך הלאה.

רגע האמת בהתפתחות במגעים הייתה כאשר אלוביץ' ובעלי השליטה בבזק הבינו שאם אלוביץ' יתמודד על מירס, הסיכוי שהוא יוכל לקחת את בזק יורד לטמיון. אלוביץ' לא רצה את מירס. מי שמכיר אותו יודע שהוא החליט לאפשר לסטלה הנדלר, מנכ"לית 012 סמייל, להתקדם בבדיקות ואולי אף להגיש הצעה, כי שוכנע שאין לו ולה ברירה.

012 סמייל תקועה

012 סמייל תקועה במקום לא טוב. מדובר בחברה מצוינת אך כזו שכיווני ההתפתחות שלה מאוד מוגבלים בגלל מבנה שוק התקשורת. למעשה, החברה נותרה ללא הורים בשוק, כלומר ללא חיבור לגורם בעל תשתית היא לא יכולה להתפתח יותר מדי. הסיכוי ש-013 נטוויז'ן תחבור לסלקום גבוה מאוד ומכאן הדרך לחיבור של בזק בינלאומי לתוך בזק קרוב מתמיד. בסיטואציה כזו היא נשארת חשופה לחלוטין. לכן אין מנוס מהשתייכותה לקבוצת תקשורת רחבה יותר. *

22