הנכסים הרעילים שלנו

האימה טרם הפכה לקומדיה רומנטית, לכל היותר זו דרמה שאיש לא יודע מה יהיה סופה

הריצה המטורפת אל הבורסה, באדיבות המוסדיים, הסיטה מעין הסערה את שערוריית ההשקעות באג"ח הקונצרניות. התיקון הדרמטי בשערי המניות ואגרות החוב החזירו לציבור את "תחושת העושר" המרגיעה כל כך, ומנעו בכך לעת עתה קריאה למנות ועדת חקירה להתנהלות הגופים המוסדיים בפרשה.

סביר להניח שוועדה כזו היתה מוצאת אשמים לאורך כל שרשרת הפיקוד: החל בוועדת בכר שמיהרה להוציא את הנכסים מידי הבנקים מבלי שהשקיעה שבדקה אם לגופים המוסדיים יש בקרת אשראי מספקות, המשך בחברות הדירוג שפיזרו דירוגים גבוהים כיד המלך, וכלה בגופים מוסדיים, שהזדרזו לחלק את כספי הציבור לכל דורש, מבלי שבדקו די ומבלי שקיבלו בטוחות ראויות לכספים.

מנפיקי האג"ח הזדרזו ללקט את השלל הקל שנפל לחיקם, יצאו לבנקים בחו"ל, הפקידו שם את הכסף כהון עצמי ומינפו את עצמם לגבהים דלילי חמצן, לשם רכישת נכסים שגורלם המפוקפק הולך ונחשף בימים אלה. אני לא מאמין שנראה את הכספים האלה חוזרים לארץ. התזכורת היחידה לקיום כספנו שהתאדה היא במאזני בנק ישראל, שם משוערכים נכסים אלו לפי שווים המלא, במקום שיוגדרו בשמם הנכון "נכסים רעילים".

על כנפי היח"צנים

מכונת יחסי ציבור משומנת היטב מציגה את המוסדיים כ"טובים" שנלחמים עבורנו, נגד ה"רעים" בעלי החוב, ואני אומר: כדאי מאד שילחמו במרץ ועד טיפת הדם האחרונה. אלא שעליהם לעשות זאת עבור שמם הטוב ומוניטין המקצועיות שלהם, ולא עבורנו, הצרכנים.

שר האוצר מנסה להרגיע ולטעון שלא נשקפת סכנה של ממש בגין אפריקה, שכן נכסיה הבעיתייים מהווים "בסך הכל" מחצית האחוז מנכסי המוסדיים. אלא שאפריקה היא רק חלק בולט בקרחון, מה קורה בצים? מנסים להציג תמונה כאילו בעלי החוב מכניסים את היד לכיס אולם בפועל משלמים את החוב בכסף שנלקח מקופת החברה לישראל - חברה ציבורית למי ששכח.

מה קורה בעשרות מקרים של מנפיקי אג"ח אחרים שעם חלקם ביצעו הסדרי תספורות שכבר הפכו את הציבור לקירח ועם אחרים עדיין רבים ומתדיינים מבלי שנראה פתרון באופק. כמה אחוזים הפסדנו ועוד נפסיד בהילולת ההסדרים הזו?

"תחושת העושר", שנובעת מהעליות בבורסה, מאפשרת לחוגגים להמשיך לחגוג כאילו אינם קשורים לחוב: משכורות עתק, סבב הנפקות חדש, המוסדיים שוב לא יבדקו והציבור שוב ישלם.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ', הופכת אט אט לנושאת דגל במאבק על הסדרי האג"ח. יש שיאמרו שזהו פופוליזם ויש שיאמרו שהנה סוף סוף קם מישהו ומשמיע את קול הציבור חסר האונים. אולי יש מידה של פופוליזם במעשיה, אך מישהו חייב לשים קץ לחגיגה הפרועה.

אולי הכלכלה שלנו מתאוששת אולם קצב ההתאוששות רחוק ממה שהבורסה משקפת ועבור רבים סרט האימה טרם הפך לקומדיה רומנטית עליה דיבר ירום אריאב מהאוצר. במקרה הטוב אנחנו בעיצומה של דרמה שאיש מאיתנו אינו יודע מה יהיה סופה.

ולאירועי היום - בנק ישראל מודע למצב ולכן שלח בסוף השבוע רמז עבה למנפיקים, ולפיו הגיע הזמן להושיט את היד אל הכיס ולעומק. בנק ישראל מודע לכך שההווה אינו ורוד עדיין ועל כן לא יעלה את הריבית היום על מנת לוודא שאנו אכן עולים על מסלול התאוששות. פישר מבין היטב שלכלכלת ישראל אין עתיד ללא היצוא ועל כן ימשיך להתערב בשוק המט"ח בדיוק באותה מתכונת אליה התרגלנו בחודשיים האחרונים.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. Rika40@012.net.il
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע, בטור הדעות בעמוד הבית תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.