חזית בין תשובה למימן: דלק סירבה להשתמש בגז המצרי

חברת החשמל נאלצה לתת לדלק שיפוי כדי שהזרמת הגז הטבעי תימשך ■ בשנה האחרונה, ומאז החלה הזרמת הגז המסחרית מאל-עריש לאשקלון במאי 2008, אירעו מספר מקרים של ליקויים בהרכב הגז המצרי, שהכיל ריכוז גבוה של נוזלים מהמותר

חזית נוספת לעימות בין ספקי הגז הטבעי EMG, של יוסי מימן וים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל הסכימה באחרונה בצעד חריג להעניק שיפוי לתחנת הכוח הפרטית של דלק תשתיות באשקלון. השיפוי ניתן לאחר שדלק סירבה להשתמש בגז מצרי מחשש לנזק שעשוי להיגרם לה.

השיפוי ניתן לדלק אשקלון במקרה שהם לא יוכלו לייצר חשמל אם יגיע אליהם גז מצרי באיכות ירודה. דלק אשקלון טענה כי שימוש בגז המצרי עשוי לגרום לנזק לציוד וכתוצאה מכך להשבתת ייצור החשמל בתחנה.

יש לציין כי מערכת ההולכה בנויה כיום כך שאין הפרדה בין סוגי הגז (מצרי וישראלי).

ריכוז גבוה של נוזלים

בשנה האחרונה, ומאז החלה הזרמת הגז המסחרית מאל-עריש לאשקלון במאי 2008, אירעו מספר מקרים של ליקויים בהרכב הגז המצרי, שהכיל ריכוז גבוה של נוזלים מהמותר. בשלב מסוים אף דרשה חברת הגז הממשלתית נתיבי הגז הטבעי לצמצם את ההזרמה ממצרים עקב החשש מנזק שייגרם לצנרת ההולכה, אולם ההמלצה לא התקבלה עקב התנגדות חברת החשמל ורשות הגז שבמשרד התשתיות.

בדלק הודיעו לחברת החשמל שהם לא מוכנים לקחת את הסיכון בשימוש בגז שאינו עומד בתקן. מנגד בחברת החשמל טענו כי החריגה אינה משמעותית, והפסקת ההזרמה תביא להשבתת יחידות הייצור ולהפסד כבד כתוצאה ממעבר לשימוש בסולר ומזוט.

מחברת החשמל מאשרים בתגובה כי החברה הסכימה להעניק שיפוי לקבוצת דלק על מנת להימנע מהפסקת הזרמת הגז ממצרים. "החברה מנסה להגיע להבנות מסחריות עם יצרן החשמל באשקלון לפיו במקרה שאיכות הגז אינה תואמת את מפרט הגז, ימשיך יצרן החשמל להפעיל את מתקניו".

איכות הגז שופרה

לשאלה מדוע החברה לא דורשת שיפוי דומה מספק הגז המצרי נמסר בתגובה כי "נקבעו קריטריונים לפיהם ניתן להמשיך ולקבל את הגז המצרי למרות החריגה באיכותו". מקורבים ל-EMG טוענים כי היא התחייבה להעניק שיפוי לחברת החשמל במקרה של נזקים.

יצוין כי ללא קשר לשיפוי שהעניקה חברת החשמל, בשבועות האחרונים חל שיפור באיכות הגז המצרי, בעקבות פעולות ניקוי ואחזקה שבוצעו בקו אל-עריש-אשקלון. כמו כן, בהסכם הגז המתוקן עם חברת החשמל התחייבה EMG לבנות מתקן טיפול בגז באל-עריש. גורמים בממשלה המקורבים לנושא, ציינו כי אין כיום בעיה בשימוש בגז ממצרים.

בחודשים האחרונים גברה המתיחות בין EMG לקבוצת דלק, וזאת על רקע החלטת חברת החשמל לפתוח את הסכם הגז עם מצרים. קבוצת דלק, שהיא בעלת השליטה בספקית הגז ים תטיס, ושותפה בקידוח "תמר" טענה כי מדובר באפליה לרעה של הספק הישראלי.

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה: "החריגה הייתה זניחה. לחברת חשמל ונתג"ז לא הייתה בעיה להמשיך בהזרמה, ובדיעבד המשך ההזרמה העיד על אחריות תפעולית נכונה. בשום מערכת לא נמצאו סימני נזק כלשהם, ומכל הלקוחות במערכת, רק אחד עורר קשיים ודרש הפסקת הזרמה כוללת: תחנת הכוח של תשובה באשקלון.

"ל-EMG יש אחריות מוגדרת כלפי הלקוחות במקרה של נזקים כתוצאה מהזרמת גז חורג".