העולם נגד אומת הסטארט-אפ

בכירים בגוגל, סיסקו, אינטל ו-eBay הכריזו שהם פשוט מעדיפים מהנדסים ישראלים

בשבוע שעבר קיבלנו הוכחה נוספת לכך שהעולם כולו נגדנו. הפעם הייתה זו רשת הטלוויזיה CNBC, ששידרה ראיון עם דן סנור, מחברו של ספר חדש על מדינת ישראל בשם "אומת הסטארט-אפ".

התקשורת הישראלית הגיבה כנדרש. הכתבה הזו לא זכתה לשום הד אצלנו. עיתונאי ישראל, לוחמי החופש והסקופים הששים לדווח על פיטורי עובדים, פשיטות רגל של חברות היי-טק ועל כשלונות של משקיעים, נהגו באחריות ציבורית ראויה ולא נתנו במה לפרופגנדה הנכללת בספר. שהרי איש לא יקלקל לנו את אווירת הנכאים, את הידיעה שהכול רע כאן, שחברות ההיי-טק שלנו מקרטעות, שהמשקיעים המקומיים הם חדלי אישים ושהמשקיעים הזרים כבר מזמן לא מבינים מה הם עושים כאן.

מתוך דחף טבעי של הלקאה עצמית, החלטתי לחשוף כאן מעט מהדברים שנאמרו בכתבה של CNBC, ששודרה בשידור חי ברחבי ארה"ב. הורים לילדים קטנים, ראו הוזהרתם - הדברים קשים.

הכתבה פותחת בהצגת מחבר הספר, דן סנור, לשעבר יועץ למדיניות חוץ בממשל בוש.

"דן, תוכל אולי להסביר לי מדוע לדעתך ישראל היא מעצמת חדשנות עסקית?", שואל המראיין בפירגון ערמומי. תשובתו של סנור מנומקת היטב: "כלכלת ישראל היא מהצומחות בצורה המהירה ביותר בעולם. זו מדינה דינמית ויזמית, שכלכלתה בקושי נפגעה מהמשבר העולמי. לישראל יש יותר חברות בנאסד"ק מאשר הודו, סין, קוריאה ויפן ביחד, והיא בין המובילות בעולם בהשקעות הון סיכון. כל זה ללא כל משאבים טבעיים. ישראל לא עסקה בתעלולי האשראי, והתכוננה כראוי למשבר הכלכלי הקשה".

כעת, מתרווח המראיין בכסאו ומבקש לדעת מהן הסיבות לחוזקה של ישראל. "יש כאלה", עונה לו סנור, "אציין כאן כמה מהן: ראשית, מדיניותה ההיסטורית של ממשלת ישראל בעניין קליטת עלייה הוכיחה עצמה כבסיס נכון ליצירת כוח אדם מעולה; ההשקעה היחסית של ישראל במו"פ היא מהגבוהות ומהמתוחכמות בעולם; גורם חשוב נוסף הוא תרומת הצבא הישראלי לחוסנה הכלכלי. הצבא מכשיר את הנוער הישראלי למנהיגות וליוזמה, והכלכלה הישראלית יודעת להעריך את הרזומה של חייליה המשתחררים. זאת, בניגוד ליחס שמעניקה האומה האמריקנית לחיילי המארינס שלה, עם חזרתם הביתה מעיראק". כך סנור, ללא בושה, ממשיך להפציץ את ישראל במחמאות.

גדודי מנהיגים צעירים

לקראת סיום, נשאל סנור מה יכול המערב ללמוד ממדינת ישראל הקטנה. "בישראל, החדשנות עומדת בראש סדר העדיפויות. ארה"ב צריכה ללמוד מישראל איך מלמדים אנשים צעירים לקחת אחריות, לקבל החלטות ולהיות מנהיגים. שאלתי בכירים בגוגל, סיסקו, אינטל ו-eBay, והם כולם אמרו שיעדיפו לגייס מהנדסים בני 25 ישראלים, אחרי צבא, במקום מקביליהם בכל מקום אחר בעולם, בגלל יכולתם של הישראלים ליצור, להנהיג ולהתמודד בגיל צעיר עם כל בעיה שהיא".

אחרי דברים קשים אלה מסתיים הראיון באיחולי הצלחה לרגל השקת הספר החדש. כמה כואב, שוב דברי תעמולה מעצבנים כל-כך בעולם לא מפרגן.

אבל אנחנו התעלמנו, ונמשיך להתעלם. אף אחד לא יבלבל אותנו במחמאות ובדברי שבח. מי שבכל זאת, כמוני, אוהב לסבול, יכול לצפות בכתבת CNBC המופיעה ללא בושה ביוטיוב, עוד אתר אנטי-ציוני ידוע.