מתים מהלכים בשוק הנדל"ן

השוק מתנהל כעת באנומליה מוחלטת: בחוץ חגיגות ובתוך הבית - דיכאון ופאניקה

כמו שהדברים נראים כרגע, ענף הנדל"ן מסיים או-טו-טו את אחת השנים הטובות ביותר שידע אי-פעם - לפחות מבחינת העוסקים בענף. מחירי הדירות קפצו, מניות הנדל"ן נסקו, בימים האחרונים אפילו גיוסי ההון של הנדל"ניסטים בבורסה חזרו, והענף הכי מוקצה אשתקד הפך ללהיט הכי חם בשוק.

אנחנו כאן כדי לשפוך מים קרים על החוגגים; להבהיר לכל מי שרוצה לשמוע (הרוב כנראה לא רוצים) שגם אם האופטימיות הנוכחית תישאר, קשה לראות כיצד עשרות חברות נדל"ן מתאוששות מהמשבר שהכה את השווקים השונים. וכשיותר ויותר חברות נדל"ן ייקלעו לצרות, אין שום ספק שזה ישפיע על הסנטימנט בענף כולו.

השוק כעת מתנהל באנומליה מוחלטת. בחוץ חגיגות ובתוך הבית - במרבית החברות עצמן - פאניקה מוחלטת. אותן חברות יודעות שגם אם ההתאוששות אכן הגיעה, וגם אם העולם כולו עובר כעת ממיתון לצמיחה (U או V), מבחינתן זה קורה מאוחר מדי.

חשפנו הערב בגלובס דו"ח של S&P מעלות למשקיעים, בו גם היא מנסה לצנן את ההתלהבות המחודשת בענף החבוט, בדגש על הנדל"ן המניב - שוק המשרדים.

אנחנו נמצאים כעת בתקופת הביניים. מכיוון שחגיגת הנדל"ן הראשית היתה פה ב-2006 וב-2007, אז גויסו הכספים בהיקפים אדירים, עוד לא הגענו ליום התשלום שיעמיד את החברות עם הפנים לקיר. לכן, בינתיים, מסתובבים בינינו עשרות "מתים מהלכים".

הם כבר התנגשו בקרחון (במעלות מציבים ל-75% מהחברות המדורגות תחזית שלילית), אבל עדיין לא הפנמנו שהן בקרוב ישקעו. הראשונים שיבינו שאין שום אופציה אחרת, יוכלו לכל הפחות לעלות על סירות ההצלה, בניסיון למזער ככל הניתן את הנזקים.

בין מזרח למערב

במסגרת טרנד המגורים וחיבת הנדל"ן של הישראלים, כבר שנים שאנחנו שומעים סביבנו אנשים שרצים לקנות דירה בהזדמנות בדרום תל אביב, "מטר ממרכז העיר", או דירה במחיר מציאה בשכונות המוזנחות של אור יהודה, "הליכה משכונת נווה סביון" וכדומה. "אין שום סיבה", הם אומרים בקול מאוד משכנע, "שבצד אחד של הכביש תעלה דירה פי 2 ממחירה בצד השני".

אז זהו, שלמרות קלישאת המיקום-מיקום-מיקום, הפער הקיים עדיין בין שכונות מזרח ומערב ברלין, ובוודאי בין ערי המזרח ומערב גרמניה - לעיתים במרחק זניח אלו מאלו, צריך להזכיר לכולנו שלא הכל נובע מהמיקום הגיאוגרפי.

על פער תרבותי, כלכלי וסוציולוגי ניתן לגשר, אם בכלל, רק במרחק של עשרות שנים. לפי שעה, יהוד לא מתחברת מנטאלית לסביון ושכונת שפירא לא בקלות תתמזג עם לב תל אביב.