10 הערות לח"כ שלי יחימוביץ'

השוואת אנשי היי-טק לקופאיות היא היא חילול הקודש - הזויה, תפלצתית ולא רגישה

"מה שקיבל העבד לפני אלפי שנים, לא מקבלת היום הקופאית ממגדל העמק וגם לא איש ההיי-טק, שעל-פי הממצאים האחרונים מכיר את האירועים המכוננים בחיי ילדיו דרך צילומים", טוענת חברת-הכנסת שלי יחימוביץ' בטור "עבד של שבת" שכתבה בתגובה לטורו של יזהר שי "חילול היי-טק" שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר.

אז קודם כל סקופ קטנטן. חברת-הכנסת יחימוביץ' מודה שגם היא עבד. לא שזה חדש, אבל נהניתי לשמוע אותה מתוודה בשידור חי: "העבודה הפרלמנטרית היא עבדות" (גל"צ, "שעת נפש", 12.11.09). שנית, להשוות אנשי היי-טק לקופאיות ממגדל העמק גובל בחילול הקודש, אבל ממש. לו הייתי קופאית עשוקה, נראה שהייתי מתפלצת מההשוואה ותוהה באיזה עולם הזוי חי מישהו שמשווה אותי להייטקיסט.

אני משוכנעת שחברת-הכנסת יחימוביץ' יודעת את ההבדל (וממש לא ברור לי למה היא מתעקשת לעשות את ההשוואה), אבל כדי להעמיד דברים על דיוקם, להלן 10 הערות על ההבדלים המהותיים בין עבדות הקופאית ממגדל העמק לבין "עבדות" איש ההיי-טק:

1) השפעה, כוח, מעמד וכסף

אנשי היי-טק, בניגוד לקופאיות עשוקות, הם עבדים נרצעים מבחירה, בדיוק כמוך. יש לכם את הבחירה לצאת לחופשי, רק שאתם לא מוכנים לשלם את מחיר החופש, ולוותר על השפעה, כוח, מעמד וכסף.

2) שוב דופקים את החלשים

ההשוואה בין קופאיות ממגדל העמק לבין הייטקיסטים לא רק שאינה מועילה להייטקסיטים, אלא אף מחלישה מאוד את המסר ופוגעת במאבק למען החלשים באמת.

3) כסף הוא גם אידיאולוגיה

עבד נרצע מתוך אידיאולוגיה סוציאל-דמוקרטית לא שונה מעבד נרצע מתוך אידיאולוגיה קפיטליסטית, אפילו שכסף זה ערך מפוקפק מאוד. בעיקר לא ברור לי המוסר הכפול: למה תקין שרק אנשים עם שליחות יעבדו סביב השעון, ללא תשלום שעות נוספות, ללא ימי מנוחה ("עבודה פרלמנטרית זו עבדות", כבר אמרנו?); רק אם אתה רוצה להיות ראש-ממשלה זה חוקי להיות עבד? אגב, הילדים של שניהם משלמים בדיוק את אותו המחיר.

4) השכר הוא שם המשחק

לא חייבים לעבוד בהיי-טק, אבל מי שמתעקש על שכר היי-טק, שיתכבד ויעבוד בהתאם. אף מעסיק - חוץ מהמדינה - לא משלם שכר של חבר-כנסת עבור שמונה שעות עבודה ביום.

5) הפגיעה בילדים היא בעצם מבחירה

איש היי-טק שלא מגיע לאירועים מכוננים בחיי ילדיו, כנראה לא רוצה להגיע אליהם. אני לא מכירה חברת היי-טק שתפגע בעובד שילך לטקס של בתו, אלא אם היא מסיימת קורס טייס שלוש פעמים בשבוע. עובד היי-טק כזה כנראה לא חושב שמסיבת יום-הולדת בגנון היא אירוע מכונן, זאת הסיבה שהוא לא הולך.

6) קל להתרגל לטוב

יש לא מעט חברות היי-טק עם שעות עבודה שפויות לגמרי. אבל אנשים מתרגלים מהר מאוד לטוב, ולא ממש מתלהבים לשלם את חלקם בעסקה. שכר של 30 אלף ש"ח בחודש יש? עכשיו בואו ניילל על המחיר שאנחנו נאלצים לשלם עבורו.

7) קריירה לא עושים בשמונה שעות עבודה

לא רק לאנשים עם שליחות מותר שיהיו שאיפות קריירה. רק שקריירה, מסתבר, לא עושים בשמונה שעות עבודה ביום. לא בפוליטיקה, לא במגזר העסקי ואפילו לא במגזר הציבורי. היקף משרה כזה לא יביא אותך לראשות הממשלה, ולא לתפקיד בכיר במגזר העסקי, אולי הוא יכול להוביל אותך לתפקיד פקידותי בכיר בביטוח לאומי. מה לעשות? ככה העסק הזה עובד, ואת זה גם את, חברת-הכנסת יחימוביץ', יודעת.

8) הילדים תמיד משלמים את המחיר

שפר מזלם של ילדיך, חברת-הכנסת יחימוביץ', אם הצלחת לחסוך מהם את מחיר הקריירה התובענית, כפי שסיפרת בשידור ההוא בגל"צ. רוב האנשים מתקשים במשימה הבלתי-אפשרית הזו, לא משנה כמה הם מתאמצים ולא משנה מה הרקע האידיאולוגי שלהם. ילדים של קרייריסטים, כמו של אלה שרק רוצים פרנסה נאה, משלמים מחיר. נקודה.

9) ללמוד את חוקי המשחק כדי לשרוד

לא כולם יכולים לשנות את העולם או להוביל מאבקים חשובים, גם אם הם רוצים בכך. ביניהם יש גם לא מעט סוציאליסטים אמיתיים, שרק מבחוץ נראים קפיטליסטים. כדי לשרוד בעולם החדש, הם נאלצים ללמוד היטב את חוקי המשחק הקפיטליסטי ולהשתלב בו. רק כך הם יוכלו להתמודד טוב יותר עם השיטה, לפרנס את ילדיהם ברווחה, ואולי אפילו להצליח, העיקר שלא ייזקקו למאבקך.

10) להייטקיסטים יש לפחות מה לאכול

והערה אישית לסיום. רק בזכותך, חברת-הכנסת יחימוביץ', חזרתי להצביע עבודה. רק בזכותך עדיין לא נטשתי בשנית. תעשי טובה, אל תבזבזי זמן יקר על ההייטקיסטים, להם לפחות יש מה לאכול. בינתיים.

  • הכותבת היא יועצת לניהול קריירה
  • לקשר במייל : orna@rudi-cm.com