הסדר החוב באפריקה יצא לדרך; אלשיך: "ניסיונות לבייב לתרץ את הקדמת התשלום לבנקים גובלים בהיתממות"

(עדכון) - השופטת הורתה לכנס אסיפת מחזיקי אג"ח אחת של אפריקה תוך 30 יום - ובכך נתנה אור ירוק להסדר האג"ח המחודש ■ עו"ד ויסולי דרש שוב כי אלשיך תפסול את עצמה - והוזמן לערער לעליון

כמעט 4 חודשים אחרי הודעתה הדרמטית של אפריקה ישראל כי לא תעמוד בחובותיה למחזיקי אגרות החוב, הסדר החוב החדש באפריקה ישראל יוצא לדרך: אחרי ההתפתחויות האחרונות, שכללו הסדר מחודש בתום דיונים אל תוך הלילה בין שבת לראשון ודיון סוער למדי אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הודיעה היום (ב') השופטת ורדה אלשיך על החלטתה הסופית: כל 13 סדרות האג"ח יאוחדו תחת אסיפת נושים אחת.

אלשיך הורתה על עריכת אסיפת נושים תוך 30 ימים, וקבעה כי תוצאות האסיפה יונחו בפניה ובכתב באופן מפורט תוך 48 שעות ממועד סיום האסיפה.

המשמעות של החלטתה היא כאמור אור ירוק להסדר, וזאת כיוון שברגע שיאוחדו כל הסדרות, קטן משמעותית הסיכוי להתנגדות מצד מחזיקי סדרה אחת - וליתר דיוק מחזיקי אג"ח ט' - שהיתה עלולה לטרפד אותו.

אלשיך הדגישה בהחלטתה כי היא מאשרת קיום אסיפת נושים לבעלי האג"ח ומסמיכה אותה לדון ולהכריע בסוגיית הכדאיות של ההצעה בכללותה - כלומר האם לקבלה, לדחותה, לשלוח אותה למקצה שיפורים נוסף או שמא לדרוש מינוי של נאמן עצמאי ובלתי תלוי לביצוע ההסדר.

לדברי אלשיך, ההסדר "רחוק עד מאד מלהיות מיטבי", והיא אישרה את ההסדר רק משום שהוא מתחשב במועדי הפירעון של האג"ח הקצרות. "אין אני יכולה להחליף את שיקול-דעתם של הנושים בשיקול-דעתי ולהפקיע את שיקול-הדעת הכלכלי-סובייקטיבי המוקנה להם בדין", כתבה בהחלטה.

אלשיך הדגישה כי אין לפרש דבר מדבריה כאילו היא סבורה כי לב לבייב נהג באורח מיטבי, או שהצעת התרומה האישית שלו - אפילו בגירסתה המשופרת - אכן מניחה את הדעת. נהפוך הוא: לדברי השופטת, "התנהלותו של לבייב מותירה תהיות קשות ביותר, וכך אף התנהלותם של הבנקים שאינם אלא נושים של לבייב עצמו, ונשתכח מהם במקרה הנוכחי כי הם אינם אלא נושיו ושהוא אינו אלא נושה נדחה".

אלשיך הוסיפה עוד כי תמיהה נוספת עולה מהמהלך של לבייב, שבידו האחת הציע הסדר נושים הכרוך בדרישה לוויתורים כואבים עד מאוד מצד ציבור בעלי האג"ח, ובידו האחרת מיהר והעביר כספים לבנקים שאינם אלא נושים אישיים, תוך שהוא מקדים את התשלום מהמועד שנקבע בהסכם בין הצדדים. "ידיעה כי בקשה בעניין זה תלוייה ועומדת, או לפחות עומדת להיות מוגשת לבית המשפט, ונסיונותיו של לבייב לתרץ מעשה זה גובלים בהיתממות לשמה", כתבה.

איזי כהן: "מקווה שהאסיפה תוציא את החברה לדרך חדשה"

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר בעקבות החלטת אלשיך: "אני מברך על החלטת בית המשפט. כולי תקווה כי האסיפה עליה הוחלט תאשר את ההסדר המוצע ותוציא את החברה לדרך חדשה. ברצוני להודות לכל הצדדים על המאמץ העצום שהושקע על מנת להגיע להסדר בהקדם, ההסכם יאפשר להנהלת החברה להתמקד בהשבחת החברה והצפת ערך למשקיעים, וזאת במטרה לעמוד בשנים הבאות בהתחייבויות החברה בצורה הטובה ביותר.

"ההליך היה מורכב, מאתגר מאין כמוהו וחייב מכורח המציאות מציאת פיתרון יצירתי ויוצא דופן בהקדם האפשרי לשביעות-רצונם של כל הצדדים. אולם, אל לנו לשכוח כי ההליך טרם הגיע אל סופו!

"לבסוף, ברצוני להודות למר לביייב על התמיכה, הנכונות, הרצון והמאמץ האישי הרב להביא לפיתרון לשביעות-רצונם של הצדדים בתהליך. נכונותו של מר לבייב להזרים הון מזומן בהיקף כה גדול מעידה על אמונתו הרבה בחברת אפריקה ישראל.

"אני תקווה כי החברה, עובדיה, בעלי המניות, בעלי האג"ח והציבור הרחב יהנו מהצלחתה של אפריקה ישראל בעתיד, ועם אישור ההסדר תוכל החברה להוציא לפועל את תוכניותיה העסקיות, על מנת להשביח ולהציף ערך למשקיעים".

עו"ד ויסולי לא מוותר

ובינתיים, עו"ד אביעד ויסולי, שחולל אתמול מיני-דרמה בדיון במחוזי, לא מוותר. ויסולי, אשר מחזיק באופן פרטי באג"ח מ-7 סדרות של אפריקה, הגיש בקשה דחופה לבית המשפט, בה הוא דורש עיון חוזר בדרישתו לפסול את השופטת אלשיך מטיפול בתיק. בתחילת הדיון אתמול דרש ויסולי כי אלשיך תפסול את עצמה כיוון שבעלה יוסי אלשיך הוא דירקטור בפיבי, החברה האם של הבנק הבינלאומי, שהוא אחד הנושים של לב לבייב.

ויסולי התבסס בטענתו על כך שבאוגוסט 2008 פסלה השופטת אלשיך את עצמה מלדון בתיקי חדלות הפירעון של רשת המזון בורגראנץ', מפני שבעלה משמש כדירקטור בפיבי שבשליטת צדיק בינו, בעל השליטה בפז אשר החזיקה בבורגראנץ'. עם זאת, אלשיך ציינה אז כי על אף שאין לה ספק כי היא מסוגלת לדון בתיק בורגראנץ' ביושר וללא משוא בדין, היא נמנעת מלדון בו נוכח שיקולים של מראית פני הצדק.

בהתייחסה לבקשת ויסולי ציינה היום אלשיך כי נתונה לו אפשרות לערער לבית המשפט העליון על החלטתה לדחות את בקשת הפסילה, ובנושא זה הוסיפה כי כל עורכי הדין שהופיעו באולם בית המשפט פנו אל עו"ד ויסולי, בין אם בדברים ובין אם בעיניהם, וביקשו ממנו "הרף מהתנהגותך" - אלא שהוא ממשיך.

מאז הודיעה אפריקה ב-30 באוגוסט באישון לילה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבותיה כלפי מחזיקי האג"ח שלה, הפכו החברה והמניה לשיחה החמה בשוק ההון. רכבת הרים בבורסה, מחזיקי אג"ח זועמים ובמיוחד מחזיקי אג"ח ט', ודיונים אינסופיים בבית המשפט.

נזכיר כי אפריקה טוענת כי אין כסף לשלם למחזיקי האג"ח, ומנגד מחזיקי אג"ט ט' טוענים, על-פי המחקר שהזמינו מגיזה-זינגר-אבן, כי יש לה יכולת לשלם להם.