נילסן: עלייה זעומה של 0.2% בסל הקניות במשק בנובמבר

זאת לעומת נובמבר 2008 ■ שופרסל ורבוע כחול שומרות על כוחן ■ חצי חינם ורמי לוי רושמות ירידה מינורית ■ מינואר השנה נרשמה עלייה של 1% בלבד בשוק מוצרי הצריכה השוטפת

אווירת היציאה מהמיתון בשוק לא ניכרת בסלי הקניות של הצרכן. לפי נילסן, כלל שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) רשם בחודש נובמבר סטגנציה, עם עלייה מינורית של 0.2% בלבד במכירות שהסתכמו ב-2.54 מיליארד שקל - זאת לעומת נובמבר אשתקד.

גם בחישוב כולל, השוק סטגנטי. מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר נרשמה צמיחה של 1% בלבד במכירות מוצרי הצריכה השוטפת. היקף המכר עמד בתקופה זו על 29.8 מיליארד שקל, לעומת 29.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

"מסקרים שאנחנו עושים על מצב-הרוח של הצרכן, ניכר כי הצרכן יותר אופטימי. עם זאת, העלייה באינדקס מצב-הרוח של הצרכן לא מיתרגמת להתנהגות בפועל ולגידולים במכירות", מסבירה שרון שטורך-זלצמן, סמנכ"ל לקוחות בנילסן.

חודש נובמבר נחתם ללא שינויים משמעותיים ביחסי הכוחות בין רשתות השיווק. שופרסל, המובילה את השוק, רשמה עלייה קלה בנתח השוק שלה, מ-36.5% באוקטובר 2009 ל-36.7% בנובמבר 2009.

עלייה דומה רשמה גם רשת רבוע כחול, הרשת השנייה בגודלה בישראל, ונתח השוק שלה עלה מ-20.3% בחודש אוקטובר השנה ל-20.5% בנובמבר.

הרשתות העצמאיות האחרות - הכוללות את קו-אופ ישראל, יינות ביתן, מחסני כמעט חינם, ויקטורי ואחרות - רושמות גם הן עלייה קלה, ונתח השוק שלהן עומד בנובמבר על 19.4%. בחודש ספטמבר השנה רשמו הרשתות העצמאיות שפל בנתח השוק שלהן, שירד ל-17.8%, אלא שמאז הן חוזרות לכוחן בשוק - הוכחה לכך שהשפל נרשם בשל תלושי הקנייה לחג שהונהגו בספטמבר ואשר העניקו יתרון לרשתות הגדולות שופרסל ורבוע כחול.

המינימרקטים הפרטיים רושמים בנובמבר ירידה קלה בכוחן לנתח שוק של 10.9%.

חצי חינם ורמי לוי שיווק השקמה רושמות ירידה מינורית בנתח השוק שלהן בנובמבר, ובסך-הכול הן שומרות על מעמדן היציב: נתח שוק של 5.2% לחצי חינם ונתח שוק של 4.5% לרמי לוי.

44