בדיקת "גלובס": האם המבצעים של חברות התקשורת משתלמים?

בזק קוראת למתניידים לשוב לחיקה ■ HOT מציעה לשלב טלוויזיה למתחייבים ל-3 שנים ■ המטלפנים לחו"ל בבזק בינלאומי ישלמו שקל ליום לכל השיחות במשך שבוע ■ וב-013 אפשר לממש 250 דקות שיחה ללא חיוב

צמד המילים "כפוף לתקנון" מרמז לצרכן כי טוב יעשה אם יעיין במסמך המשפטי הזה ויבין את רכיבי המבצע, לרבות מחירי התקנה או קנסות יציאה. תקנונים אלה מפורטים באתרי האינטרנט של החברות, לרוב בסמוך למבצע הרלוונטי. כך למשל ב-HOT, בבזק ובנטוויז'ן 013.

בעת ניתוח המבצעים "שקענו" בין דפי התקנונים השונים וליקטנו מידע שלא בהכרח מופיע בפרסומים. מפתיע היה לגלות, כי באתר האינטרנט של 012 סמייל לא נמצאו תקנוני מבצעים המוצעים במסגרת שיחות בינלאומיות או גלישה אינטרנט. לדברי טל מנדל, מנהלת שיווק טלפוניה בינלאומית וטלפוניה פנים-ארצית בחברה, לקוח שירצה לקבל תקנון מוזמן לטלפן למוקדי החברה ולקבלו במייל או בפקס. לשאלה מדוע התקנונים אינם נגישים באתר, משיבה מנדל כי ריבוי התוכניות מקשה על פיתרון כזה. "יש אלפי מבצעים וכל לקוח שיחייג יותאם לו המבצע המתאים לו. בהתאם לבקשתו יקבל את פירוט אותו מבצע".

יש להבחין בין מבצעים נקודתיים לבין תוכניות או מסלולים שגם מפורטים באתרי החברות. תקנון המבצע אמור לפרט את תנאיו, וכפי שמסביר עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, "אין חובה לפרסם תקנוני מבצעים באינטרנט, אולם מוזר שחברה, ובעיקר כזו המציעה שירותים אינטרנטיים, לא מאפשרת 'לינק' לתקנוני מבצעיה. האפשרות לעיין בתקנון היא אלמנטרית".

מה שמאפיין את המבצעים בענף התקשורת, הוא שמטרתם למצות את כבלי ההתחייבות באמצעות התקשרויות ארוכות טווח: הפיתוי במחיר בא לידי ביטוי בחודשים הראשונים. עם תום תקופת ההנחות או חודשי החינם, המחירים עולים. אמנם במקרים רבים מחירי ההמשך לא נושקים לתעריפים הרשמיים, אולם נמליץ לוודא אותם מראש, ולסמן לעצמכם תזכורת על סיום המבצע.

חבילות משולבות

- בזק

* המבצע: חבילה הכוללת קו טלפון ו-500 דקות שיחה לטלפון נייח, סל שירותים (תא קולי, שיחה מזוהה ושיחת מפגש), אינטרנט במהירות 4 מגה (בהתאם לתשתית במקום, ניתן לבחור מ-2.5 מגה עד 30 מגה), ורשת אינטרנט (במתכונת חיוב-זיכוי של כ-20 שקל בחודש) - כל זה ב-50 שקל לחודש.

* המחיר: 50 שקל לחודש לחצי שנה. בסיומה, התשלום משלש את עצמו ויותר מכך - 83 שקל עבור חבילת הטלפון (54 שקל עבור הקו, כ-20 שקל עבור 500 דקות וכ-9 שקל עבור סל השירותים, שניתן להסירו); המחיר לתשתית האינטרנט עולה בהדרגה (מהחודש השישי ומהחודש ה-12) ומשתנה בהתאם למהירות הגלישה: לדוגמה למהירות 2.5 מגה, 82 שקל לחודש מהחודש השביעי וכ-100 שקל מהחודש ה-13.

* התקנה: 100 שקל (במקום 177 שקל).

* התחייבות: לפי רכיבי החבילה: שישה חודשים לקו טלפון, 12 חודשים לאינטרנט ו-24 או 36 חודשים לרשת אלחוטית.

* קנס יציאה: 240-480 שקל במקרה של הורדת קצב האינטרנט, הקפאתו או ביטולו (בהתאם למהירות הגלישה). ביטול קו הטלפון: 58 שקל במהלך 3 החודשים הראשונים, ו-19 שקל מהחודש הרביעי.

* מי זכאי? זו נקודת התורפה של המבצע, משום שאינו פונה למרבית האוכלוסייה: המבצע אינו מיועד למחזיקי קו בזק (בטלפון או באינטרנט), אלא למשל למנויים על חבילת טריפל של HOT, לצרכנים שעד כה הסתפקו בטלפון נייד ללא אינטרנט, לזוגות צעירים שעוברים לדירה ראשונה וכד'. בבזק מייעדים את החבילה למאוכזבי הניידות שרוצים "לחזור הביתה". אלא שהניידות יצאה לדרך לפני שנתיים, ויש להניח שרבים מהלקוחות שעזבו את בזק, נמצאים במסלולים בהתחייבות (ל-36 חודשים).

* שווה או לא? בששת החודשים הראשונים תשלום של 50 שקל עבור קו טלפון ו-500 שיחות, תשתית אינטרנט ורשת אלחוטית הוא משתלם בכל קנה מידה. בחלוף חצי שנה רכיבי החבילה מתומחרים לפי מחירון בזק, כך שלפי החישוב המינימלי, מהחודש השביעי החיוב יעלה לכ-156 שקל (54 שקל לקו טלפון, 20 שקל ל-500 דקות שיחה, ו-82 שקל לאינטרנט במהירות 2.5 מגה). הרשת הביתית במתכונת חיוב-זיכוי תחסוך כ-470 שקל בשנתיים (כ-20 שקל לחודש), לצד דמי התקנה מופחתים.

* בשורה התחתונה: אם אתם זכאים למבצע, הוא משתלם בתנאי שתסמנו לעצמכם את תום תקופת ההתחייבות של כל אחד מרכיביה ותעקבו אחר מבצעי המשך.

- HOT

* המבצע: חודשיים חינם במסגרת חבילת טריפל פלטינום, הכוללת חבילת בסיס ו-10 חבילות תוכן, חבילתHD , קו טלפון (במסלול לייט), תשתית אינטרנט במהירות 1.5 מגה או 2.5 מגה ושני ממירי HD.

* המחיר: כ-280 שקל לחודש, מהחודש השלישי. בתום תקופת ההתחייבות המחירים יעודכנו על-פי המפורט בתקנון, כך שאם לא תתחברו מיידית למבצע אחר, המחיר יזנק לפחות לסכום הכפול מהתשלום הנוכחי.

* שדרוגים: שדרוג לתשתית האינטרנט של HOT (רשת UFI) מ-11 שקל לחודש למהירות 3 מגה ועד ל-600 שקל לחודש ל-100 מגה. כמו כן, שדרוג מסלול הטלפון למסלול הכולל 2,000 דקות שיחה תמורת 38 שקל בחודש.

* למי מיועד? ללקוחות חדשים וללקוחות המשדרגים מסלול קיים (ושאינם במסגרת התחייבות למבצע אחר).

* התקנה: 100 שקל להתקנת מודם טלפון והפעלת שני שקעים, ו-100 שקל להתקנת ממיר HD.

* התחייבות: ל-36 חודשים.

* קנס יציאה: לפי רכיבי החבילה, כולל תשלום חד-פעמי ותשלום עבור כל חודש מתקופת ההטבה - טלוויזיה: 480 שקל ו-83 שקל עבור כל חודש; אינטרנט - 300 שקל ו-9 שקלים עבור כל חודש, שירותי הטלפון: 128 שקל ו-4.90 שקלים עבור כל חודש. גובה הקנס הוא 900 שקל לפחות.

* שווה או לא? חבילה משולבת מכנסת את נותני השירותים מולם אתם עומדים בקשר לגוף אחד, מה שנוח בהיבט השירות והחשבוניות. אבל, ההתחייבות ל-3 שנים כובלת את הצרכן מיכולתו לממש מבצעים מבית ושל המתחרים.

* בשורה התחתונה: מחיר החבילה, הכוללת את 3 שירותי התקשורת הביתיים הראשיים: תשתית אינטרנט, טלוויזיה וטלפון, הוא ללא ספק אטרקטיבי. את עניין ההתחייבות יש לשקול בכובד ראש.

שיחות לחו"ל

- 013 נטוויז'ן

* המבצע: 250 דקות שיחה לחו"ל ללא חיוב, עד סוף החודש. מ-1 בינואר 2010 - מבצע 13 דקות ראשונות בחודש ללא חיוב.

* המחיר: תשלום קבוע של 5.90 שקלים בחודש, לחיוב מהחודש השני. לאחר קיזוז 13 דקות ראשונות חינם בכל חודש, תעריפי השיחות מחושבים לפי המחירון בתקנון, שהוא נמוך משמעותית מהמחירון הרגיל, למשל: לארה"ב/קנדה 21 אג' (לנייח או לנייד), למערב אירופה 22 אג' (לנייח, 1.21 שקל לנייד).

* למי מיועד? ללקוחות חדשים וללקוחות קיימים המשנים מסלול (בכפוף לתנאיו).

* התחייבות: ללא.

* שווה או לא? 200 דקות שיחה שוות להטבה בשווי של כ-40 שקל (לפי 20 אג' לדקת שיחה במבצע), כך ששווה להצטרף כיום ולממשן בכל מקרה (כזכור, המסלול ללא התחייבות). מכיוון שמהחודש השני החיוב הקבוע עומד על כ-6 שקלים, מסלול ה-13 דקות חינם בחודש, משתלם למדברים קבוע עם מכרים בחו"ל במשך מינימום 5 דקות שיחה בחודש, זאת משום שתעריפי השיחות לארה"ב, למשל, עבור לקוחות רשומים בנטוויז'ן, ללא השתייכות למבצע, עומדים על 1 שקל לדקה (וכ-1.90 שקלים ללקוחות מזדמנים שבוחרים אקראית לחייג דרך 013). תעריף השיחה ללקוחות רשומים לארצות מערב אירופה הוא כ-1.50 שקל לדקה (ויותר מ-2 שקלים למחייגים אקראית).

- בזק בינלאומי

* המבצע: תמורת שקל ליום מחייגים לחו"ל מספר שיחות ללא הגבלה (עד 14 דקות לשיחה) בחיוג לקווים נייחים בארה"ב, קנדה מערב אירופה, רוסיה ועוד.

* תוקף: מ-25.12 עד ל-1 בינואר 2010.

* מי זכאי? לקוחות הנרשמים מראש במוקדי החברה.

* בונוס: שובר מתנה לכרית פודרה של ללין (בשווי 50 שקל) ו-25% הנחה לרכישה ברשת.

* שווה או לא? מכיוון שהמבצע תקף ל-8 ימים, כדאי להתאפק עם איחולי השנה החדשה עד אז, ובמהלך 5 הימים הללו לטלפן לכל מי שאתם מכירים מעבר לים. לא לשכוח לכוון סטופר בכל שיחה, ולטלפן מחדש כל 14 דקות (מהדקה ה-15 כל דקת שיחה תעלה 1-1.5 שקלים לפחות).

* בשורה התחתונה: שווה (וגם כרית פודרה לא תזיק).

- 012 סמייל

* המבצע: 12 אג' ל-12 דקות השיחה הראשונות מדי חודש, בתוקף לשנה, לנרשמים עד סוף החודש. עד 31 בדצמבר התעריף הוא 12 אג' לדקת שיחה ללא הגבלה (בחיוג לקו נייח).

* בונוס: פנקס שוברי הנחה לרכישה במשביר לצרכן בשווי 750 שקל.

* מחיר: 1.44 שקלים בכל חודש מה-1 בינואר 2010.

* שווה או לא? 1.44 שקלים ל-12 דקות שיחה חודשיות הוא תעריף זול ומשתלם. בדקו מראש מה יהיה התעריף מהדקה ה-13 בהתאם ליעד ולצרכיכם. ב-012 סמייל מדגישים כי ניתן להשתייך לשתי תוכניות במקביל ולפיכך ליהנות מתעריף ה-12 אג' ואחריו מתעריף מוזל אחר.

* בשורה התחתונה: נזכיר כי ניתן להיות רשומים בו-זמנית לכמה חברות בחיוג בינלאומי, מכאן שווה לנצל את כל המבצעים שאינם מתנים התחייבות.

אינטרנט

- 013 נטוויז'ן

* המבצע: שנה ראשונה ללא תשלום בגלישה בתשתית האינטרנטית של בזק או HOT (10 עד 100 מגה).

* למי מיועד? ללקוחות חדשים ולקוחות קיימים המשדרגים מהירות למינימום 10 מגה. המבצע מוגבל ל-2,000 לקוחות חדשים ראשונים ול-5,000 המשדרגים הראשונים שיצטרפו עד ל-31 בדצמבר.

* מחירים: מהשנה השנייה החיוב משתנה בהתאם למהירות הגלישה: בתשתית ה-NGN של בזק: כ-80 שקל לחודש למהירות 10 מגה, 110 שקל ל-15 מגה, כ-230 שקל למהירות 20 מגה וכ-350 שקל לחודש למהירות 50 מגה. מחירי הגלישה בתשתית ה-UFI של HOT, הם: כ-90 שקל למהירות 12 מגה, 110 שקל לחודש למהירות 16 מגה ועד 600 שקל לחודש למהירות 100 מגה.

* התחייבות: מינימום 30 חודשים (בהתאם למסלול הגלישה).

* קנס יציאה: החזרת שווי ההטבה בהתאם למועד ההתנתקות.

* שווה או לא? אם אתם גולשים "כבדים", שקלול המחיר בקיזוז שנה חינם יעניק לכם תעריף משתלם.

* בשורה התחתונה: זכרו את עניין ההתחייבות לשנתיים וחצי. ומאידך שימו לב כי המחירים ללא התחייבות, הם המחירים שתשלמו מהשנה השנייה במסגרת המבצע, כך שבשקלול התשלומים על פני 30 החודשים, מדובר בחסכון של עשרות עד מאות שקלים (בהתאם למהירות הגלישה).

- בזק בינלאומי

* המבצע: מצטרפים לחבילת אינטרנט וזכאים לרכוש מיני לפטופ של LG במחיר מוזל.

* למי מיועד? למצטרפים לחבילות גלישה במהירויות 1.5 מגה עד 16 מגה.

* מחירים: בהתאם למהירות הגלישה, כך למשל עבור מהירות 2.5 מגה המחיר הוא כ-40 שקל לחודש, עבור 5 מגה כ-60 שקל בחודש, ועבור 10 מגה 70 שקל בחודש. מחיר המחשב, (מדגם LG X130 LA7W1E 1.6 GHz) זהה בכל מהירויות הגלישה ועומד על 48 שקל בחודש ל-36 חודשים, סה"כ: 1,728 שקל. (המחיר לדגם, כפי שמוצג באתר זאפ מתחיל בכ-1,850 ש').

* התחייבות: ל-36 חודשים.

* קנס יציאה: יתרת התשלומים עבור חבילת האינטרנט (תשלומי המחשב נמשכים ללא קשר).

* שווה או לא? החיסכון עבור המחשב עומד על כ-180 שקל ביחס למחירים המוצעים בזאפ. לצד פריסה ל-36 תשלומים.

* בשורה התחתונה: אם ממילא אתם מחפשים ספק אינטרנט ויותר מכך מחשב מיני, עסקה זו עשויה להיות משתלמת. בכל מקרה נמליץ לערוך סקר מחירים למהירויות גלישה, עמידה על המקח עשויה להוזיל את מחירי הגלישה ובכך גם לסגור את הפער בחסכון שברכישת המחשב (בחישוב שנתי).

טלוויזיה

- yes

* המבצע: חודש ראשון ללא חיוב במסלול TOP MaxHD הכולל חבילת בסיס, סרטים, ילדים, 13 חבילות נוספות ו-6 ערוצי HD.

* המחיר: 259 שקל לחודש, מהחודש השני. בתום תקופת ההתחייבות, מהחודש ה-37, המחיר יעודכן למשך שנתיים ל-364 שקל לחודש (ללא התחייבות).

* התקנה: ללא תשלום (במידת הצורך: 60 שקל עבור צלחת לוויין ו-200 שקל עבור שקע).

* התחייבות: ל-36 חודשים.

* קנס יציאה:כ-1,000 שקל.

* למי מיועד? ללקוחות חדשים.

* שווה או לא? התחייבות ל-3 שנים מונעת מהצרכן לממש מבצעים אחרים ועל-כן מטבעה בעייתית.

* בשורה התחתונה: ה"תמורה" עבור ההתחייבות היא חיסכון של 259 שקל המתקזז בחודש הראשון. חבילה הכוללת פחות ערוצים עולה 245 שקל בחודש.