הבונוס של רומנו

בלי הבונוס, האם היה עובר חיים רומנו לנהל חברת תעופה גדולה אחרת? לא, כי אין כזו

אין ספק: חיים רומנו נהנה הנאה אישית רבה מאל על. אין ספק: בעלי החברה, תמי ודדי בורוביץ, וכן היו"ר לשעבר, איזי בורוביץ, ופויו זבלודוביץ' היו ונשארו מאוד מאוד נדיבים לרומנו. אפילו יותר נדיבים ממה שהיו לעצמם. בעוד שהם בקושי נהנו מדיווידנדים, הם העניקו בונוסים נאים למנכ"ל. לא פלא שהסיפור הזה הסתיים במבוכה גדולה. פוטר? התפטר? התפוטר?

1. אל על סידרה לרומנו תנאי פרישה שנקבעו למצבים בהם הוא מפוטר. היה והחברה מודיעה למנכ"ל על פיטוריו, הרי אז מגיע לו 18 חודשים של שכר. אבל בהודעה לבורסה לא היה כתוב שהוא פוטר, אז למה הוא מקבל תנאי פרישה של מפוטר?

2. זמן קצר אחר ההודעה על סיום התפקיד, הודיעה אל על לבורסה כי דירקטוריון החברה החליט ש-6 חודשי אי תחרות, כפי שנקבע בחוזה העבודה המקורי עם רומנו, אינם מספיקים להם. לכן, קיבלו הדירקטורים החלטה להאריך את תקופת אי התחרות לרומנו בעוד 12 חודשים. סך הכל 18 חודשים, זאת "בהתחשב בבכירות התפקיד ובמשך תקופת עבודתו כמנכ"ל בחברה והידע הרב שצבר".

האם בלי זה היתה סכנה ברורה ומיידית שרומנו יעבור לנהל איזושהי חברת תעופה ישראלית גדולה אחרת? נראה שלא ולו רק כי אין חברת תעופה ישראלית גדולה אחרת. אז למה כל זה? שמא כדי להתחכם למס הכנסה? הגדרת התשלום כ"תקופת אי תחרות" מפחיתה את המס המשולם גם למקבל, כלומר לרומנו, וגם לנותן.

3. מפניית חברת האחזקות של עובדי אל על לרשות ניירות ערך עולה כי פרטים מתוך ההסכם שנחתם בין רומנו לחברה ב-2005 ,תקופת איזי בורוביץ' כיו"ר, שהתגלו רק בדו"חות החברה לשנת 2007, נקבע כי המענק השנתי "יחושב כשיעור מתוך הרווח הנקי של החברה (כפי שהוגדר בהסכם והכולל התאמות של הוצאות שונות לרווח - EBIDTA) בתחום שבין 0.7% ועד 1% מהרווח הנקי לאחר ההתאמות".

כלומר, המענק לרומנו מחושב על בסיס רווח תפעולי של החברה מנוכה סדרה של הוצאות בהן ריבית, מס וגם פחת, שהוא משמעותי לחברת תעופה.

מדובר בפעולה חשבונאית, שאפשרי להציג אותה בדרכים שונות. ואולי כך קרה שלמרות שלחברת אל על תחת רומנו היו גם שנים של הפסדים, הוא המשיך לקבל את הבונוס, בעוד שבעלי החברה הצליחו למשוך דיווידנד, שכידוע מחולק מתוך הרווח הנקי הפנוי לחלוקה, רק בשנת 2007.

כך יצא שהבעלים משכו יחד 46 מיליון שקל, בעוד רומנו לבדו יצא על 40-45 מיליון שקל בסיבוב שלו באל על.