פיקוד העורף מציג: מערכת התרעה על נפילת טילים בסלולרי

הודעה תישלח לכל מכשירי הסלולר באזור נפילת הטיל ■ במערכת הושקעו 25 מיליון שקל ■ מאז 2000 הוציא פיקוד העורף כרבע מיליארד שקלים על התרעה. רק ב-2009 עמד התקציב על 51.3 מיליון שקל

פיקוד העורף פיתח מערכת חדשנית להתרעה על טילים, שתזהה את כל המכשירים הסלולריים הנמצאים באזור נפילת טיל, תשתלט עליהם והם יחלו להבהב, לרטוט, לצלצל ועל הצג גם תופיע מיד הודעת התרעה. ל"גלובס" נודע כי בפיתוח המערכת, שתחבר אליה את כל המכשירים הסלולריים בישראל, הושקעו 25 מיליון שקל.

בפיקוד העורף כבר החלו בתהליך הטמעת המערכת החדשה בתיאום עם משרד התקשורת וחברות הסלולר. על פי התוכנית, כבר בסוף השנה תתחיל המערכת לפעול, וזאת לאחר שניסוי שהשתתפו בו חיילים וקצינים מפיקוד העורף הוכתר בהצלחה.

בימים אלה, שוקדים על חיבור המכונות הייחודיות למערכת ועל החיווטים שלה. "מדובר בעבודה משותפת לשלוש חברות הסלולר הגדולות, יחד עם משרד התקשורת שאמור לאפשר את זה רגולטורית", אמר ל"גלובס" ראש מחלקת התרעה בפיקוד העורף, סא"ל אורי פרץ. "במירס תהיה מערכת מסוג אחר. בעתיד הקרוב, כל ספקיות המכשירים יצטרכו לתת לזה מענה, וכל מכשיר שישווק יתמוך במערכת הזו".

לדברי פרץ, אחת הסוגיות שיש להתמודד עמן כעת היא מכשיר האייפון, שככל הנראה לא יתמוך במערכת כשאר המכשירים, אולם גם בו תופיע הודעה מסוג מסוים.

במקביל, שוקדת בימים אלו חברה פרטית על מערכת נפרדת, שאליה יחוברו תושבי עוטף עזה. במסגרת מערכת זו, יקבלו התושבים מסרון ברגע שיתרחש בקרבתם אירוע פח"ע. המערכת של פיקוד העורף לא תשלח מסרונים, כי אם תציג מיידית הודעה על המסך, כדי לא לסרבל את ההתרעה. המכשיר גם ירטוט, כדי שלקויי שמיעה יוכלו להבחין בהודעה.

"אנחנו נשלח לאזרחים הודעות חשובות לביטחונם", אומר פרץ, "אבל לא נעשה בזה שימוש לקידום עניינים אחרים. השימוש יהיה למקרי חירום בלבד".

צה"ל משקיע

מאז 2000 הוציא פיקוד העורף כרבע מיליארד שקלים על התרעה. רק ב-2009 עמד התקציב על 51.3 מיליון שקל. במסגרת זו נוספו צופרים בדרום ובצפון, הושלמו פערים בהטמעת דיווחיות וביפרים ברחבי עזה והושמו מכשירים מתריעים בתחנות הרדיו האזורי ובטלוויזיה.

ההשקעה הגדולה משקפת את תפיסתו של אלוף פיקוד העורף, יאיר גולן, שלפיה ההתרעה היא מרכיב חשוב בהצלת חיים. בשנה הקרובה צפוי פיקוד העורף להשלים את יעדי חלוקת האיתוריות לחירשים ועיבוי הצופרים במרכז ובגוש דן.