הבהלה לנפט - והפעם באשדוד: מודיעין, ישראמקו ורציו נאבקות על חיפושים 16 ק"מ מהחוף

גלובס tv בקידוח שבוצע בהיתר ב-1993 נמצא נפט באיכות גבוהה, אולם הציוד לא הותאם לתנאי השטח והמפעילים נאלצו לנטוש אותו ■ ההכרעה, שתתקבל על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, צפויה בשבועות הקרובים

העדנה של סקטור החיפושים נמשכת: יממה לפני המועד האחרון להגשת בקשות לקבלת היתר חיפושים באזור "מד-אשדוד", מתברר כי שותפויות הנפט והגז טבעי השונות שמעוניינות לזכות בהיתר משרד התשתיות לביצוע חיפושים באזור, מנהלות ביניהן מאבק.

אתמול (ב') בערב הודיעה שותפות מודיעין כי תוביל קונסורציום של מספר שותפויות חיפושים, שיגיש בקשה לקבלת היתר לצורך ביצוע חיפושי גז ונפט מול חופי אשדוד. אך ל"גלובס" נודע כי מודיעין אינה השותפות היחידה שלוטשת עיניים לשטח ההיתר, וכי גם ישרמאקו הגישה בקשה לממונה לקבלת היתר לחיפושים באזור, ביחד עם שותפויות החיפושים של קבוצת דלק . ישראמקו, שבעבר החזיקה בשטח הרישיון, תחזיק 78% מהבעלות בהיתר במידה שתזכה בו, כאשר שותפויות החיפושים של קבוצת דלק צפויות להחזיק ביתרה.

צלע שלישית שעשויה להצטרף להתמודדות היא שותפות החיפושים רציו שבוחנת כעת את העניין. איתן אייזנברג, הגיאולוג של רציו, אישר היום ל"גלובס" כי "אנחנו שוקלים ברצינות הגשת בקשה לממונה", אולם ציין כי טרם הוגשה בקשה כזו. לפי ההערכות, מכיוון שמדובר בקידוח שעלותו גבוהה, בודקת רציו אפשרויות להגיש בקשה ביחד עם שותפים נוספים, לשם הקטנת הסיכון.

מודיעין של צחי סולטן ואי.די.בי תוביל קבוצה בה היא תחזיק 45% מהזכויות, שתגיש בקשה לקבלת היתר מוקדם לחיפושים בשטח הידוע כרישיון מד-אשדוד. שתי השותפות שלה להגשת הרישיון יהיו שותפות לפידות חלץ, שתחזיק ב-30% מהזכויות, ושותפות חדשה ששמה לא הוזכר, שתחזיק ב-25% משטח הקידוח.

בתוך כך, שותפות לפידות חלץ הפכה היום לכוכבת התורנית בשוק, כשדיווחה כי התקשרה עם צד ג' בשותפות שווה אשר תפעל לקבלת היתר מוקדם להפקת פצלי שמן בתחומי מדינת ישראל. בתגובה לשתי ההודעות, יחידות ההשתתפות שלה זינקו בבורסה.

ההחלטה: בתוך שבועות

לוחות הזמנים צפופים: מחר, כאמור, יחול המועד האחרון להגשת בקשות לקבלת היתר, וב-26 בינואר צפויה ועדה מקצועית, שכוללת אנשי מקצוע של משרד התשתיות ושל גורמים חיצונים להתכנס. את ההמלצות מעבירה הוועדה המקצועית אל מועצת הנפט, שצפויה להתכנס ב-8 בפברואר, ולאחר שגובשו כל ההמלצות, בטווח של מספר ימים, צפויה להתקבל החלטת הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן.

הפעילות ברישיון מד-אשדוד החלה בשנת 1988, כאשר איל ההון היהודי-אמריקני ארמנד האמר, שייסד את חברת "אוקסידנטל" (Occidental Petroleum, סימול OXY), הקים שותפות פרטית שביחד עם ישראמקו השתתפה בקידוח שזכה לשם "ים 1". קידוח זה נכשל מבחינה טכנית.

"ים 2", הקידוח השני, שבוצע בשנת 1993, הגיע לשכבת המטרה בעומק של כ-5,000 מטר, ובוצעו בו מבחני הפקה לזמן קצר בהם נמצא נפט באיכות גבוהה, אולם הציוד שהיה אז בשימוש לא עמד בלחצים הגדולים ובטמפרטורה הבוהה שהיו בבור הקידוח, ולמבצעי הקידוח לא נותרה ברירה אלא לנטוש אותו.

על פי ההערכות של חלק מהמומחים שבוצעו לאחר קידוח "ים 2", ניתן היה להגיע בקידוח זה לקצב הפקה של 2,000 חביות ליום, והוויכוח שנע סביב הקידוח הוא האם יש מספיק נפט כדי שההפקה תהיה כלכלית. אחד מסימני השאלה שנותרו פתוחים לאחר שני הקידוחים הוא האם מתחת לשכבות שנקדחו קיימות שכבות נוספות של סלע המכילות נפט.

בהמשך נערכו ישראמקו והאמר לביצוע קידוח "ים 3", הפעם עם ציוד מתאים, אלא שאז נפטר האמר, וישראמקו נותרה לבדה בפרויקט. במשך השנים ניסתה החברה לבצע את הקידוח, אולם לא קיבלה היתר לכך בשל מגבלות של משרד הביטחון (האזור נמצא בתחום שטח אש פעיל), ותוקף הרישיון בו החזיקה, פג. ממשרד התשתיות נמסר כי "ישנו תיאום בין המשרד, משרד הביטחון והחברה המבצעת, ובעבר הוקצב חלון זמן בו ניתן היה לבצע קידוח בשטח. במידה ויצטרף גורם חדש, נחזור מחדש על התיאום בין שלושת הגורמים".

העלות - 100 מיליון דולר

מד-אשדוד ממוקם במרחק של כ-16 קילומטר מהחוף, ולמרות שבדומה לקידוח תמר עומק הקידוח הוא למעלה מ-4,500 מטר, הרי שבאזור אשדוד הקידוח נעשה במים רדודים, כך ששכבת המים בקידוח קטנה יותר, ושכבת הסלע אותה קודחים היא גדולה יותר. כתוצאה מכך, משך הזמן צפוי להיות ארוך, ועלויות הקידוח צפויות להיות גבוהות, כשעל פי הערכת משרד התשתיות עלות ביצוע קידוח במים עמוקים היא 100 מיליון דולר (עלותו של קידוח תמר הסתכמה ב-140 מיליון דולר). יחד עם זאת, אם אכן תהיה תגלית מסחרית, עלויות הפיתוח יהיו קטנות יותר לעומת קידוח תמר, בשל הקרבה לחוף.

ייתכן שעלות הקידוח הגבוהה היא הסיבה העיקרית לכך שצחי סולטן, שרכש את השליטה בחברת נויה, המחזיקה ב-75% מהבעלות על השותף הכללי במודיעין, בחר להכניס כשותף דווקא אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר. על מנת לזכות ברישיון, צריכה השותפות (לצד הצגת תוכניות עבודה מפורטות ולוחות זמנים) להוכיח גם יכולת כלכלית לביצוע הקידוחים, והעומק הפיננסי שמביאה איתה קבוצת אי.די.בי יכול לעזור לה לזכות בהיתר החיפושים.