צה"ל הקים מערכת תקשורת בהאיטי בעלות של כ-10 מיליון שקל

מדובר באחת ממערכות התקשורת העיקריות היום במדינה מוכת האסון ■ ראש משלחת התקשוב להאיטי, סא"ל במיל' יעקב מגל: "כל הכתבים שנמצאים באזור משתמשים במערכת"

צה"ל הקים מערכות תקשורת בהאיטי בעלות של כ-8-10 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". מדובר באחת ממערכות התקשורת העיקריות היום במדינה מוכת האסון.

בלילה האחרון התקיים בבית-חולים השדה הישראלי באי ניתוח באמצעות ועידת וידיאו עם רופאים מומחים מבית-החולים תל-השומר.

בראיון ל"גלובס" סיפר ראש משלחת התקשוב להאיטי, סא"ל (מיל.) יעקב מגל, כי מערכת התקשורת באמצעותה מתנהלת המשלחת הישראלית במקום היא לוויינית כולה, והיתה אחת ממערכות התקשורת החיצוניות הראשונות שפעלו. במשלחת הישראלית יש 10 חיילים וקצינים העוסקים בפעילות של הקמת מערכות הקשר.

"אנחנו מאפשרים תקשורת למדינת ישראל ולכל הכוחות שיוצאים מהמחנה למקומות העבודה", מספר מגל. "הקמנו תקשורת מטכ"לית לחלוטין, ופועלים בהאיטי 14 קווים מטכ"ליים כאילו אנחנו בקריה, וכן מערכת וידיאו קונפרנס, Wi Fi ומערך תקשורת מסווגת".

לדברי מגל, המערכת משמשת את כלי התקשורת השונים הפועלים בהאיטי, כמו גם אזרחים המגיעים לבית-החולים שהקימה ישראל באצטדיון המרכזי בפורט או-פרינס.

"כל הכתבים שנמצאים באזור, ישראלים, יהודים וכל מי שמוצא פה בית איתנו, משתמשים במערכות", אומר מגל. "אנחנו משתדלים לא לתת לאזרחים מקומיים לעשות שימוש במערכת, אבל היה מקרה של ניצולה שאחרי 6 ימים הוצאנו אותה, והדבר הראשון שהיא ביקשה זה להתקשר לאמא שלה. הגענו אליה למיטה ואיפשרנו לה לצור קשר".

מגל לא פוסל את האפשרות שהמשלחת הישראלית תתבקש לסייע בהקמת תשתיות התקשורת באי. "התשתיות בהאיטי היום השתפרו מעט, המערכת הסלולרית היתה גם כך רעועה לפני כן, והיום, כשעוד נפגעו תשתיות, אין הרבה סיכוי בעוד הרבה זמן שיתחילו לשקם את המערכות", אמר מגל.