ביבי זורק את החיילים לפריפריה

לא טוב להם ולא טוב לישובי הספר - מה שעולה שום דבר, גם לא שווה שום דבר

הנה זה חוזר. בדצמבר 2008 ביקש בנימין נתניהו להגדיל את תקציב הבחירות ואסף לחיקו את יו"ר תנועת צומת, משה גרין, תחת המצע המשותף שקרא להעניק "250 מ"ר לכל חייל משוחרר".

לפני פחות מחודש היה זה חבר הכנסת משה מטלון (ישראל ביתנו) שהניח הצעת חוק דומה, ועכשיו זו גילה גמליאל (ליכוד), סגנית השר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים, שמציעה (כמה מקורי) להעניק 250 מ"ר בפריפריה לכל חייל קרבי משוחרר וכבר זכתה לברכת ראש הממשלה.

זה 200 שנה בכל העולם נעים מאות מיליוני אנשים מהכפר לעיר הגדולה. זה ירוק יותר, זה נכון יותר תכנונית, זה כלכלי יותר וזה בעיקר משפר את איכות החיים של המהגרים. בעיר הגדולה יש פי כמה מקומות תעסוקה, אפשרויות ההשכלה רבות יותר, שירותי הבריאות מפותחים יותר ופתרונות תחבורה משוכללים יותר, ובאופן כללי קל וזול יותר לחיות.

אבל אצלנו, נתניהו, תושב ירושלים שמחזיק גם בבית צמוד קרקע ביישוב הפריפריאלי קיסריה, מעוניין לשלוח את כל החיילים הקרביים ליישובים כפריים בקצה המדינה. אסור חלילה לקבור את עתיד יישובי הפריפריה - ודאי במדינה צרה ומוקפת אויבים כשלנו - אבל אסור לשלוח לשם צעירים תחת האשליה שהם מקבלים משהו בחינם. זה לא טוב למעמד הפריפריה - מה שלא עולה כסף נתפס די מהר כמשהו שגם לא שווה כסף - וזה לא טוב לרוב המשוחררים הטריים מצה"ל.

בפועל, מי שיקבל קרקע בכפר יובל או בשתולה תחת התחייבות כי יקים שם את ביתו (ללא התחייבות כזו סתם הפכנו את חיילינו המצוינים לספסרי נדל"ן), יגלה שבנייה של בית פרטי עולה כמו דירה צנועה בראשל"צ או בנתניה.

כמו כן, ההוצאות השוטפות בפריפריה כוללות ביקורים תכופים בתחנות דלק, אגרות נסיעה על כביש 6, נסיעות ארוכות לכל סופרמרקט או קניון וקיטורים על מעט מדי מרפאות ובתי ספר בסביבה (אבל הוא לפחות יהיה קרוב כנראה לשירות המילואים הבא). זה מתאים אולי ללא מעט אנשים, שניתן לתמרץ אותם עם מענקים והנחות, אבל זה בהחלט לא מתאים לכולם. אסור שתמריץ כלכלי מזויף ישלח אותם לשם.

ורק שלא יסתנוורו מהצ'ופר של "קרקע בעלות אפס". בלא מעט שכונות וערים בישראל, ובשנתיים האחרונות גם באזורים לא רעים ברחבי העולם, ניתן למצוא פרויקטים נפלאים שבהם עלות הקרקע שלילית והדירות נמכרות במחיר נמוך אפילו מעלות הבנייה.

המלצה שלנו לגמליאל ולנתניהו: שלחו את המשוחררים הטריים של מסייעת גולני או פלחוד צנחנים לכבוש את שכונת הדר בחיפה או את שכונת דורה בנתניה (300 אלף שקל לדירות 3 חדרים). זה יועיל שבעתיים, גם להם וגם למדינה.