קשיים באישור המועמדות של אורי יוגב לדירקטור בלאומי

הקושי הוא בזיקה האישית לראש הממשלה ■ התחייבות יוגב להתפטר מחברותו בוועדה הכלכלית המייעצת נשקלה אך טרם התקבלה

אישור מועמדותו של אורי יוגב לתפקיד דירקטור בבנק לאומי אינו מובטח: הוועדה הציבורית למניות הבנקים שבהסדר, בראשות השופטת בדימוס שולמית ולנשטיין, דנה כבר כמה פעמים במועמדותו של יוגב, אולם טרם אישרה אותה.

ולנשטיין מוצאת כי מעצם היותו של יוגב יו"ר הוועדה המייעצת למועצה הכלכלית חברתית שבמשרד ראש הממשלה, והיותו יועץ כלכלי לראש הממשלה, מתקיימת זיקה אישית לראש הממשלה. כך שלמרות ה"כישורים המיוחדים" שבהם ניחן יוגב, ואותם מציינים חברי הוועדה, יש קושי באישור מועמדותו כל עוד הוא משמש בתפקידו במשרד ראש הממשלה. התחייבות יוגב להתפטר מחברותו בוועדה המייעצת ברגע שהאסיפה הכללית בבנק לאומי תאשר את מינויו לתפקיד דירקטור נשקלה אולם טרם התקבלה.

יוגב מצוי כרגע בקונפליקט: האם עליו להתפטר מחברותו כיו"ר הוועדה המייעצת למועצה הכלכלית חברתית, ובכך לבטל את עילת הזיקה האישית-ממשלתית ולהבטיח את אישור מועמדותו?

ככל הידוע, גייס יוגב באחרונה את עורך הדין אלון גלרט לייצג אותו בפני הוועדה. משמעות גיוסו של גלרט, הנחשב מומחה בתחום המנהלי-ציבורי, היא שיוגב מתכוון, לפחות בתקופה הקרובה, להתמודד עם טענת הזיקה.

מעדיף את לאומי על ויטווטר

זה למעשה הקונפליקט השני שבו מצוי יוגב בדרך למימוש חלומו הגדול להיות יו"ר לאומי . יוגב הוא מייסד יו"ר ובעל מניות בקבוצת ויטווטר, חברה פרטית ששווייה על פי הערכות מתקרב לכ-30 מיליון דולר. החברה נשלטת על ידי חנה גרטלר ואורי יוגב. ההסכם בין יוגב וגרטלר בנוי על כך שההשקעה הכספית המרכזית והעיקרית בחברה נעשית על ידי גרטלר, המחזיקה היום ברוב מניות הקבוצה, ויוגב הוא יו"ר פעיל והגורם המרכזי המוביל אותה.

יוגב מחזיק כרגע במיעוט המניות, ועל פי ההסכם, יגדל חלקו בשותפות עם הזמן ובתנאי שתשומת לבו העסקית יופנו אך ורק לקבוצה ולפיתוחה.

בזמנו אישרה גרטלר את פעילותו של יוגב כראש הוועדה המייעצת למועצה הכלכלית ויוגב התחייב ליום אחד בשבוע בלבד. יוגב חשב שיוכל להיות מועסק בבנק לאומי במשרה חלקית, כמו איתן רף ויעקב פרי במזרחי, אולם, בחודשים האחרונים התברר לו כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא יאשר עוד יושבי ראש במשרה חלקית ואם יקבל את התפקיד הוא מחסל למעשה את שותפתו בוויטווטר, ויש בכלל ספק אם יקבל את מלוא שווי חלקו במניות החברה. עם זאת, עצם העובדה שהוא המשיך בהליכים מלמדת כי הוא בחר להעדיף את תפקיד יו"ר לאומי מיו"ר ובעלים בוויטווטר.

האם יאושר המינוי של מאור

ההצגה הרשמית השבוע של מועמדות גליה מאור ליו"ר הבנק, בסיומו של הליך שקט ומתוחכם שנמשך כמה חודשים טורף למעשה את הקלפים של המועמדים הידועים האחרים, יוגב, משה טרי, איזי תפוחי, וגם אלה ששמם עוד לא עלה ומגלים עניין בתפקיד.

ההערכה היא שלמרות האיסור החוקי על מעבר מיידי מתפקיד מנכ"ל בנק ליו"ר בנק, יקשה על ועדת מרגלית נוף שלא לאשר את מועמדותה לדירקטוריון הבנק, שכן על חברי הוועדה מופעל לחץ המדבר על סכנה ועל אחריות אישית של חברי הוועדה ליציבות הבנק, אם לא תאושר מועמדותה של מאור.

כרגע לא ברור באם המפקח על הבנקים רוני חזקיהו יתערב בתהליך ויודיע לוועדת נוף את עמדתו בעניין דרישות הצינון, שנתיים, במעבר בין התפקידים. זוהי דרישה שנוסחה בזמנה על ידי הפיקוח על הבנקים.