מנכ"ל נאות הפסגה: "הלוואי וידעתי מה יהיה מחר בבוקר"

חברת הנדל"ן נאות הפסגה "תקועה" עם קרקעות מאושרות לבניית 1,900 יחידות דיור שלא יראו דחפור בחודשים הקרובים, בשל החלטת הממשלה להקפיא את הבנייה ביו"ש, או כמו שאומר אמיר זקן, מנכ"ל נאות הפסגה: "צו אובמה"

חברת הנדל"ן נאות הפסגה "תקועה" עם קרקעות מאושרות לבניית 1,900 יחידות דיור שלא יראו דחפור בחודשים הקרובים, בשל החלטת הממשלה להקפיא את הבנייה ביו"ש, או כמו שאומר אמיר זקן, מנכ"ל נאות הפסגה: "צו אובמה".

נאות הפסגה, שבשליטת החברות אדן השרון ומשכן בארץ, עצרה פרויקט בבנייה פעילה של 140 יחידות דיור במודיעין עילית. עם ההכרזה על הקפאת הבנייה בשטחים ל-10 חודשים, סיימה החברה בנייה של כ-400 יחידות דיור בעיר. צו ההקפאה מונע הוצאת היתרי בנייה חדשים.

החברה השקיעה עשרות מיליוני שקלים בפיתוח קרקעות, בעיקר בעיר החרדית מודיעין עילית, ובאוגוסט השנה גם תצטרך לפרוע תשלום ראשון של הקרן של אגרות החוב שלה, בהיקף של 13 מיליון שקל.

לפני כשלושה שבועות פנתה החברה במכתב לשר הביטחון, שר האוצר ואלוף פיקוד המרכז, בו היא דורשת מהמדינה 18 מיליון שקל כפיצוי מיידי על הקפאת הבנייה. "אף אחד אפילו לא הואיל בטובו לענות שקיבל את מכתבנו", קובל זקן. "קפקא היה צוחק, אבל זה התינוק שלנו; אני לא צוחק על מסכת ההתעללות שאנחנו עוברים.

"באחד הפרויקטים המוקפאים של החברה במודיעין עילית, בהיקף 208 יח"ד, "יש לנו 100 הסכמי מכר בנאמנות אותם אנחנו לא יכולים לקיים, ועצרנו את התהליך על שאר היחידות", אומר זקן. "יש גם לקוחות חדשים שמוכנים לחתום, אבל לא אתחייב כלפי הרוכשים כל עוד יש צו הקפאה".

גלובס: אתה לא מתחרט שנכנסתם לשטחים?

זקן: "מודיעין עילית הוכרזה כעיר בישראל על-ידי ממשלת ישראל. מינהל מקרקעי ישראל ידע לקחת הרבה כסף על כל קרקעות המינהל שקניתי. אף אחד לא בא ואמר, 'חברים יקרים, אתם שמים את כספכם על קרן הצבי'".

יש דרך משפטית לקבל פיצוי, הרי הממשלה הודיעה שתקים ועדת תובענות?

"למיטב ידיעתי היא טרם הוקמה. צעדי הממשלה משולים בעיני לאלה של שריף בעיירה בדרום טקסס, שקודם יורה ואחר כך שואל מה יהיה. הם ירו מהמותן - זה לא חוכמה רק להוציא צו".

בינתיים, חברת קרית ספר הגישה נגדכם תביעה. הם רוצים שתספקו להם את הקרקע ל-600 יח"ד במודיעין עילית עליהם נחתמה עסקה בהיקף כ-45 מליון שקל.

"כרגע אי אפשר להשלים את העסקה, כי אי אפשר לבנות על הקרקע - וזו קרקע לבנייה. כחלק מהעסקה אנחנו אמורים לקבל חוזי פיתוח ממינהל מקרקע ישראל, אבל יש צו הקפאה, אז אי אפשר להשלים את העסקה".

האם הקפאת בנייה ממושכת עלולה לקרב את נאות הפסגה לפשיטת רגל?

"זה עלול להביא אותנו למצב לא טוב, גם בהיבט של פירעון האג"ח. אנחנו בעלי המתחם הגדול ביותר ביו"ש, השקענו עשרות מיליוני שקלים על סמך אישורים שקיבלנו. במתחם של 208 יחידות הדיור יש אישור מהמינהל להתחיל לבנות, אבל מצד שני המדינה אומרת 'אל תבנו', אחרי שהשקענו 22 מיליון שקל בתשתיות וכבישים. בדרג הצבאי אומרים לנו: 'אנחנו בכסף לא מבינים'. להגיד לך מה הולך להיות בעוד שישה חודשים? הלוואי וידעתי מה הולך להיות מחר בבוקר".