העתידים כבר כאן - אלטרנטיבה לרמת-החי"ל

המשבר בהיי-טק שינה גם את טעם החברות בנוגע לסביבת העבודה: יש המעדיפות להתרחק מ"החיים הטובים" והמפתים שמציעה רמת-החי"ל - ולעבור לסביבת עבודה בסגנון קמפוס בקריית-עתידים הסמוכה, שגם מציעה שטחים גדולים

האם רצונם של מנהלי חברות ההיי-טק להתרחק מהפינוקים שריפדו את הענף לפני המשבר הכלכלי מביא אותם לשנות את מיקום החברה? לאחרונה מורגש מעבר של חברות היי-טק מאזור רמת החי"ל עתיר המסעדות בתל אביב, למתחם קרית עתידים הסמוך. לדברי מנכ"ל חברת עתידים המנהלת את המתחם, אלקה אילני, המגמה מבטאת שינוי בתפיסה הניהולית של החברות'', שהחליטו לצמצם את אווירת הפינוק ולהתייעל.

קרית עתידים, 90 דונם בצפון מזרח תל אביב, נוסד ב-1975 על-ידי אוניברסיטת תל אביב ועיריית תל אביב כקמפוס לתעשיות עתירות מדע, בתקופה בה המושג היי-טק היה בחיתוליו. הקרקע היא בבעלות פרטית, ונבנו בה עד היום 12 מבנים.

כיום מושכרים בקרית עתידים שטחים ל-100 חברות היי-טק ושירותים תומכים המעסיקות כ-4,000 עובדים, והמתחם מנוהל על-ידי חברת עתידים בצורה ריכוזית מבחינת אנרגיה, תקשורת, מזון, בקרת כניסה ויציאה וחניה לכל עובד. בשל אספקת השירותים הכוללת, מכנה אילני את המתחם "בית מלון לתעשייה עתירת מדע".

לדבריה, "נכון שהפעילות הכלכלית בשנה האחרונה הייתה ברמה נמוכה יותר והתנאים השתנו, אבל התגמשנו בתנאים. בסוף 2008 ותחילת 2009 הייתה ירידה בשיעורי התפוסה ומהר מאוד עלינו בחזרה, ואנחנו נמצאים היום ב-95% תפוסה.

"מה שבולט בשנה האחרונה הוא המעבר של חברות מרחוב הברזל שברמת החי"ל אלינו. ריבוי המסעדות והפאבים ברחוב הברזל מרחיק חברות מסוימות. נוצר שינוי בתפיסה הניהולית של חברות ההיי-טק מאז המשבר, והרצון הוא לחזור לסביבת עבודה של קמפוס. כל העניין, שבו העובד מחליט לאיזו חברת היי-טק הוא הולך לפי מספר המסעדות שהחברה מציעה, כבר לא קיים. היום חברות רבות ביטלו את סיפור המסעדות ואת המנוי לקאנטרי, כי הן יודעות שבהרבה מקרים הבילוי במסעדות בהפסקת הצהריים היה ביטול של זמן. אצלנו יש רק מסעדה אחת".

מספר עסקאות כאלה של חברות שעוברות מרחוב הברזל לקרית עתידים נרשמו בשבועות האחרונים. כך, חברת APM פתרונות אוטומציה, ששוכרת שטח ברחוב הברזל, חתמה על עסקת שכירות של 1,500 מ"ר בקרית עתידים. דמי השכירות הם 55 שקל למ"ר לחודש, בתוספת דמי ניהול בסך 20 שקל למ"ר לחודש. חברה נוספת, הראל מחשבים, עוברת משטח אותו היא שוכרת ברחוב הברזל לשטח של 2,000 מ"ר לגביו היא חתמה חוזה שכירות בקרית עתידים בתנאים זהים לתנאי APM. מרחוב הברזל מגיעה לעתידים חברה נוספת, קונטיניואיטי סופטוור.

המתחם קולט לאחרונה גם חברות שמגיעות מחוץ לרמת החי"ל. חברה בהקמה, העוסקת בציוד רפואי, שכרה במתחם שטח של 170 מ"ר בשכירות משנה מידי חברת היי-טק השוכרת שטח מחברת עתידים. דמי השכירות בעסקה זו, כמו בעסקאות אחרות, הם 55 שקל למ"ר לחודש ו-20 שקל למ"ר דמי ניהול. העסקה בוצעה באמצעות איריס קולפניצקי מפורום נדל"ן ניהול והשקעות, בבעלות עודד צידון.

משיחות עם מתווכים ובעלי נכסים עולה, שבבניינים החדשים ברמת החי"ל רמת המחירים מעט יקרה מזו שבקרית עתידים, עם דמי שכירות של 65-75 שקל למ"ר לחודש ברמת גמר מלא, בתוספת דמי ניהול של כ-18 שקל למ"ר. בבניינים ישנים ברמת החי"ל דמי השכירות זולים יותר: בין 40 ל-50 שקל למ"ר, בתוספת דמי ניהול של 5-6 שקל למ"ר.

לדברי רונן אילון, מנכ"ל רד בינת נכסים, המחזיקה בין היתר במגדלי זיו (55%) ובמגדלי אור ברמת החי"ל, "אצלנו לא מרגישים מעבר מהבניינים לקרית עתידים. יכול להיות שיש מספר דיירים שעברו מרמת החי"ל, אבל אני לא חושב שצפוי מעבר מאסיבי".

צידון, המשמש גם כיו"ר ארגון המתווכים המסחריים, דווקא חושב שהמעבר מרמת החי"ל מורגש. "יש חברות שצריכות להצטמצם או להתרחב, וקרית עתידים נותנת יתרון גדול מאוד לשטחים גדולים שאזור רמת החי"ל פשוט לא יכול להציע. הפתרון הנוסף שיש לחברת היי-טק שמחפשת יותר מ-500 מ"ר הוא לעבור למתחם בורסת היהלומים או לדרך יגאל אלון בת"א, אבל אזורים אלה פחות היי-טקיסטים".

במאי הקרוב תסתיים בניית מגדל החזון בקרית עתידים, שיכלול 65 אלף מ"ר שיושכרו ב-70-100 שקל למ"ר.