כמה עולה לדחות תשלומים?

איכות חייכם תשתפר להפליא אם רק תצליחו לסגל הרגלי ביצוע במקום להיכנע לדחיינות

אחד ההרגלים המושרשים ביותר בקרב בתי-אב בישראל הוא הדחיינות.

אז מה הבעיה? הבעיה היא שזה עולה לנו הרבה כסף ויוצר אצלנו המון דאגות.

נטפל בזה אחר-כך? ממש לא! עכשיו.

נכון שזה לא נעים להרים עכשיו את הטלפון, לחכות על הקו, להקשיב לצלילי ההמתנה המרגיזים והצורמים, לקום לשולחן, למצוא את הארנק, את כרטיס האשראי הנכון, להקיש את המספרים בסדר הראוי, לטעות בספרה האחרונה ולהתחיל עוד פעם, לחכות לצליל האישור וחוזר חלילה. הרבה יותר נוח פשוט לדחות את זה לאחר-כך. מתי אחר-כך? מתי שאין ברירה. אז כשנקבל את מכתב האזהרה שמודפס באדום.

זה ברור לנו גם שהגיע הזמן לעשות סדר בחשבונות ולדעת פעם אחת ולתמיד מתי יורד לנו מה, ואז אולי לקצץ במינוס הזה שהבנק לוקח לנו עליו כל-כך הרבה כסף. אבל הרבה יותר נוח להיות שרוע על הספה ולראות בערוץ 20 את סער מעצבן את איילה וחוזר חלילה בפעם המאה אלף - מאשר להיכנס לאתר הבנק, למצוא איפה לוחצים על מקש ה"כניסה לחשבונותיך", להכניס את הסיסמה הנכונה, ללחוץ המשך, להדפיס תנועות בחשבון 3 חודשים אחורה, להתחיל לנתח כל הוצאה, להבין על מה הוצאנו מזומן ועוד ועוד...

נעזוב את זה עכשיו ונחזור לזה מאוחר יותר. מתי מאוחר יותר? כנראה מתי שהמשכנתא תחזור בפעם הראשונה או השנייה או כשנקבל את הטלפון ההוא מהפקידה ההיא בבנק, או בקיצור - מתי שאין כבר ברירה וחייבים לעשות סדר עד הפעם הבאה שיימאס לנו או שכבר לא נהיה חייבים ונחליט עוד פעם לדחות לעת אחרת. כי זה הרבה יותר פשוט, לא?

שעה ממוקדת של עשייה חוסכת 10 שעות של דאגה

בואו נדבר נתונים. יותר מ-80% מבתי-האב בישראל נוהגים לשלם ריביות וקנסות איחורים בדיוק בגלל הדחיינות הזו. אז ייתכן שתגידו "טוב נו, בכמה כסף כבר מדובר"? אז זהו, שתחשבו שוב. ההוצאות המיותרות הללו יכולות להגיע עד 10% מההכנסה הפנויה בחלק מהמשפחות, שלא לדבר על המחיר הנפשי שאנו משלמים.

ירים יד מי שאינו סובל מהלחץ הנובע מדחיינות סדרתית, מי שאינו מכיר את השיחות המודאגות עם האישה או הבעל לעת ערב כשהמינוס מתקרב לקצה, או את דפיקות-הלב המואצות כשרואים על המסך את המספר של הבנק. זה הזמן שאנו פורצים כמקהלה בזעקות ה"מי צריך את זה, מי?!".

במחקר פרטי שלי שביצעתי בשיחה עם מאות משפחות, הגעתי לסטטיסטיקה מעניינת (גם אם לא מובהקת), אך בהחלט מייצגת. הנתונים מראים כי שעה ממוקדת של עשייה, במקום דחיינות וכניעה להרגלים, חוסכת כ-10 שעות של דאגה ועיסוק במחירי הדחיינות.

שעה במקום 10 שעות! רק תחשבו אם כך כיצד יכולה להשתפר איכות חייכם אם רק תצליחו לסגל הרגלי ביצוע במקום כניעה לדחיינות.

כדי לעשות את העבודה קצת יותר קלה, קבלו רשימה מייצגת של כל אותם דברים שיותר נוח לנו לדחות אבל הרבה יותר נכון לנו לבצע, ויפה שעה אחת קודם:

לבצע מיפוי וניתוח הוצאות שוטפות של משק-הבית, לעשות סדר בביטוחים, לבדוק את תנאי המשכנתא ולשפר את מצבינו במידת האפשר, לעשות הוראת קבע לתשלום החשבונות, לבדוק את תכנית הפנסיה שלנו ולשפר אם צריך, לבצע סקר שוק בנוגע להוצאות התקשורת שלנו, לשלם מיד את כל הקנסות שהצטברו, לבדוק מה עושים עם הכסף ששוכב בפק"מ, לנהל שיחה עם הבנק בנוגע להוזלת עמלות ובלי קשר - רק בשביל הלב ומצב-הרוח - להתחיל לעשות כושר.

נכון, הרשימה עוד ארוכה, אבל מצד שני אני לא רוצה גם להפחיד אתכם, ואם תתחילו בזה - זה נראה לי ממש אחלה.