הבורסה עושה צעדים לשיפור המסחר באופציות על מניות

במסגרת הניסיון לשפר את רמת הסחירות באופציות של טבע בנק לאומי, פועלים וכי"ל הבורסה אישרה 3 חברות נוספות כעושי שוק, שינתה את חובות הציטוט, ואת שיטת התגמול

באפריל 2009 השיקה הבורסה לראשונה אופציות על מניות בודדות. בבורסה ראו כמה מצליחות האופציות על מדד המעו"ף, ורצו להרחיב את הפעילות גם לאופציות אחרות. הושקו אופציות על ארבע מניות: טבע , כי"ל , בנק הפועלים ובנק לאומי . "המסחר באופציות על מניות יתרום לשכלול השוק, ויספק למשקיעים כלים נוספים לגידור השקעותיהם", אמרה אז מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון.

אולם שנה חלפה, ונראה שהעסק לא ממש התרומם. האופציות מרכזות מחזורים נמוכים, של כ-500 אופציות ליום בלבד, כאשר גם סך זה נובע בעיקר מעסקאות מתואמות מחוץ לבורסה. כדי להבין עד כמה מדובר בנתון מאכזב, נזכיר שמחזור המסחר באופציות על מדד המעו"ף עמד בשנת 2009 בממוצע על 210 אלף אופציות ביום.

לבנון סירבה להרים ידיים. פחות משנה אחרי כאמור, מעדכנת הבורסה את המודל של האופציות, או ליתר דיוק את המודל של עושי השוק, בתקווה שזה מה שיעיר את שוק האופציות לחיים.

"עשינו סדרה של שיחות ופגישות עם הפעילים בשוק ההון", מספרת לבנון ל"גלובס". "הפעילים אמרו לנו ששוק האופציות מעניין, אבל מבחינתם כניסה לשוק שכזה מצריכה השקעה בסוחרים ובמערכות מחשוב, ואם השקעה זו לא תתרומם, אז הכלי ירד לטמיון. הפעילים אמרו לנו שאם יראו שיש סיכוי לשוק להתרומם, אז הם ייכנסו", הוא מוסיפה.

איפה טעיתם בהשקת האופציות במתכונת המקורית?

"מה שהטעה אותנו היה הנזילות באופציות על המעו"ף. הסתכלנו עליה, וחשבנו שהשווקים יכולים לעבוד מעצמם".

מדוע את חושבת שהשינויים שאתם עושים עכשיו יביאו להצלחת האופציות?

"כשהשקנו בפעם הראשונה את האופציות, קיבלנו היענות משחקני המעו"ף. אבל ברגע האמת הם לא הגישו מועמדות להיות עושי שוק ונעלמו. הם אפילו לא החזירו לנו טלפונים (היא צוחקת). הפעם ההיענות שקיבלנו במכרז על עשיית השוק בהחלט עמדה בציפיות שלנו".

הנהלת הבורסה החליטה לנתב את עיקר המשאבים בהחייאת השוק אל עבר עושי השוק, מתוך הנחה שהנזילות שיספקו עושי השוק תגרום לכדור שלג שיביא לכניסה של שחקנים נוספים לשוק ולהגדלת מחזורי המסחר - מה שיביא לכניסה של עוד ועוד שחקנים.

לפני שנה מינתה הבורסה שני עושי שוק לאופציות, אך בפועל יש כיום אחד בלבד - חברת טרידומטיקס. הבורסה קיימה בימים האחרונים מכרז במטרה לצרף 3 עושי שוק נוספים.

היום התקבלו תוצאות המכרז, ואל טרידומטיקס הצטרפו גם ברק קפיטל, שבשליטת אייל בקשי; גולדפיש השקעות, בניהולו של אמנון ריפטין; ופאי פיננסים, שבשליטת אהרון כהן.

"הבנו שצריך לתת לעושי השוק מוטיבציה כדי לפעול ולתת ציטוטים טובים יותר בשוק", מסבירה רינה שפיר, סמנכ"לית בכירה ומנהלת מחלקת המסחר בבורסה.

תקופת הרצה עד סוף חודש יולי

המוטיבציה שתיתן הבורסה לעושי השוק מתבטאת בעיקר בתשלום. אם עד היום היא שילמה לעושי השוק כעשרת אלפים שקל בחודש, כעת יגדל שכרם החודשי עד לרמה של 45 אלף שקל. כמו כן, השכר אינו קבוע ותלוי במספר העסקאות שיעשה כל עושה שוק. הבורסה תדרג את עושי השוק מדי חודש לפי כמות העסקאות שיעשו, וכל עושה שוק - בהתאם למיקומו בדירוג - יקבל שכר שינוע בין 25 אלף שקל ל-45 אלף שקל.

לאחר תקופת הרצה של המודל שתימשך עד סוף יולי, תרחיב הבורסה את מודל התגמול: הפער בין המקומות השונים בדירוג יגדל, והשכר יגיע עד לרמה של 50 אלף שקל במקום הראשון. בנוסף הבורסה תחלוק עם עושי השוק את העמלות שהיא תקבל מביצוע העסקאות, כך שהשכר החודשי יכול להגיע לעוד כמה עשרות אלפי שקלים בחודש.

איך תדעו שנתוני העסקאות לא מלאכותיים?

שפיר: "לא נספור עסקאות שעושי השוק יבצעו ביניהם. כמו כן החל מחודש אוגוסט נספור רק עסקאות הכוללות עד 25 אופציות לעסקה".

במקביל להגדלת השכר הבורסה גם תגדיל את החובות של עושי השוק. מרווח הציטוט אליו הם יהיו מחויבים ירד מ-100 שקל - המצב היום - ל-70 שקל. עושי השוק יתחייבו גם לספק ציטוטים לכמות גדולה יותר של אופציות.

היום קבעה כאמור הבורסה מי יהיו שלושת עושי השוק החדשים שיצטרפו לטירדומטיקס. מדובר בשלושה שחקני מעו"ף שאינם חברי בורסה. "בתנאי המכרז שלנו קבענו שעושה שוק יכול להיות מי שמחזור המסחר אצלו באופציות על המעו"ף עומד על כ-300 אלף אופציות בחודש. מתוכם בחרנו את אלו בעלי הפעילות הגדולה ביותר", מסבירה שפיר.

נקודת יציאה בעוד שנה וחצי

מדוע התנאים אינם כוללים גם הון עצמי מינימלי, וזאת כדי להפחית את הסיכון במקרה של בעיות אצל עושה השוק?

לבנון: "בסוף החלטנו שלא לדרוש הון עצמי. צריך לזכור שמדובר בגופים פרטיים ולא ציבוריים. מחזורי המסחר הגדולים שאותם גופים פעילים בהם, מוכיחים שעובדים איתם חברי בורסה ובנקים שנותנים להם גיבוי, אז החלטנו להסתפק בכך".

מבחינת הבורסה קהל היעד לשימוש באופציות כולל את כל מי שפעיל כיום בשוק האופציות על המעו"ף, החל מהמוסדיים, דרך שחקני מעו"ף, וגם לקוחות פרטיים שפועלים באמצעות מערכות המסחר של הבנקים. מלבד הקצאת המשאבים לתחום עושי השוק, הבורסה מתכוונת להשקיע גם פעילות שיווקית בנושא באמצעות מצגות, הרצאות, וקורס בנושא אסטרטגיות באופציות בשיתוף עם תוכנית להב של אוניברסיטת ת"א.

מהו היעד שלכם?

לבנון: "מחזור של אלף אופציות למניה ביום עד אוגוסט 2011".

ומה יקרה אם לא תגיעו ליעד הזה?

לבנון: "לא נחזיק את השוק הזה בהנשמה מלאכותית. אם גם המודל הזה לא יצליח, אז קבענו לנו נקודת יציאה באוגוסט 2011, בה נבטל את מודל עושי השוק אם הוא לא יעמוד ביעדים. אנחנו לא מתכוונים סתם להמשיך לשלם לעושי השוק אם זה לא יניב תוצאות, וגם עושי השוק לא נכנסו לזה בשביל לקבל רנטה מהבורסה".