קרנות הנאמנות מגייסות, מנפיקות אג"ח חוגגות

קרנות האג"ח גייסו מיליארד שקל, החברות גייסו 1.1 מיליארד שקל בשבוע שעבר ■ טל רובינשטיין, כלל חיתום: "אין ספק שכשיש גיוסים בקרנות נאמנות, זה מקבל ביטוי באופן די זריז בשוק ההנפקות"

1.1 מיליארד שקל - זה הסכום שגויס באג"ח קונצרניות בשבוע החולף. רק לפני פחות משנה סבל שוק האג"ח הקונצרניות מקיפאון, וכעת נראה שחגיגת הגיוסים חוזרת לשוק, גם בקרב החברות הלא מדורגות וכאלו שנראה כי לפני כמה חודשים יכלו רק לחלום על גיוס חוב בשוק ההון.

ביקושי היתר הגבוהים הנרשמים בהנפקות האג"ח, הובילו את היקף הגיוסים של החברות הנסחרות מתחילת החודש לחצות כבר את רף ה-1.4 מיליארד שקל, כאשר כאמור יותר מ-80% מסכום זה גויסו בשבוע המסחר האחרון. רבות מההנפקות (ראו רשימה) זכו לביקושי יתר גדולים.

היום היו אלה החברות אלבר, פטרוכימיים וריט 1, שעדכנו על ביקושי יתר בגיוסים. במידה שקצב הגיוסים בשבוע המסחר שעוד נותר לחודש פברואר ישמור על רמה זו, צפויה עקיפה של היקף גיוסי האג"ח שבוצעו בינואר - 1.6 מיליארד שקל.

הסבר לביקושים הגבוהים בהנפקות האג"ח, ניתן לקבל מהגיוסים הגדולים בקרנות הנאמנות המשקיעות באג"ח קונצרניות. לפי נתוני בית ההשקעות מיטב, בקרנות אלו נרשמו בשבוע האחרון גיוסי ענק שהגיעו לכמיליארד שקל, סכום דומה להיקף גיוסי האג"ח שבוצעו בשבוע זה. בכך, אותן קרנות הציגו את הגיוס השבועי הגבוה ביותר בשנים האחרונות.

עוד מציינים במיטב, כי מתחילת החודש גייסו קרנות האג"ח כ-2.4 מיליארד שקל, "במה שמסתמן כחודש הטוב ביותר מאז שנת 2007".

הסתערות הציבור על האג"ח מבליטה את העובדה שהגופים המוסדיים ממשיכים להדיר את רגליהם. המוסדיים מסבירים שברמות המחירים הנוכחיות, שוק האג"ח הקונצרניות אינו זול.

מנכ"לית כלל חיתום, טל רובינשטיין, הסבירה היום כי "אין ספק שכשיש גיוסים בקרנות נאמנות, זה מקבל ביטוי באופן די זריז בשוק ההנפקות. גם חברות פחות חזקות מצליחות לגייס, וזה בפירוש נותן דלק קדימה לחברות נוספות לחשוב על גיוס אג"ח".

יחד עם זאת, רובינשטיין עדיין מזהה הבדלים בין הגיוסים היום לאלה שלפני המשבר. "לפני שנה לא היינו רואים חלק מהאג"ח שמונפקות היום, אבל עדיין יש הבדלים - המשקיעים מסתכלים לגופו של עניין ובוחנים את החברה. החברות מצידן מציבות בטוחות להנפקות, או שיש עליהן פרמיית סיכון". לגבי ההמשך, מסבירה רובינשטיין כי "אנחנו רואים שכסף גם נכנס לקרנות מנייתיות בחודש-חודשיים האחרונים, וזה צפוי לתת דחיפה גם להנפקות המניות".

גם הקטנות קופצות על העגלה

את הביקושים הגדולים שמזרים הציבור מתחילות לנצל גם חברות קטנות, וכאלה שגיוס חוב ציבורי עד לפני חודשים ספורים לא עמד אצלן על הפרק. כך, מתחילת החודש התבצעו שלוש הנפקות אג"ח לא מדורגות - של החברות חנן מור, נתנאל גרופ ואורתם סהר, שגייסו יחד 115 מיליון שקל, ובשלושתן נרשמו ביקושי יתר גדולים.

הנפקות נוספות שזכו לביקושים גבוהים הן אלה של ביג והכשרת הישוב, שעדכנו כבר ביום חמישי על ביקושי יתר במכרזים המוסדיים שקיימו. בזכות ביקושי היתר, החליטה הכשרת הישוב להרחיב את גיוס האג"ח מ-100 ל-150 מיליון שקל.