חברה לישראל תהפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול בישראל

הקבוצה קיבלה לאחרונה החלטה אסטרטגית להגדיל את היקף ייצור החשמל שלה ל-800 עד 1,200 מגה ואט ■ ההשקעה עשוייה לסייע לחברה לישראל בעתיד לספק את צורכי בטר פלייס, חברת התשתית למכוניות החשמליות ■ עידן עופר מנהל מו"מ עם יצחק תשובה ויוסי מימן, שני ספקי הגז הטבעי הגדולים, לרכישה מרוכזת עבור החברות בקבוצה

החברה לישראל בשליטת סמי ועידן עופר מתכננת להפוך לשחקן מרכזי בתחום ייצור החשמל. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה קיבלה לאחרונה החלטה אסטרטגית להגדיל את היקף ייצור החשמל שלה ל-800 עד 1,200 מגה ואט, בהשקעה כוללת של יותר ממיליארד דולר. מדובר בהכפלה עד שילוש של היקף הייצור המתוכנן הנוכחי של החברה, העומד על 400 מגה ואט. שוקי גולד, לשעבר המשנה למנכ"ל כי"ל , מונה לרכז את פעילות ייצור החשמל בקבוצה שתתנהל באמצעות חברה בת בשם IC-Power.

התרחבות אסטרטגית

החברה לישראל היא הקבוצה המובילה השנייה שמחליטה על התרחבות אסטרטגית בתחום ייצור החשמל הפרטי בצד קבוצת דלק של יצחק תשובה. קבוצת דלק מפעילה תחנת כוח קטנה באשקלון ומעורבת בהקמת ארבע תחנות נוספות, באמצעות החברה בת דלק תשתיות. בניגוד לדלק, התרחבותה של החברה לישראל בתחום ייצור החשמל הפרטי אינה מאוימת על ידי הרגולטור, זאת בשעה שדלק ממתינה להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים על רקע האשמות כי כניסתה לתחום הייצור תפגע בתחרות, בגלל מעורבותה בתחום הפקת הגז הטבעי בקידוחי תמר וים תטיס.

החלטתה של החברה לישראל מבטאת התעוררות בפעילות בתחום ייצור החשמל הפרטי, סקטור שסבל בעשור האחרון מקשיים רבים, בין השאר בשל בעיות ביורוקרטיה וקשיים בהשגת מימון בנקאי להקמת תחנות הכוח הפרטיות.

החברה לישראל מעורבת כיום בהקמת תחנת הכוח OPC במישור רותם בהספק של 400 מגה ואט. OPC מקימה את התחנה בהתאם לתנאי מכרז שבו זכתה בשנת 2003 לאחר שהמדינה ביטלה את הזכייה ונאלצה לחזור בה ב-2008, בעקבות עתירה שהגישה OPC לבג"ץ באמצעות עו"ד משה שחל.

החברה מחזיקה ב-80% מהבעלות על התחנה בשיתוף עם חברת דלקיה של קבוצת ויאוליה (המחזיקה ב-20% הנותרים). בנוסף בודקים בחברה לישראל אפשרויות הקמה של תחנות כוח חדשות בכמה אתרים השייכים לקבוצה ובהם מפעלי כימיקלים לישראל בים המלח (בהיקף של 200 מגה ואט) ובזן (בהיקף 200-400 מגה ואט) רוב החשמל שייוצר בתחנות הכוח שיוקמו בבזן ובמפעלי כימיקלים לישראל ישמש לתצרוכת עצמית של המפעלים.

רכישת גז טבעי

החברה לישראל מנהלת זה כשנה משא ומתן עם שני ספקי הגז הגדולים - EMG והשותפות בקידוח תמר - לרכישה מרוכזת של גז טבעי עבור החברות בנות בקבוצה. כמות הגז הכוללת בהיקף של כ-2 מיליארד מ"ק (BCM) מיועדת לספק את צורכי תחנת הכוח במישור רותם, בזן ומפעלי התעשייה של כי"ל בדרום הארץ. המשא ומתן מול ספקי הגז מתנהל באמצעות צוות בראשותו של גולד, כשהמטרה היא להגדיל את יכולת המיקוח של החברות בנות ולהוזיל את עלויות הגז. החלטתה של החברה להרחיב את פעילות ייצור החשמל צפויה להביא לגידול בכמות הגז שתרכוש הקבוצה, הנחשבת כבר היום ללקוח השני בגודלו במשק צרכני הגז הטבעי אחרי חברת החשמל.