חברת החשמל תשיב סמכויות לבכיר למרות שנחשד בקבלת שוחד

הפרשה נחשפה לראשונה במגזין ‏G ■ ביה"ד לעבודה חייב את חברת החשמל להשיב לתפקידו את סגן מנהל אגף האספקה האחראי על המכרזים, שמשון גנץ, זאת על אף שנחשד בקבלת שוחד מספק של החברה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה חייב את חברת החשמל להשיב לתפקידו את סגן מנהל אגף האספקה האחראי על המכרזים, שמשון גנץ. זאת למרות שמנכ"ל החברה, עמוס לסקר, הביע בו אי-אמון על רקע חשדות לקבלת שוחד מספק של החברה.

בספטמבר הודיע לסקר לגנץ כי הוא שולל ממנו את סמכויותיו בנוגע לעבודה מול ספקים, בשל "עננת חשדות באשר לאופן התנהלותך בתפקיד הרגיש עליו הינך מופקד".

ההחלטה נמסרה כחודשיים לאחר שתחקיר מגזין G של "גלובס" חשף עדות שמסר ביחידה הארצית לחקירות הונאה נעים טוקאן, לשעבר ספק החברה. טוקאן העיד כי שיחד את גנץ בדרכים שונות, כגון ארגון כרטיסים למשחקי כדורגל, עטים יוקרתיים וסיוע בקידום, כשגנץ בתמורה סייע לו ביחסים מול החברה ו"דאג לי לעבודה".

לסקר שלל את סמכויות גנץ במסגרת מה שכונה בחברה "בירור ניהולי", לאחר שהחברה גרסה כי הליך משמעתי אינו מתאים לנוכח החשדות לפלילים, ולא הצליחה לברר אם החשדות מוצדקים (גנץ הכחיש וסירב להיבדק בפוליגרף).

גנץ עתר לבית הדין בטענה כי ההליך נעשה בחוסר סמכות ובניגוד לחוקת העבודה ולנהלים. בית הדין קיבל את טענותיו וקבע כי על החברה היה לנקוט בהליך משמעתי.

בירור ניהולי

גנץ, התברר במסגרת ההליך, אף הודה בביצוע עברת משמעת לכאורה: לדבריו, טוקאן ניסה לשחדו באמצעות עט מתנה, הוא סירב - אך לא דיווח על כך להנהלה, כנדרש בנהלים. החברה טוענת כי די בכך כדי להצדיק את שלילת סמכויותיו, מאחר שאי-הדיווח גרם ללסקר לאובדן אמון.

למרות הקושי בבירור אמיתות החשדות, החברה נמנעת מהגשת תלונה למשטרה. העדות ביאח"ה נמסרה במסגרת חקירה שהתמקדה בשוחד שהעניק טוקאן לאשר כהן, לשעבר מנהל אגף האספקה, שמאז הורשע בשוחד ונכלא. במהלך משפטו הודה נציג המשטרה כי היו "נושאים שגבינו הודעות וחקרנו, אך לא ירדנו לעומקם. אם איני טועה, על הסיפור של גנץ... ייתכן שהיה מצב שאמרנו... שבשלב זה לא צריך". המשטרה גם לא חקרה את טענות טוקאן על שוחד שהעניק למחסנאים בחברה, והעניין מעולם לא התברר.

החברה הגישה ערעור על פסיקת בית הדין ובקשה לעיכוב ביצוע. "עמדת החברה", נמסר, "הינה שההליך שננקט בעניין גנץ - בירור ניהולי - הוא ההליך המתאים בנסיבות העניין".