גמל: קופות כלל ביטוח מובילות את דירוג התשואה ל-12 חודשים

במקום הראשון גפן, שרושמת תשואה מצטברת של 33.66%, ואחריה תמר עם תשואה של 31.75% ■ מקרב הקופות הגדולות, דש גמל במקום השלישי ■ את דירוג הקופות הקטנות מובילה אנליסט, עם גמל כללי ב' שרשמה תשואה של 69.43% ואנליסט גמל שהניבה 48.47%

שנה חדשה - כללי משחק חדשים. לקח למשרד האוצר שנתיים וחצי להבין את הנזק שגורם דיווח תשואות חודשי, וכעת סוף סוף הוא פס מן העולם. מעתה, משתמשים בשפה חדשה ורציונלית המפנימה את העובדה שקופות גמל מנוהלות לטווח ארוך. כך, דיווח מדידת התשואות יהיה לתקופות של 12, 36 ו-60 חודשים.

אבל מהרגלים ישנים קשה להשתחרר. חלק מבתי ההשקעות (כמו גם חלק מכלי התקשורת) המשיכו גם בחודש ינואר לדווח ולספק כותרות על תשואות חודשיות, כאילו אין הנחיות חדשות של אגף שוק ההון באוצר. ונותר לשאול - אם כך יוצאות הודעות לעיתונות, מה קורה בתוך החומר השיווקי שמקבלים סוכני הביטוח?

וכמו שהמחיקות של לב לבייב באפריקה ישראל הפתיעו את המוסדיים, כך שינוי שיטת הדיווח של התשואות הפתיע את מנהלי הגמל. ראינו גופים גדולים ומכובדים מדווחים על תשואות לחודש ינואר (לא חוקי בעליל), על תשואות קלנדריות (לא ברור למה) או על תשואות של שנתיים (סתם תמוה). ולמרבה הצער, חלק מהגופים גם ביום האחרון של פברואר פשוט לא הצליחו לחשב את התשואה.

בכלל ביטוח למשל, מהגופים המובילים בשוק, מערכת הדיווח לא עמדה בשינויים, ובכלל גמל, בניהולו של דן פנחסי, לא יודעים להגיד עד לרגע זה מהן תשואות הקופות בניהולם. זאת ועוד - בנתונים החלקיים שבכל זאת הועברו מכלל גמל התגלו טעויות.

הקופה הגדולה - גדיש - במקום 8

למרבה השמחה, כלל ביטוח, בניהולו של שי טלמון, לא מנהלת את קופות הגמל כפי שהיא מנהלת את מערכות הדיווח שלה. שתי קופות של כלל ביטוח נמצאות במקום הראשון, בדירוג התשואה לקופות גדולות ל-12 החודשים שבין פברואר 2009 לינואר 2010 - גפן, עם תשואה מצטברת של 33.66%, ואחריה תמר עם תשואה של 31.75%.

תמר, המנהלת 11.6 מיליארד שקל, היא הקופה השנייה בגודלה, אך למרות גודלה היא מובילה את התשואות ונמצאת במקום הראשון בדירוג התלת שנתי, עם תשואה ממוצעת של 7.53%. גם דמי הניהול של תמר נמוכים יחסית לקופות גדולות אחרות - שיעור ממוצע של 1.11%. כך, שיש כאן תמורה ראויה לכסף, עם ביצועים מצטיינים במחיר סביר.

במקום השלישי דש גמל, עם תשואה של 30.34%, ואחריה פסגות שיא כללי (28.03%), שנכנסה לראשונה לדירוג הקופות הגדולות לאחר שהיקף נכסיה חצה את המיליארד שקל. במקום השביעי נמצאת קרן אור, כיום של פסגות ובעבר של פריזמה. אותות הנזק של פריזמה ניכרים בתשואה התלת שנתית של קרן אור, בשיעור מצטבר של 0.31%.

גדיש, הקופה הגדולה בישראל, המנהלת כמעט 20 מיליארד שקל, נמצאת במקום השמיני עם תשואה של 26.05%. הקופה השלישית בגודלה, עצמה של הראל, מנהלת כמעט 10 מיליארד שקל ונמצאת במקום העשירי, עם תשואה מצטברת של 25.89%.

שפע דמי ניהול

בראש דירוג הקופות הקטנות נמצאות קופות אנליסט גמל כללי ב', עם תשואה של 69.43%, ואנליסט גמל עם תשואה של 48.47%. למרות התוצאות, לא מצליחה אנליסט למנף את הביצועים לגיוס עמיתים חדשים, ורוב הצמיחה בקופותיה נובעת מתשואה. במקום השלישי דש פלטינה (45.71%), ואחריה מיטב תגמולים (37.88%) וילין לפידות (35.07%).

במקום השישי ניצבת מיתר של מנורה מבטחים, קופה צנועה המנהלת 319 מיליון שקל, אבל עם דמי ניהול בשמיים. מיתר גובה מעמיתיה דמי ניהול של 1.71% בממוצע. שיאנית דמי הניהול נמצאת קצת אחר כך, במקום ה-11, והיא קרן השפע המנהלת 937 מיליון שקל. הקופה היתה בניהול ישיר בית השקעות ועברה לפני כמה שבועות לניהול מיטב.

עמיתי קרן השפע זוכים לכבוד המפוקפק של שלם דמי ניהול של 1.74% בשנה בממוצע. ומכיוון שהתשואה של קרן השפע אינה בשמיים (10.17% ב-36 חודשים), שילמו בשלוש השנים האחרונות עמיתי הקופה דמי ניהול בשיעור של 54% מהתשואה.

44
 44