חגיגות במדד הביומד הטרי: עלה היום בעוד 3.1%

גלובס tv הפעילות סביב המדד תאמה אתמול להנפקה המוצלחת של פרוטאולוג'יקס ■ מניתוח מבט תעודות סל עולה כי סטיית התקן של המדד עומדת על 32%, לעומת 15% במדד המעו"ף

מדד הביומד רושם יום מוצלח נוסף: אחרי שטיפס אתמול ב-2.7% עם השקתו, היום הוא עלה ב-3.1% נוספים. בדומה לאתמול, גם היום העליות סחפו כמעט את כל החברות במדד, חלקן עלו ביותר מ-10% ורובן עשו זאת ללא הודעות חדשותיות.

"אם אתמול המדד עלה יחד עם השוק, הרי שהיום הוא עלה למרות השוק המדשדש, וההישג אפילו גדול יותר", אומר ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל מבית כלל פיננסים. חברות תעודות סלבוחנות בתשומת לב את המדד לקראת האפשרות להשיק עליו מדדים, שתיפתח כנראה במאי או יוני.

כגן מעריך כי רוב הרוכשים היום הם גורמים אשר יהיו מעוניינים לנצל בהמשך את תשומת הלב בה יזכה התחום בחודשים הקרובים, ואת הביקושים העודפים למניות המדד שעשויים להגיע עם השקת תעודות הסל. להערכת כגן, מדובר בעיקר במשקיעים פרטיים, מנהלי תיקים וקרנות נאמנות, ולא במוסדיים. "עבור המוסדיים עדיין מדובר במניות מסוכנות יחסית, בעיקר בתקופה שבה החשיפה שלהם למניות גבוהה ממילא".

לא כל מניות המדד מתנהגות באותה הצורה, והמניות שעולות הכי הרבה הן לאו דווקא המניות הגדולות ביותר. נראה כי גם בקרב מי שמונע מן הרצון לנצל את הפעילות והעניין סביב השקת המדד, ישנם גורמים אשר עדיין מעדיפים לבחור מניות באופן ספציפי.

מניתוח שביצעה מבט תעודות סל למדד עולים כמה נתונים מעניינים: לו היה המדד מושק בתחילת 2009 עם אותן חברות, הוא היה רושם תשואה שנתית של 310% (הסתכלות מעט מוטה, שכן החברות נבחרו מלכתחילה תוך התחשבות בשווי השוק שלהן היום, אך המגמה ברורה). במבט מוסיפים כי ב-2008 רשם אותו מדד תשואה שלילית בגובה 68%, ומתחילת 2010 התשואה שלו היא 36%.

שווי החזקות הציבור במדד הוא גבוה יחסית ועומד על 4.7 מיליארד שקל מתוך שווי כולל של 10 מיליארד שקל למדד. גם הסחירות היא גבוהה יחסית - מחזור ממוצע של 42 מיליון שקל ביום, ובהתאם כ-19 מ-27 החברות במדד כלולות גם במדדי בורסה אחרים. חברות המדד גייסו ב-2009 סכום של 400 מיליון שקל - לא היו בשנה זו הנפקות ראשוניות, ומדובר רק בגיוסים בהנפקות המשך (זכויות ותשקיפי מדף). ונתון אחרון: המדד תנודתי יחסית, עם סטיית תקן של 32% לעומת 15% למשל במדד המעו"ף.