הדולר התחזק ב-0.2% ליציג של 3.778 ש'; האירו עלה ב-0.5%

האירו נקבע בשער יציג של 5.1687 שקלים ■ הבנקים המרכזיים באירופה ובבריטניה הותירו את הריביות על כנן - 1% ו-0.5% בהתאמה; ה-ECB יכריז על השלב הבא ביציאה מתוכניות הסיוע

לאחר שפלירטט בימים האחרונים עם הרף המשמעותי של 3.8 שקלים, נסחר היום (ה') הדולר במסחר הבין בנקאי בעלייה, אך שוב לא הצליח לעבור את הרף. שערו היציג נקבע בעלייה של 0.24% ל-3.778 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.55% ל-5.1687 שקלים.

רבים מהפעילים בשוק המט"ח מאמינים כי הרצועה שבין 3.78 ל-3.82 שקלים היא רצועת התנגדות משמעותית לדולר, ואם יוכל לה אזי הדרך פתוחה לשערים גבוהים מעל 3.92 שקלים.

הסוחרים במט"ח המתינו לנתונים מארה"ב, יום לפני דו"ח התעסוקה החודשי לפברואר. מספר התביעות לדמי אבטלה השבועיות ירדו ל-469 אלף לעומת הצפי לירידה ל-475 אלף תביעות. עוד היום: הזמנות המפעלים ומכירות הבתים הקיימים.

בגזרה האירופית, הבנקים המרכזיים של אירופה ובריטניה פירסמו את החלטות הריבית שלהם, והותירו כצפוי את שיעורן על כנם - 1% ו-0.5% בהתאמה. תשומת הלב תינתן לחשיפה הצפויה מאוחר יותר של הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, של השלב הבא בביטול אמצעי החירום שסייעו לשוקי ההון בעיצומו של המשבר - על אף שכלכלת מרחב האירו נשארה אנמית למדי ומשבר החובות של יוון מסבך את החזרה לשגרה.

ז'אן-קלוד טרישה, נשיא ה-ECB, צפוי להודיע היום על אמצעים נוספים לחזרה הדרגתית לשגרה של אספקת נזילות לבנקים במרחב האירו לפני המשבר. לטענת הבנק המרכזי, פעולה "בעיתוי הנכון" נחוצה מאחר ששוקי ההון חוזרים לשגרה, וגדל הסיכון שהתנהגות המשקיעים תהיה מעוותת.

חוזה מנואל גונזלס-פאראמו, חבר במועצת הנגידים של ה-ECB, אמר ביום ו' האחרון בכנס במדריד שבכל הנוגע לאסטרטגיות יציאה ממדיניות משברית, "מרחב האירו נמצא במצב טוב למדי, ויש לו אפילו יתרון של ראשוניות". בעוד שהפדרל ריזרב האמריקני והבנק אוף אינגלנד צריכים להחליט איך ומתי למכור נכסים שהם רכשו במהלך המשבר, תוכנית החירום של ה-ECB, "תמיכה מוגברת באשראי", התמקדה בהזרמת נזילות בלתי מוגבלת למערכת הבנקאית במרחב האירו, לתקופות של עד שנה. האמצעים הללו, אמר גונזלס-פאראמו, "תוכננו מראש עם מחשבה על אסטרטגיית היציאה".

נזכיר כי ה-ECB הפסיק את הזרמת הנזילות ל-12 חודשים בדצמבר 2009, והפסיק גם את תוכניות ההמרה שסיפקו לבנקים דולרים. מועצת המנהלים של ה-ECB תדון היום בהקשחה של התנאים במסגרת תוכנית הנזילות לבנקים ל-6 חודשים ובצמצום ההיצע של האשראי לשלושה חודשים ולחודש אחד, וכן בחזרה לשיטת המכרזים במסגרות אשראי מסוימות. היעד העיקרי יהיה להחזיר את ריביות השוק ל-24 שעות קרוב לרמה של הריבית הרשמית, 1%, מרמה של 0.25%, שמשולמת על פיקדונות הבנקים בבנק המרכזי, בעקבות הנזילות ללא הגבלה שסופקה לבנקים.

[לאתר המט"ח]