שוקי אירופה דישדשו: בגרמניה חלה עלייה מתונה בייצור התעשייתי

הייצור התעשייתי בגרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, גדל ב-0.6% בינואר, פחות מהתחזיות לעלייה של 1% ■ טליט תקשורת דיווחה על הפסד של 3 מיליון אירו ב-2009 ■ אפ"י פיתוח דיווחה על ירידה של 33% בשווי הנכסי הנקי

שוקי אירופה סגרו במגמה מעורבת וקטעו רצף של 6 ימי עליות. הדאקס נותר ללא שינוי לאחר שמוקדם יותר פורסמו נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה שלא עמדו בתחזיות השוק. הייצור התעשייתי בגרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, גדל ב-0.6% בינואר. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו עלייה של 1%. תפוקת הסקטור התעשייתי עלתה ב-0.9% בעוד שהפעילות בענף הבנייה צנחה ב-14.3%. מגזר חברות התרופות בלטו בירידה על רקע כשלון אסטרה זנקה בניסוי בתרופה לטיפול בסרטן.

שוקי אסיה ננעלו היום בעליות של עד 2.1% בתמיכת נתוני תעסוקה מעודדים שפורסמו בסופ"ש בארה"ב ובהתפוגגות חששות המשקיעים ממשבר החוב ביוון.

"המשבר סביב חובות הענק של יוון אינו צפוי להתפשט למדינות אחרות בגוש האירו שצברו חוב ציבורי גבוה". אמר היום (ב') יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן.

קאהן אמר את הדברים יום לאחר שראש ממשלת יוון נפגש עם ניקולא סרקוזי שהבטיח כי גוש האירו יעזור ליוון במידה והיא לא תצליח לצמצם את הגירעון התקציבי שלה. יו"ר ה-IMF התייחס בביטול לשמועות בשוק על חדלות פירעון בקרב מדינות שצברו חובות כבדים, ביניהן פורטוגל, ספרד ואירלנד.

"יש לנו בעיה עם יוון. עד כה אין בעיה עם ספרד. גוש האירו חייב לטפל בבעיה היוונית. זה מה שהם עושים. אף אחד לא יודע מה יקרה מחר בבוקר, אבל אין סיבה שהבעיה תתפשט לפורטוגל או לספרד".

מדד MSCI אסיה פסיפיק טיפס ב-1.6% ל-122.2 נקודות.

בזירה הסינית, הכלכלן נוריאל רוביני, שחזה במדויק את המשבר הפיננסי של 2008, העריך כי הבנק המרכזי של סין (PBOC) יגביל את ייסוף היואן ל-4% במהלך 12 החודשים הקרובים וזאת לאור תחזית זהירה במיוחד לגבי עתידה של הכלכלה העולמית.

בחודש ינואר רשם החשבון השוטף של יפן עודף של 899.8 מיליארד ין, נתון גבוה באופן משמעותי מה-783.9 מיליארד שצפו הכלכלנים, עקב עליית הייצוא ב-40.6% מהשנה שעברה. השפעות התמריצים הפיסקאליים העולמיים המשיכו לתמוך בביקוש שמעבר לים, כאשר המשלוחים לסין עלו בקצב המהיר ביותר מאז 1985 והמשלוחים לארה"ב זינקו ב-24% - העלייה השנתית הראשונה מזה יותר משנתיים.

אפי פיתוח דיווחה על ירידה של 33% בשווי הנכסי הנקי

אסטרה זנקה משכה את מגזר מניות הפארמה לירידות לאחר שדיווחה על כשלון בשלבים המאוחרים של ניסוי בתרופה Recentin לטיפול בסרטן.

ענקית הכרייה BHP ביליטון ריכזה עניין לאחר שזכתה במכרז עם JFE החזקות, במסגרתו תעלה את מחירי הפחם לבישול ב-55%.

מניות הבנקים הסינים, בנק אוף צ'יינה וצ'יינה קונסטרקשן בנק ריכזו עניין בהמשך לעליות בוול סטריט ביום ו'.

מניות האנרגיה, פטרוצ'יינה וסנוק , מושכות תשומת לב לאור התייקרות הנפט שנסחר סביב רמת 82 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

בזווית הישראלית, אפי פיתוח , זרוע הפעילות של אפריקה ישראל ברוסיה ומזרח אירופה, פרסמה דו"חות כספיים מהם עולה כי החברה הפסידה 219.75 מיליון דולר ברבעון הרביעי. עיקר ההפסד נובע מהפחתת שווי הפרויקטים אותם מפתחת החברה כתוצאה מדחיה במועד הצפוי להשלמת הפרויקטים, צפי לירידה בדמי השכירות בפרויקטים השונים ועליה בשיעורי ההיוון. הפחתות הערך של נכסי אפי פיתוח הסתכמו ב-223.3 מיליון דולר ב-2009. השווי הנכסי הנקי (NAV) ירד ב-33% ל-1.7 מיליארד דולר. החברה לא תחלק דיבידנד.

טליט תקשורת דיווחה על הפסד של 3 מיליון אירו ב-2009. הכנסות החברה עלו ב-10.7% ל-63.8 מיליון אירו. הרווח לפני מיסים, ריבית, פחת והפחתות (EBITDA) הסתכם ב-4.2 מיליון אירו.