אטיאס: נמגן חצי מיליון דירות מרעידת אדמה; בית-שאן, קריית-שמונה וצפת בסיכון גבוה; דירה שלא תמוגן - ערכה יירד

ועדת הפנים של הכנסת דנה בשיפור תוכנית תמ"א 38 ■ משרד השיכון מציע: נאפשר לקבלן לבנות עוד קומות - ונרחיב את מעגל הדירות המוגנות ■ במקרה של רעידת אדמה בישראל - 800 אלף דירות בסכנת קריסה ■ אטיאס: "נשחרר חסמים בירוקרטיים ונזרז תהליכים"

"תוכנית תמ"א 38 שהייתה עד היום נכשלה במבחן התוצאה. מחובתנו לעשות תמריצים יותר זמינים, פשוטים וכלכליים. לא נוכל לצאת בניקיון כפיים. נושא הפריפריה מאוד כואב ומצער כי כל התוכניות עד היום בכלל לא לקחו בחשבון את הפריפריה כמי שצריכה להתגונן מרעידות אדמה. המטרה שלנו בתוכנית החדשה היא להוסיף יותר זכויות בנייה כדי שהיא תהיה כלכלית, לשחרר חסמים בירוקרטיים כדי שהתוכנית תהיה יותר זריזה ומעבר לזה - נוסיף עוד יחידות דיור וזה יטפל גם במצוקת הדירות שקיימת במדינה".

את הדברים האלה אמר היום (ב') שר השיכון, אריאל אטיאס, בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. את הדיון ניהל ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) והוא עסק בסוגיית ההיערכות לתמ"א 38 (תכנית מתאר ארצית שמטרתה לחזק המבנים מפני רעידות אדמה). רעשי האדמה האחרונים בהאיטי וצ'ילה העלו את הסוגיה הבוערת לסדר היום בישראל, בייחוד על רקע החשש מפני רעידת אדמה חזקה שעלולה לפקוד את ישראל במחצית הראשונה של המאה הנוכחית.

לפני כחודשיים אישרה הממשלה הקלות לביצוע תמ"א 38 במטרה לעודד את שוק הנדל"ן לאמץ את התוכנית, דבר שעד כה לא קרה. ועדת השרים לענייני פנים ושירותים בראשות שר הפנים אלי ישי, החליטה להאריך את תוקפה של התוכנית בחמש שנים נוספות ולהגדיל את זכויות הבנייה המותרות במסגרת תמ"א 38.

במוקד התוכנית לשוק המגורים עומדת הגדלת הדירות בחדר ממ"ד, ובתמורה הקבלן המשפץ יוכל לבנות דירות נוספות בבניין ולמכור אותן. כישלון התוכנית בא לידי ביטוי היטב בסיכום ביניים שלה: מאז 2005, מתוך בקשות למיגון 190 אלף דירות, אושרו בקשות ל-93 אלף דירות בלבד. בתגובה אמר אטיאס, כי "במתכונת הנוכחית, לא שווה בכלל להתחיל עם התוכנית".

"ישנם מבני ציבור שבדחיפה ניתן להפיל אותם"

"כולם אמורים להרוויח מהתוכנית", אמר אזולאי בפתח הישיבה. "הדיירים יקבלו חדר נוסף, הקבלן ימכור דירות נוספות וירוויח, הממשלה תקבל הגנה כנגד רעידות אדמה ללא השקעה ישירה והרשויות המקומיות יקבלו יותר ארנונה כתוצאה מהגדלת הבניין".

מנכ"ל משרד השיכון, מרדכי מרדכי, אמר כי "ישנם מבני ציבור רבים שבדחיפה ניתן להפיל אותם. לא יהיה מנוס מנגיסה בתקציב המדינה שיטפל בסוגיה הזו".

סופי אלדור ממשרד השיכון הציגה את הבדיקה שערך המשרד לשיפור תמ"א 38, בשיתוף עם משרד הפנים. מטרת הבדיקה היא הרחבת התוכנית על ידי תוספת של זכויות בנייה כדי שהיא תהיה משתלמת מבחינה כלכלית. התוכנית בגרסתה היום מאפשרת ליזם שייטול על עצמו את משימת השיפוץ להוסיף קומה אחת לבניין.

"בהנחה שהרווח היזמי הוא 20% ושסך כל הדירות שיש לחזק הינו כ-800 אלף - על פי התוכנית היום אפשר לחזק רק 100 אלף יח"ד ורק בשכונות בודדות באזורים מסוימים בארץ", אמרה אלדור. "אם התמ"א 38 תאפשר הוספה של חצי קומה נוספת ותאפשר בכך, למשל, יצירת פנטהאוזים - נשלש כמעט את מספר הדירות שניתן לחזק באמצעות התמ"א 38 ונגיע ל-285 אלף יחידות שניתן למגן, מתוך ה-800 אלף. כמו כן, נרחיב גם את המעגל משמעותית לאזורים פחות חזקים".

במשרד השיכון ממליצים להוסיף חצי קומה לתוכנית תמ"א 38 ביישובים המבוססים במרכז הארץ, ו-2.5 קומות ביישובים החלשים יותר במרכז. במשרד לא ממליצים לבצע מדרגה של 3.5 קומות כיוון ש"העלויות מתחילות להיות גבוהות מההכנסות", כדברי אלדור. כך, יעלה מספר הדירות המוגנות מפני רעידות אדמה ל-425 אלף.

בנוסף, אלדור ציינה כי בכוונת המשרד להתמקד בחיזוק דירות ביישובים "רגישים מבחינה סיסמית", כדברי אלדור. מדובר בבית שאן, צפת וקריית שמונה, שם יפעל המשרד לחזק כ-70 אלף דירות. המשרד מציע שהמדינה תסבסד את התמ"א 38 ביישובים חלשים בפריפריה, שם התוכנית לא כלכלית, כאשר לפי הערכתם מול הרווחים שינבעו למדינה מחיזוק הדירות במרכז, ניתן יהיה להפנות את המשאבים לחיזוק הדירות בפריפריה.

המשתתפים בדיון התייחסו גם לסוגיית המודעות של הציבור הישראלי. תקציב ההסברה לתמ"א 38 עומד על כ-2 מיליון שקל בלבד. אטיאס התרעם על התקציב הזעום, ואזולאי ציין בקצרה את מטרת ההסברה: "יידע כל בעל דירה בישראל שערך ביתו יירד ושהוא מסכן את עצמו".