הקומבינה הגדולה: כך נוהגים ברכב חדש בלי להפסיד עליו גרוש

אחת השיטות הנפוצות היא "מבצעי מכירות סגורים" למועדוני לקוחות דוגמת "הוט" ו"חבר", שכוללים הנחות נכבדות מהמחירון ■ קבלו את התגשמות החלום לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

יבואני הרכב, לפחות חלקם, משתוקקים להעניק הנחות ללקוחות פרטיים בקניית רכב חדש. המכירות ברבעון הראשון מתנהלות בעצלתיים. המלאי לא קטן ותנאי השוק מאפשרים כיום גמישות. נזכיר, שרוב היבואנים "דילגו" על הפחתת המס של סוף השנה וגם שערי המטבע, בעיקר האירו והיאן, הגדילו משמעותית את המרווחים.

אבל למרות שכולם חפצים ביקרם של הלקוחות הפרטיים, אף אחד לא מעז להוריד את המחירים הרשמיים. בדגמים המשפחתיים הנפוצים חוששים היבואנים מנקמת חברות הליסינג וההשכרה, שלא מקבלות בברכה הורדות מחיר רשמיות. בדגמים פחות נפוצים, נזהרים היבואנים מלפגוע בנאמנות הלקוחות ששילמו מחיר מלא רק לפני חודשיים-שלושה.

אז מה עושים? מוצאים קומבינות ישראליות טיפוסיות. אחת הנפוצות שבהן היא "מבצעי מכירות סגורים" למועדוני לקוחות כדוגמת "הוט" ו"חבר", שכוללים הנחות נכבדות מהמחירון. מדובר בהתגלמות שיווקית קלאסית של המושג "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

מצד אחד פונים מבצעי הלקוחות הללו לקהל יעד עצום, שכולל מאות אלפי חברי מועדון, קרובי משפחה, ולעתים גם סתם מכרים. מצד שני, עורכי מחירוני המשומשות מתייחסים למבצעים הללו כאילו הם אינם קיימים, למרות שמחירי ההנחות מפורסמים רשמית וגלויים לעין כל.

למעשה, לא זכור לנו אפילו מקרה אחד שבו "לוי יצחק" הוריד מחיר מחירון של רכב כלשהו שנמכר במבצע סקטוריאלי למועדוני לקוחות, אפילו אם ההנחות עליו היו עשרות אלפי שקלים. לקומבינה זו תוצאות לוואי מוזרות, ומי שלומד כיצד לנצל אותן יכול לעשות "סיבוב" מעניין בשוק הרכב.

הבדלי מחיר אפסיים

למשל, המבצעים הנוכחיים של "חבר" ו"קרסו", יבואנית ניסן; ושל "הוט" ו"מכשירי תנועה", יבואנית סוזוקי. השוואת המחירים שבהם נמכרים במסגרת המבצעים הללו דגמים חדשים מודל 2010 עם 0 ק"מ, אל מול המחירים שבהם הם מוצעים בשוק מכוניות משומשות מודל 09', מראה הבדלי המחיר אפסיים.

כך למשל, ניסן "נוט" 1.6 אוטומטי נמכר ב"חבר" ב-103,500 שקל, הנחה של 11,500 שקל מהמחירון הרשמי. באתר "יד 2" מצאנו מכונית זהה מודל 09', יד ראשונה מבעלים פרטיים עם 16 אלף ק"מ, מוצעת במחיר מבוקש של 101 אלף שקל.

ניסן טידה "ביזנס" נמכרת באותו מבצע ב"חבר" ב-105 אלף שקל (במקום 116,500). באתר "יד 2" מצאנו מכונית כזו בדיוק מודל 09', עם 22 אלף ק"מ, שבעליה רוצה עליה 105 אלף שקל.

המצב נכון לא פחות לגבי סוזוקי, שאיבוד הערך שלה כמשומשת מזערי. דגם הסדאן SX4 נמכר ע"י היבואן במבצע "הוט" בכ-104 אלף שקל, לאחר הנחה של כ-9,000 שקל מהמחירון. דגם כזה מיד שנייה עם 17 אלף ק"מ, מוצע ב"יד 2" במחיר המחירון של לוי יצחק: 103,500 שקל.

אז מה המסקנה? מי שיודע לזהות את הקומבינות של שוק הרכב ואת המוזרויות שנובעות מהמבנה התחרותי המעוות שלו, יכול לקנות רכב חדש, לנהוג בו במשך כמה חודשים טובים עשרות אלפי קילומטרים, ולמכור אותו באותו מחיר בו רכש אותו. האמת, זו לא חוכמה גדולה, חברות הליסינג וההשכרה עושות את זה כל הזמן.