גינדי מגרילה דירות בחניון ברמלה

במיקרו, לפעמים סיפור אחד, על קרקע אחת, ממחיש את הטירוף

במאקרו, חרף כל ההבטחות, הלמ"ס הציגה אתמול עלייה של עוד 1.6% במחירי הדירות בינואר. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 19% במחירי הדירות ומאז דצמבר 2008 לא עבר חודש שבו נרשמו ירידות מחירים.

במיקרו, לפעמים סיפור אחד, על קרקע אחת, ממחיש את הטירוף כולו.

ב-6 בינואר 2009 השלימה חברת גינדי השקעות רכישת קרקע שיועדה למגורים בשטח 20 דונם בלב העיר רמלה, תמורת 17.5 מיליון שקל. למה חברה ותיקה שפועלת במרכז הארץ קונה חטיבת קרקע גדולה כל כך, בלב עיר מעורבת ובעייתית שמייצרת ביקושים לדירות - אם בכלל - בשוליים המתחדשים ובוודאי לא במרכז העיר?

גם החברה היתה מודעת להרמת הגבות (מליבו וסי.פי.אם, שמכרו לה את הקרקע, היו תקועות איתה יותר מעשר שנים מאז נרכשה מהמינהל) ושלחה מסר ברור למשקיעים: התוכנית המקומית אמנם מייעדת הקרקע למגורים, אבל רכישתה בוצעה לטובת קניון ענק שהיא מקימה סמוך, "לאור כוונת החברה להעביר זכויות בנייה מהקרקע להגדלת שטחי המסחר והשירות ולהשתמש בשטח הקרקע למגורים לשם הקמת חניון שישמש את הקניון" (מתוך הדו"חות הכספיים רבעון שני ושלישי 2009). כלומר, החברה קנתה חניון.

לא מדובר רק בהצהרה בעלמא. הקרקע כביכול למגורים סווגה בהתאם בדו"ח כסעיף "נדל"ן להשקעה בהקמה", כחלק מהקניון, ולא כמלאי כמתבקש מפרויקט למגורים.

אבל 2009 התקדמה ועמה הטירוף בשוק המגורים. בנובמבר, כחלק ממהלך לקראת הנפקת אג"ח, תיקנה החברה דו"חותיה לרבעון השני וציינה כי "בעקבות העלייה של מחירי הדיור ברמלה וסביבתה, בוחנת החברה הקמה של ארבעה בנייני מגורים, הכוללים יחד 360 יח"ד". הבאזז עבר מקניונים למגורים.

החברה העריכה כי עלות הקמת פרויקט המגורים (כולל קרקע) תעמוד על 275 מיליון שקל וכי הרווח הגולמי יסתכם ב-63 מיליון שקל - 23% רווח גולמי צפוי. לא רע בכלל.

אופציה לאנשי קבע

אבל זה כמובן לא הסוף. היזמים הקלאסיים הבינו במהלך השנה שחלפה שהכי משתלם למכור "קרקע לדירה", ולא דירה אמיתית. ב-28 לפברואר העניקה גינדי אופציה לאנשי הקבע של צה"ל לרכישת מחצית מהקרקע (182 יח"ד), תמורת 214 אלף שקל ל"קרקע לדירה". הקרקע נרכשה כאמור לפני מעט יותר משנה ב-48 אלף שקל לקרקע לדירה, כשאף אחד לא חשב אז על דירות באמצע רמלה. גינדי תגזור קופון של 39 מיליון שקל, עוד לפני שיש מנוף בשטח, לפני שהתקבל היתר בנייה וכאשר חצי מהקרקע ברשותה.

אבל הטירוף ממש לא נגמר. לפי איך שזה נראה כעת, עם ישראל ינהר ביום שישי הקרוב לאולם OCEAN בגני התערוכה - ה"חנות" החדשה למכירת דירות (רק לפני שבוע מכרו שם את מגדלי ארלוזורוב) - כדי לקנות את הדירות שנשארו על הקרקע. גינדי הודיעה כי תערוך הגרלה בין 2,000 ישראלים, לבחירת הזוכים ב-182 הדירות.

הדירות ימכרו במחיר ממוצע של מיליון שקל. בנובמבר, מי ששכח, מחיר ממוצע לדירה עמד להערכתה על 750 אלף שקל.

רק דבר אחד בטוח: מעולם לא ראינו מהלך מהיר כל כך של רכישת קרקע אבודה לטובת לחניון, שבתוך שנה צריך מזל בהגרלה כדי לקנות עליה דירה על הנייר. מבהיל, לא?