ת"א סגרה בירידות: כיל איבדה 2%, וריפון צנחה 9.5%

זיו סגל: "תמיכה חשובה למעו"ף ב-1,195 נקודות" ■ ירידות חדות נרשמו במניות כלל ביטוח, רמי לוי ודלק אנרגיה ■ המחזור היה נמוך והסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל ■ ביו ויו זינקה 19% נוספים במחזור ער

רגע לפני חופשת חג הפסח ולוח הזמנים המקוצר של ימי המסחר בחול המועד, הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר הנוכחי בלחץ מצד שוקי חו"ל, אשר רשמו ירידות בסוף השבוע כך שגם בתל-אביב נרשמו ירידות, שהתחזקו בחצי השני של היום. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

השבוע תגיע לסיומה עונת הדו"חות הכספיים לשנת 2009 בבורסה, כאשר הבנקים, חברות ההחזקה וכל יתר החברות שטרם דיווחו, יפרסמו השבוע את התוצאות הכספיות. בנוסף לכל, ביום ה' יפקעו אופציות המעו"ף לחודש מארס.

"שוק המניות נמצא ערב מהלך עליות משמעותי", סבור אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "טירוף הגיוסים בקרנות האג"ח בחודש החולף הביא למצב אבסורדי בו אין עוד אלטרנטיבות השקעה סולידיות ראויות. כעת נותר למשקיעים לבחור בין החזקת הכסף במזומן ובין השקעה מניות. פריצה מעלה אל מעבר לשיא ההיסטורי במדד המעו"ף תיצור בוודאי התעניינות מוגברת בקרב הציבור וזו תסחף את המדדים לשיאים חדשים כבר בחודשים הקרובים".

וול סטריט קטעה ביום ו' רצף של 8 ימי עליות. הסיבה לירידות היא העלאת ריבית מפתיעה בהודו, שם החליט הבנק המרכזי להעלות את הריבית במשק לראשונה מאז יולי 2008, בעקבות התרוממות האינפלציה לשיא של 16 חודשים. צעד זה מהווה המשףך ישיר לצעדי ריסון מוניטאריים שכבר ננקטו במדינות שונות, למשל בסין, בארה"ב (העלאת ריבית הניכיון והסיום המתוכנן של התוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות החודש) וגם בישראל.

מתחילת השנה החלו מדינות שונות בעולם לצאת בהדרגה מההתערבות שלהן בשווקים, אותה התערבות שחילצה את הכלכלה העולמית מהמיתון והציתה את הראלי בשוקי המניות שהחל במארס אשתקד. כעת, המשקיעים חוששים שמא הממשלות יוצאות מוקדם מדי מתוכניות הסיוע בשווקים, ובכך מסתכנות בגלישה למיתון נוסף. בין המזהירים ניתן למנות גם את חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, שאמר בשבוע שעבר כי ה'פד' לוקח סיכון בכך שהוא מפסיק את התוכנית לרכישת אג"ח משכנתאות, וישנו חשש שמצבו של שוק הדיור האמריקני יחריף כתוצאה מצעד זה.

"תמיכה חשובה ב-1,195 נקודות"

מלבד האירועים בעולם, הבורסה מתמקדת בנתוני המאקרו שיפורסמו השבוע, כמו בנתוני האבטלה שהצביעו היום על ירידה של 3.2% בדורשי העבודה בחודש פברואר. הלמ"ס דיווחה היום כי על פי נתוני המגמה, בשלושת החודשים דצמבר 2009-פברואר 2010 נרשמה עלייה של 6.2% במחירים קבועים בחישוב שנתי, בסך כל הפדיון של רשתות השיווק. זאת, בהמשך לעלייה של 4.4% בשלושת החודשים ספטמבר-נובמבר 2009.

המשקיעים מתמקדים גם בדו"חות הכספיים הרבים. מחר, למשל תפרסם גזית גלוב את הדו"חות בבוקר ולאחר מכן יצטרף אליה בנק מזרחי טפחות . מחרתיים ייצא הדו"ח של הבנק הבינלאומי, ביום ד' יגיע תורו של בנק הפועלים וביום ה' פעמיים כי טוב - בנק לאומי ובנק דיסקונט. ביום ד' יפרסמו גם שטראוס וכי"ל את הדו"חות הכספיים.

בין שלל האירועים בשוק, מעריך זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", כי הבורסה עדיין במגמת עלייה כל עוד אמת התמיכה ב-1,215 נקודות מחזיקה מעמד.

"רמת ה-1,215 נק' המשיכה לשחק תפקיד חשוב בהתנהלותו של מדד המעו"ף ושימשה רמת תמיכה ביום חמישי", אומר סגל. "כזכור, אני מייחס לרמה זו חשיבות רבה והפריצה שלה כלפי מעלה, היה ותחזיק מעמד היא סימן שורי. מהלך מתחת לסגירה מיום חמישי ילמד על עצירת המומנטום השורי כאשר התמיכה החשובה לטווח הארוך מתגבשת ב-1,195 נק'. האינדיקטורים אינם חד משמעיים ביחס למדד, כך שנצטרך להמשיך לעקוב על פי הגרפים. מהלך מתחת ל-1,195 נק' יחשב סימן משמעותי למעבר למגמת ירידה. הנחת המוצא ממשיכה להיות מגמת עלייה".

וריפון צונחת לקראת המחיקה, ביו ויו ממשיכה לזנק

מבין המניות שבלטו היום בשוק, טבע המשיכה לרכז עניין ולטפס, על רקע רכישת רציופארם ב-5 מיליארד דולר, רכישה שעוררה תגובות חיוביות בקרב האנליסטים ועליות בערך המניה בוול סטריט בסוף השבוע. בסיטי, למשל, אמרו כי הרכישה "הגיונית מבחינה אסטרטגית ופיננסית" והעלו את מחיר היעד למניית טבע ל-72 דולר מ-67 דולר.

מניית וריפון צללה לקראת גריעתה של המניה מהמסחר בבורסה ביום רביעי. אנליסט בכיר אמר בשיחה עם "גלובס", כי "אין ממש סיבה אחרת מלבד הפעילות של התעודות והקרנות שצריכות להיפטר מהמניה, הירידות צפויות להימשך גם מחר".

מניית אפריקה ישראל הגיבה לדו"חות הכספיים שפרסמה בסוף השבוע החברה הבת אפריקה נכסים, אשר הפסידה 200 מיליון שקל ברבעון הרביעי, בהתאם לאזהרת הרווח שפרסמה מוקדם יותר החודש. בסוף השבוע התבטא שר האוצר הרוסי באומרו ששוק הנדל"ן ברוסיה, בו פעילה אפריקה ישראל באופן ניכר, לא יחזור לרמתו ערב המשבר בעתיד הנראה לעין. המניה עברה בסיום לעליה, לאחר שנודע כי בית המשפט אישר סופית את הסדר החוב שלה.

מניות דיסקונט והבינלאומי נסחרו על רקע מכירת מניות הבינלאומי המוחזקות על ידי דיסקונט. כפי שנחשף ב"גלובס", תהליך מכירת 26.4% ממניות הבינלאומי המוחזקות ע"י דיסקונט יוצא לדרך, תהליך אשר יגדיל את הלימות ההון של דיסקונט ב-1.2%. בעקבות המכירה, צפוי דיסקונט לערוך בדו"חות 2009 הפרשה למס בסך של כ-120 מיליון שקל. במקביל, יחלק הבינלאומי דיבידנד גדול בהיקף של 800 מיליון שקל, מה שהקפיץ את מניית פיבי , בעלת השליטה בבינלאומי.

כלל ביטוח דיווחה היום על רווח נקי של 350 מייליון שקל בשנת 2009, בשל הראלי בשווקים. ברבעון הרביעי רשמה חברת הביטוח רווח של 22 מיליון שקל בלבד, לעומת 116.8 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2009. שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח, אמר כי הגאות בשוק ההון אשתקד הייתה חריגה ולא צפויה לחזור בעוצמתה ב-2010.

חברה נוספת בקבוצת אידיבי, כלל תעשיות , דיווחה היום כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה בשנת 2009 הסתכם ל- 450 מיליון שקל לעומת רווח של 26 מיליון שקל בשנת 2008. הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-45 מיליון שקל לעומת כ-3 מליון שקל בלבד ברבעון המקביל ב-2008.

חברת בז"ן , בעלת בית הזיקוק הגדול בישראל, דיווחה על רווח נקי של 182 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת הפסד של 182 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008.

מניית רמי לוי סגרה בירידה חדה בעקבות הורדת דירוג המלצה על ידי בית ההשקעות פסגות לאחר הראלי האחרון במניות.

מבין המניות הקטנות, ביו ויו המשיכה לרכז עניין ולעלות בחדות, לאחר שביום חמישי זינקה ב-55% תוך ריכוז מחזור ענק בעקבות דוחות טובים. חברה אחרת בתחום הביומד, ביו לייט , דיווחה הבוקר כי אחת החברות הבנות שלה, איי אופטימה, חתמה על הסכם מפורט לשיתוף פעולה בהודו למסחור מערכת מבוססת הלייזר לביצוע ניתוח לא חודרני בגלגל העין שפותחה על ידה.

[לאתר המעו"ף]