מיומנו של סוחר יום

מת על מניות עם אקשן: קודם הוא סחר בחיפושי נפט באינטנסיביות ולאחרונה הוא גם בביומד

תופעת סוחרי היום בבורסה בת"א הולכת ופורחת. ב-9:30 בבוקר עם קפה וסיגריות מתיישבים מאות אנשים מול המחשב ומנסים לחתוך רווח יומי של כמה מאות שקלים. הם פועלים במניות סחירות קונים ומוכרים באותו יום. ההסדר של סחרני היום עם הבנקים והברוקרים בנוי על עמלות נמוכות - מינימליות ופעילות ערה ויומיומית.

כך לדוגמה קונים מודיעין נפט ב-2.8 ובאותו יום מוכרים ב-3. לפעמים גם מפסידים כי לא קם עדיין סוחר יום שמחזיק אס בשרוול ומצליח להכות את המגמה רוב הזמן. סוחרי היום אוהבים מניות עם אקשן. פעם הם סחרו בחיפושי נפט באינטנסיביות ועכשיו הם גם בביומד.

סוחר יום מתמקד ברשימת מניות ידועה מראש. הוא גם עוקב כל הזמן אחרי מידע שוטף בהודעות הבורסה. אם למשל ארית מודיעה על התקדמות בשלב למכירת מרעומים להודו הסוחר ינסה לקנות סחורה בעליה של 5% בתקווה שהעלייה תעוף ל-10% ובסוף היום ימומש רווח נחמד של 5%. אלא שלעיתים במקום עליה מגיעה דווקא ירידה ואז חותכים מייד את ההפסד ומוכרים. ארית ודומותיה מחייבות כאמור מעקב רצוף ותגובות מהירות כמעט אוטומטיות. כשבזן הודיעה על המאזן והשאיפות ממתקן הפצח"ן סוחרי היום קנו ומכרו תוך שעתיים - שלוש וחתכו קופון נחמד.

כללי ברזל למסחר

סחרני היום אימצו מספר כללי ברזל שעיקרם זהירות ומניעת הפסד גדול. קונים בסכום מוגבל בדרך כלל 20000 עד 50000 שקל. אם נוצר רווח או לחילופין הפסד מוכרים מיד. כך למשל השבוע ביום ראשון השוק פתח בעליות. סוחרי היום אצו רצו לקנות אופציות CaLL 1240 - 1250 על המעו"ף לאפריל בין 9:30 - 11:00 במטרה לממש מייד בצהריים. הניסיון היה למשל לקנות CALL 1250 סביב 400 במטרה להעיף סביב 500. לחלקם הניסיון הצליח.

על כל קניה של 400 שקל שילם סחרן יומי 2 שקל עמלה ועוד 2 שקל מכירה. 4 שקלים מול רווח של 80 עד 100 שקל X 5 אופציות. דיינו. כמובן שעל הרווח יש מס כחוק לעיתים המס מתקזז מול הפסדים בעבר. לפעמים מסתפקים ברווח קטן יותר ועדיין שמחים בחלקם. כללי הזהירות והמסחר אינם מונעים הפסדים כיוון שסוחרי היום פועלים יומיומית ולכן סיכויי ההפסד מוחשיים גדולים וקיימים בפועל.

פורומים ותגובות

סוחרי היום נוהגים להשתתף בפורומים של מניות ו"לעודד" מניות שהם חפצים ביקרן. קנית סחורה כתוב בפורום תגובה בנוסח - "צפויה הודעה ועיסקה מהותית תוך שעות, העיסקה למכירת החברה במחיר גבוה משמעותית מהשוק נחתמה".

סחרני היום, שכאמור משתדלים כל יום לסגור פוזיציות, מקווים שהנה אוטוטו יגיעו פריירים שיתנפלו על הסחורה ואז יוכלו לשווקה בעליות. קשה להאמין שדווקא כאן ימצאו פריירים אבל הניסיון אינו כרוך בעמלה...

המטרה היא לעשות משכורת מהצד. חלק מהסחרנים פועל ממקומות העבודה תוך כדי ומול המחשב שעוסק בעבודה וקופץ מספר פעמים כל שעה להציץ באתרים, במסחר השוטף ובזרימת המידע. כבר אמרתי שרבים נכשלים אבל צריך לזכור שלאורך 2009 ותחילת 2010 שיעור המצליחים היה סביר כיוון שהמגמה הכללית בבורסה הייתה חיובית.

כל עוד השווקים יעלו סוחרי היום יפרחו. בזמן מימוש או דישדוש הם נמחקים וסופגים הפסדים כבדים. מעניין שרק מעוטם קונה אופציות פוט להרוויח מירידות. עניין פסיכולוגי לא ממש ברור. על השקעות לפרק זמן ארוך הם לא ששים לשמוע. דור של סחרני יום צומח בשולי הבורסה ובינתיים הוא עולה כפורח. עד מתי? שאלת מיליון הדולר.

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה