פרשת הולילנד: אורי לופוליאנסקי ואליהו חסון שוחררו למעצר-בית

(עדכון) - לופוליאנסקי, לשעבר ראש עיריית ירושלים, חשוד כי קיבל שוחד כדי לקדם את פרויקט הולילנד ■ חסון, מנהל הכספים של הפרויקט, חשוד כי תיווך בשוחד ■ העליון דחה את הערר שהגישו קלנר וצ'רני על מעצרם

בית משפט השלום בראשון-לציון שחרר היום (א') את ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, למעצר-בית בן 10 ימים, תחת תנאים מגבילים.

לופוליאנסקי נעצר לפני שבוע במסגרת חקירת פרשת הולילנד, והוא חשוד כי בין השנים 1993 ל-2003 קיבל שוחד על מנת לקדם את פרויקט הבנייה הגרנדיוזי בירושלים.

בנוסף, בית המשפט שיחרר למעצר-בית את אליהו חסון, רואה החשבון ומנהל הכספים של פרויקט הולילנד. חסון חשוד כי שימש כמתווך בהעברת כספי השוחד בהוראת מעסיקו, הלל צ'רני, שנחשב על-פי החשד לנותן השוחד הראשי בפרשה.

סניגורו של חסון, עו"ד גיל פרידמן, אמר לאחר הדיון כי "המעצר של חסון היה מיותר מראשיתו, ואני מקווה שהשחרור מעיד על כך שגם המשטרה מודה בזאת".

נדחה הערר של קלנר וצ'רני

בתוך כך, בית המשפט העליון דחה היום את הערר שהגישו אביגדור קלנר והלל צ'רני, החשודים במתן שוחד בפרשת הולילנד, על החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את בקשתם להשתחרר ממעצר.

"שוכנעתי כי קביעתו של בית המשפט המחוזי בדבר קיומו של חשש סביר לשיבוש הליכי חקירה מצד קלנר וצ'רני מעוגנת היטב בתשתית הראייתית בתיק", כתב השופט עוזי פוגלמן.

ביחס לטענותיהם של השניים כי צריך לשחררם ממעצר בדומה לשחרור עצורים אחרים בפרשה למעצר-בית, כתב פוגלמן: "לטעמי, שחרור החשודים האחרים רק מחזק את טענת המדינה כי בקשות המעצר מטעמה אינן גורפות, וכי בעניינו של כל חשוד וחשוד נבחן באופן פרטני ההכרח לקיים את החקירה כשהוא מוחזק במעצר".

מוקדם יותר היום טענו קלנר וצ'רני כי המשך מעצרם פוגע בצורה קשה ובלתי מידתית בזכויותיהם, והוא מיותר שכן אין חשש ששחרורם למעצר-בית יביא לשיבוש מהלכי חקירה.

במהלך הדיון שהתקיים בעניין התייחסו סניגוריהם של צ'רני וקלנר לסוגיית זכות השתיקה של לקוחותיהם בחקירה. עו"ד גיורא אדרת, סניגורו של צ'רני, אמר כי צ'רני בחר לשמור על זכות השתיקה, אך עשה כן רק אחרי ההחלטה להאריך את מעצרו פעם שנייה.

גם סניגורו של קלנר, עו"ד איתן מעוז, רמז בדיון כי הוא עשוי להמליץ לקלנר לשמור על זכות השתיקה. "קלנר עדיין לא החליט אם לשמור על זכות השתיקה בחקירה הזאת", אמר מעוז. "אדם שנמצא שבועיים במעצר, כשמדי לילה דלתות נטרקות וצעקות רמות נשמעות, והוא לא ישן וצריך לבוא לחקירה של פרשיות שקרו לפני שנים - צריך לבוא מרוכז".

הלל צ'רני הוא מבעלי הקרקע שעליה נבנה מתחם הולילנד. אביגדור קלנר הוא מנכ"ל חברת פולאר לשעבר, שקנתה את הקרקע בשנת 2000. השניים חשודים כי נתנו שוחד בעשרות מיליונים, באמצעות מתווכים, לבכירים בעיריית ירושלים ובמינהל מקרקעי ישראל, כדי לקדם את בניית פרויקט הולילנד. (בש"פ 2904/10).