"וול סטריט ג'ורנל" למשקיעים: 7 סיבות להיזהר ממניית אפל

החל מהעייפות של אפל דרך השווי הגבוה של המניה ועד ל"אגו של סטיב ג'ובס" ■ "וול סטריט ג'ורנל" יוצא נגד "מקהלת המעודדות" סביב אפל ומבקר את "הקרקס התקשורתי" סביב ה-iPad וה-iPhone

ה-iPhone הפך מזמן ללהיט עולמי וה-iPad בעקבותיו. הדו"חות הכספיים של אפל מצוינים והמניה שוהה ברמות שיא. נראה שכל מה שאפל נוגעת בו הופך לזהב, אך דווקא בעת זו יוצא העיתון הפיננסי המוביל בארה"ב, "וול סטריט ג'ורנל", באזהרה למשקיעים וקוא להם לא להיות אדישים, תוך שהוא מונה 7 סיבות שאמורות להדאיג את משקיעי אפל.

1. אפל טובה, אך לא כל כך טובה

ה"ג'ורנל" טוען שאפל מובילה בתחומה לא בגלל שהיא כל כך טובה, אלא בגלל שהמתחרות שלה די גרועות. מיקרוסופט, פאלם, נוקיה, מוטורולה - חברות אלו לא הצליחו להעמיד מוצרים שיתנו תחרות טובה למוצריה של אפל. כל עוד המצב התחרותי יוותר על כנו, אפל תמשיך להרוויח. אך יש לזכור שזהו גורם הנמצא מחוץ לתחום שליטתם של המשקיעים.

2. העייפות של אפל

"הרבה אנשים מתחילים להתעייף מהקרקס הזה", מציין ה"ג'ורנל", תוך שהוא מתייחס לבליץ התקשורתי סביב השקת ה-iPad. העיתון מציין ש"אין שום דבר מרגש בחברת מחשבים שמשיקה מחשב חדש" ומכנה את הכיסוי התקשורתי סביב השקת ה-iPad "מגוחך".

באשר לשאלה האם אפל זוכה לחשיפת יתר, עונה ה"ג'ורנל" בעקיצה: "כרגע, סטיב ג'ובס יכול למכור את התחתונים הישנים שלו ב-200 דולר (אפשר לקרוא להם "iPants") והכבשים יעמדו בתור בחנות של אפל".

3. מחיר המניה

אפל נסחרת היום סביב 260 דולר למניה. שער המניה יותר מהוכפל בהשוואה לשנה שעברה. משקיעים טירונים אומרים "המניה עולה" ואילו משקיעים רציניים אומרים "המניה עלתה", בלשון עבר. איש לא יודע מה יקרה בעתיד אך ככל שהמניה עולה יותר כך היא פחות אטרקטיבית.

המניה נסחרת היום במכפיל 20 על תזרים המזומנים השנתי שלה מפעילות שוטפת ובמכפיל 5.5 על ההכנסות. שווי השוק של אפל הינו 235 מיליארד דולר - יותר משווי השוק המשולב של סוני, RIM, DELL, מוטורולה, נוקיה, HTC, סנדיסק ופאלם.

4. האגו של סטיב ג'ובס

"מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס אינו מושלם", מציין ה"ג'ורנל". "עם זאת, מר ג'ובס היה נתון לתרועות של מקהלת מעודדות, וזה לא שהוא היה אדם צנוע לפני כן. בשורה התחתונה: כאשר הוא יטעה, מי יהיה שם כדי לעצור אותו? להלן דוגמה קטנה: הדבר היחיד שמונע מאפל למכור כמויות גדולות של iPhone למשתמשים עסקיים הוא העובדה שמר ג'ובס משום מה לא אוהב מקלדת. אין שום סיבה עסקית לכך. זוהי שגיאה מטופשת".

5. רשתות הסלולר

רשתות הסלולר בארה"ב נושאות במרבית העלויות של ה-iPhone ולא גובות תשלומים נוספים על חבילות המידע. זה טוב עבור אפל והלקוחות, אך רע לרשתות הסלולר. ה"ג'ורנל" מעלה השערה ולפיה בשלב מסוים הרשתות יתחילו "לשחק משחק קשוח יותר", בייחוד בהתחשב בכמויות זמן האוויר הגדולות ש"שואב" ה-iPhone באמצעות חבילות המידע.

6. תגובת הנגד לאפל

אפל חולשת על תעשיות רבות: ממוסיקה דרך מחשבים ועד טלפונים סלולרים. כעת היא מנסה להיכנס גם לתחום ה-ebooks (ספרים מקוונים), שם נמצאת כבר אמזון עם מכשיר הקינדל שלה. התוצאה עלולה להיות התאגדות של מו"לים שתביא להעלאת מחירי הספרים ופגיעה בלקוחות.

"כיצד יגיבו אז הלקוחות ומה יעלה בגורלה של התדמית הידידותית והמרדנית של אפל?", שואל ה"וול סטריט ג'ורנל", ועונה ברמיזה: "אפל לא תוכל להצטייר אז כאנדרדוג. כבר היום היא שווה יותר מג'נרל אלקטריק, וול מארט ושברון והיא החברה השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק. היא מתחילה להיראות כמו מיקרוסופט החדשה".

7. המצב הבריאותי של סטיב ג'ובס

ה"ג'ורנל" מזכיר את הבעיות הבריאותיות של ג'ובס (שנעדר בשנה שעברה למספר חודשים מתפקידו) ומציין כי לא ניתן להבטיח שהוא ימשיך לכהן כמנכ"ל בעוד 3 שנים. "אנו מקווים שג'ובס יאריך ימים ויהיה בריא", אומרים ב"ג'ורנל", "אך הוא עדיין נראה רזה וחולה וזה משהו שהמשקיעים צריכים לפקוח עליו עין".