הטריגר לתיקון? חלק מחברי ה'פד' דורשים הידוק מוניטארי

לפי דיווחים ב-CNBC, יותר ויותר חברים ב'פד' קוראים להתחיל לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה, דבר שבעבר עורר עצבנות בשוקי המניות ■ בינתיים, אגרות החוב בארה"ב מגיבות היום בירידות

האם הפדרל ריזרב יתחיל בקרוב במדיניות הידוק מוניטארי? לפי דיווחים בתקשורת הזרה מהיום (ו'), יותר ויותר חברים ב'פד' דורשים להתחיל בטווח הקרוב למכור ני"ע מגובי משכנתאות שה'פד' רכש במהלך המשבר כדי להגביר את רמת הנזילות בשווקים. צעד זה מתפרש כנסיגה מהמדיניות המוניטארית המרחיבה שהנהיג ה'פד', בהובלת היו"ר בן ברננקי, עם פרוץ משבר האשראי.

לפי דיווחים ברשת CNBC, לפחות 6 חברים בוועדת השוק הפתוח של ה'פד' (הוועדה האחראית על קבלת ההחלטות המוניטאריות), תומכים במכירת נכסים שרכש הבנק המרכזי, וזאת במטרה להפחית את היקף המאזן שלו שיותר מהוכפל במהלך המשבר.

הדיווחים הללו משפיעים היום בעיקר על שוק האג"ח בארה"ב. אגרות החוב ל-10 שנים יורדות והתשואה עליהן עולה ל-3.821%. עם זאת, שוקי המניות הגיבו בעבר ועלולים להגיב בעתיד בעצבנות לסימנים של הידוק מוניטארי בארה"ב. כאשר סין והודו החלו לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה שלהן בחודשים האחרונים שוקי המניות תיקנו בירידות והעצבנות בשווקים הייתה ניכרה. כמו כן, כשה'פד' העלה את ריבית הניכיון בחודש שעבר העצבנות חזרה לשווקים, אך חברי ה'פד' מיהרו להרגיע ומסרו כי הדבר לא יגרור העלאה של ריבית הבסיס במשק.

ה'פד' הבטיח לשמור על הריבית ברמת שפל של 0-0.25% למשך "תקופה ממושכת", ולמעשה מילים אלו הפכו למוקד תשומת הלב בכל הודעת ריבית שמפרסם ה'פד' מדי 6 שבועות. השמטת מילים אלה מההודעה או לחלופין מכירת נכסים מהמאזן של ה'פד' יכולים להתפרש בשווקים כתום עידן המדיניות המוניטארית המרחיבה.

הקריאה מצד חברי ה'פד' למכור ני"ע מגובי משכנתאות מגיעה על רקע ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, אשר קיבלה היום חיזוק נוסף עם פרסום נתוני מאקרו טובים, בעיקר משוק הנדל"ן. גם במשרד האוצר האמריקני מתחילים לחשוב על יציאה מההתערבות בשווקים ושוקדים על תוכניות למכירת מניות סיטי ו-AIG שברשות האוצר.