"העובדים שלי הם מחלקת כוח-האדם הכי טובה שיש"

ידוע שעובדים טובים עושים את ההבדל בין הצלחה לכישלון של עסק ■ אבל איך עסקים קטנים מצליחים לגייס עובדים טובים ומתאימים כשאין להם תקציב למחלקת משאבי אנוש? ■ וגם: 10 טיפים של מנכ"ל המשביר לצרכן לגיוס עובדים מוצלחים

ידוע שעובדים טובים עושים את ההבדל בין הצלחה לכישלון של עסק.

אבל איך עסקים קטנים מצליחים לגייס עובדים טובים ומתאימים כשאין להם תקציב למחלקת משאבי אנוש?

"בעד ציד ראשים, כמו בהיי-טק"

טל ברונשר, מבעלי "שרון ברונשר", החליט לזנוח את גיוס העובדים באתרים הייעודים ברשת לטובת הד-הנטינג ממוקד

שרון (מימין) וטל ברונשר / צלם עינת לברון
 שרון (מימין) וטל ברונשר / צלם עינת לברון

"אני בעד ציד ראשים, כמו בהיי-טק", אומר טל ברונשר, פליט היי-טק וכיום מבעלי חברת האופנה "שרון ברונשר". טל אמון על הצד הניהולי של העסק, ורעייתו שרון על העיצוב. לדבריו, באחרונה החליט לזנוח את גיוס העובדים החדשים באתרים היעודים ברשת לטובת הד-הנטינג ממוקד. "לצערי, חיפוש עובדים באתרים לא הוכיח את עצמו, כי מגיעה אליך מאסה של אנשים לא מתאימים", הוא אומר. "בגלל הקושי באיתור עובדים מתאימים, היו לנו תקופות ארוכות של מחסור רציני. זה היה משבר, ואנחנו, הבעלים, נאלצנו לעבוד הרבה יותר שעות".

*איך בסופו של דבר פתרתם את הבעיה?

"בסופו של דבר החלטנו לשתף את העובדים שלנו. ביקשנו שימליצו לנו על אנשים שהם מכירים. שיטת 'חבר מביא חבר' מוכיחה את עצמה. לראיה, העובדים נשארים יותר זמן ומתוגמלים בהתאם".

*על סמך מה אתה בוחר עובד?

"מועמד עם המלצות מוזמן לראיון. בראיון אני מנסה להבין את רמת הלויאליות והאמינות בעזרת שאלות מנחות ומיומנות שפיתחתי במרוצת השנים. אני בודק גם בגרות נפשית, שפת גוף, והאם המועמד מסתכל לי בעיניים. מי שלא מישיר מבט, סיכוי גבוה שאין לו תודעת שירות, ולכן הוא לא מתאים לתפקיד מכירתי. אם יש כימיה, העובד נקלט לתקופת ניסיון בתשלום".

*קרה שטעית באבחון?

"כמעט שלא. במקרה אחד, קלטתי עובד עם בעיית יחסי אנוש ובמקרה אחר התגלתה בעיית אמינות. זו הייתה בחורה שעשתה עליי רושם טוב, ובדיעבד גיליתי שהיא גונבת".

*קליטת עובד ללא מערכות סינון מקצועיות היא בבחינת לקיחת סיכון.

"נכון, אני לא יכול להיות בטוח ב-100% שאני לא טועה. ברור שאם היה לי תקציב הייתי מגייס מנהלת משאבי-אנוש שתעשה את העבודה הזאת במקומי ובמקצועיות. אבל, אני אוהב אנשים, ולכן לא מפריע לי לגייס עובדים. בעיניי זאת מטלה בדיוק כמו הגשת דוחות מס הכנסה ומע"מ. זה חלק מניהול יומיומי של עסק קטן".

*ציד ראשים משמעו שכר גבוהה יותר.

"זה לא בהכרח מתבטא בתשלום שכר גבוה יותר. יש אנשים שסביבת עבודה חשובה להם יותר מכסף".

*מה עם גיוס עובדים ברשתות חברתיות?

"גיוס עובדים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק הוא דרך טובה וקלה, למרות שעדיין לא עשינו בה שימוש".

*ממה צריך להיזהר כשמגייסים עובד על סמך אינטואיציה?

"להיזהר מקורות-חיים. קורות-חיים לא אומרים שום דבר על הבן אדם, ולכן אני לא מאמין בהם. זה דף שמייפה את המציאות ולא נותן שום אינדיקציה. היתרון היחידי שאפשר לדעת האם המועמד מתמיד בעבודה או לא. בעייניי, אי-התמדה לא פוסלת מועמד. אני מאמין יותר בתקשורת בינאישית ובלדבר עם המועמד בגובה העיניים. כמו-כן, כדאי להימנע ממצב של חוסר ודאות. כלומר, למועמד צריך להיות ברור מבעוד מועד מה אתה מצפה ממנו, וההיפך, כדי למנוע הפתעות ואכזבות בהמשך".

שרון ברונשר
פעילות: עיצוב, ייצור ושיווק אופנה ולייף סטייל
שנת הקמה: 2005
בעלים: טל ושרון ברונשר
מס' עובדים: 17
מס' חנויות: 3
מחזור מכירות שנתי: כ-3 מיליון ש'

"אני עושה הכול בעצמי"

בלהה גורן, מבעלי בייבי טבע, מפרסמת מודעות באינטרנט, ממיינת קו"ח, עורכת ראיונות טלפוניים, ומזמנת את המתאימות לראיון בחנות

בלהה גורן, מבעלי בייבי טבע / צלם עינת לברון
 בלהה גורן, מבעלי בייבי טבע / צלם עינת לברון

"אני לא אוהבת לגייס עובדים חדשים. זאת אחת המשימות המתישות ביותר עבורי, לכן אני דוחה את זה עד לרגע האחרון", אומרת בלהה גורן, מבעלי "בייבי טבע". גורן מעסיקה בסך-הכול 11 עובדות, כולן בעלות רקע ברפואה אלטרנטיבית, בתפקידי מכירה ושיווק.

"הייתי רוצה, אבל זה לא נכון להטיל את המשימה הזו על רוני, בעלי ושותפי לעסק, בגלל האופי של העסק - שמעסיק רק נשים ופונה לקהל יעד נשי - נכון יותר שאני, כאישה וכאחראית על כוח האדם בעסק, אגייס עובדים".

*כיצד את מאתרת עובדות חדשות לגיוס?

"מאחר שאין לנו מחלקת משאבי אנוש ותקציב בלתי מוגבל לחיפוש ולמיון מועמדים, אני עושה הכול בעצמי: מפרסמת מודעות באינטרנט, ממיינת קורות-חיים, עושה ראיונות טלפוניים קצרים לצורך סינון ראשוני, מזמנת את המתאימות לראיון עבודה בחנות, מראיינת, ובסוף מחליטה את מי לקלוט ואת מי לא".

*איך את מחליטה את מי לגייס, על סמך מה?

"אחרי שאני קוראת ומתרשמת מהרזומה, האינטואיציה שלי היא שפוסקת בעניין. החושים שלי התחדדו מאוד במרוצת השנים. כמו-כן, אני מקפידה לקיים את ראיונות העבודה בחנות, כדי להתרשם מהדרך שבה המועמדת מגיבה למוצרים בחנות, מה היא אומרת, איך היא מתקשרת עם העובדות בחנות, ומה העובדות הוותיקות חושבות עליה. מספיקות לי חמש דקות כדי לדעת האם המועמדת מתאימה לעבודה".

*קרה שטעית וגייסת עובדת שלא היית מרוצה ממנה?

"רק פעמיים. במקרה הראשון העובדת התגלתה כלא אמינה, ובמקרה השני טעיתי טעות הפוכה. כלומר, פסלתי מועמדת שהאינטואיציה שלי לגביה לא הייתה טובה, וכעבור שמונה חודשים היא פנתה אליי וביקשה הזדמנות נוספת. נתתי לה והיא הייתה אחת העובדות המצטיינות ביותר שלי".

*טיפ לגיוס עובדים באפס תקציב?

"לסמוך על האינטואיציה. אם יש ספק, לבקש מהמועמד לבלות, כמובן בתשלום, פרק זמן מסוים בעסק לפני שחותמים איתו על חוזה העסקה לצורך התרשמות ואינדיקציה נוספת, הן של המועמד והן של בעל העסק. בעסק קטן עם צוות עובדים מצומצם, לגיוס עובדים מתאימים חשיבות עצומה".

בייבי טבע
פעילות: יבוא ושיווק מוצרים לתינוקות ולאימהות
שנת הקמה: 2000
בעלים: בלהה ורוני גורן
מס' עובדים: 11
מס' חנויות: 2
מחזור מכירות שנתי: 2.5 מיליון ש'

"העובדים שלי הם מחלקת כוח האדם הכי טובה שיש"

נמרוד פרנס, בעלי תבואות, מאמין בשיטת חבר-מביא-חבר. הוא גם דורש תעודת יושר, בודק יכולות פיזיות ובוחן שפת הגוף

נמרוד פרנס, בעלי תבואות / צלם איל יצהר
 נמרוד פרנס, בעלי תבואות / צלם איל יצהר

בבית האריזה של נמרוד פרנס בקיבוץ מעלה החמישה מועסקים ארבעה ערבים ממזרח ירושלים ובית חנינה, ארבעה בעלי מוגבלויות מ"בית חם" ועובד מנהלה אחד. תמהיל עובדים זה איננו מקרי. לדברי פרנס, עם ישראלים בריאים בגופם ובנפשם, אין מה לדבר על עבודה פיזית בשכר מינימום. "אף אחד לא רוצה לארוז ולסחוב קטניות כל היום", הוא אומר. פרנס הוא יבואן וסיטונאי של קטניות אורגניות וטבעיות המשווקות בבתי טבע תחת המותג "תבואות".

*יכול להיות שקשה לך למצוא עובדים בגלל השכר הנמוך שאתה משלם?

"זאת לא הסיבה".

*איך מגייסים עובד ממזרח ירושלים?

"בשיטת 'חבר מביא חבר'. העובדים הערבים שלי הם מחלקת כוח האדם הכי טובה שיש, כי הם חמולה אחת גדולה שאחד מביא את השני".

*אילו פרמטרים אתה בודק לפני שאתה קולט לעבודה?

"אני דורש תעודת יושר מהמשטרה ותעודת זהות כחולה. כמו-כן, אני בודק יכולת פיזית כי העובדים אצלי צריכים להיות חזקים. מעבר לזה, אני בוחן את בן האדם לפי המבט שלו, שפת הגוף שלו, ואפילו את צורת ההליכה והזריזות שלו. אצלי לא צריך דוקטורט. אף אחד לא בא אליי עם תואר, ולכן זה קל יחסית".

*קרה שטעית בגיוס עובדים?

"עד היום פיטרתי רק שלושה עובדים על רקע של עצלנות וחוסר מרות. ושלושה עובדים זה לא הרבה".

*איך אתה מתמודד עם פערי המנטליות?

"העובדים שלי הם אנשים פשוטים, צנועים וחרוצים, שבאים לעבוד ולא לשחק. אין כאן ענייני מנטליות או עניינים של דת, צבע או לאום. כירושלמי שחי בדו-קיום מלא עם החברה הערבית, אני לא רואה שום בעיה עם זה. גם לא בהעסקת אנשים עם מוגבלויות".

*איך הכי נכון לגייס צוות עובדים טוב באפס תקציב?

"לברר, לשאול ולקבל המלצות מאנשים שמכירים את המועמד. והכי חשוב - להפעיל חושים ולהיזהר כמו מאש ממועמדים שבאים עם הצהרות בשמיים".

תבואות
פעילות: יבוא וסיטונאות מוצרי מזון אורגניים וטבעיים וייצור שמנים
שנת הקמה: 2008
בעלים: נמרוד פרנס
מס' עובדים: 9
מחזור מכירות שנתי: כ-5 מיליון ש'

10 טיפים לגיוס צוות עובדים מנצח ללא תקציב

על-פי אסף בן דב, מנכ"ל המשביר לצרכן

אסף בן דב, מנכ
 אסף בן דב, מנכ

1. בניית פרופיל לעובד הדרוש

לצורך איתור המועמד המתאים ביותר מומלץ לבנות פרופיל שלו. הפרופיל צריך לכלול פרמטרים רכים וקשיחים כמו כישורים, ניסיון והשכלה נדרשים.

2. מציאת מקור גיוס אפקטיבי

למשל, הפצת המשרה בין חברים ומקורבים או בניית תמריצים לעובדים קיימים, שיהפכו אותם למקור גיוס של עובדים טובים ומוצלחים (חבר מביא חבר).

3. שימוש בקורות-החיים ככלי סינון

קורות-החיים מהווים כלי ראשוני מהותי לסינון מועמדים. לכן, יש לבצע ניתוח של קורות-החיים: קראו בין השורות מה חסר ומה מפורט יתר על המידה, ולקראת ראיון העבודה הכינו על בסיסו שאלות בהתאם לפרופיל שהכנתם התפקיד.

4. ריאיון וסינון טלפוני

כדאי להשקיע זמן בריאיון הטלפוני לצורך סינון ראשוני של המועמדים. סינון זה גם יחסוך לכם זמן יקר בריאיון פנים מול פנים, וגם ישמש לכם ככלי לבדיקה הדדית - שלך את המועמד ושל המועמד את הארגון והתפקיד. כמו-כן, מומלץ לבצע בשיחה התאמת ציפיות הדדית.

5. קבלת המלצות

מומלץ לפנות למעסיקים קודמים לקבלת מידע על אישיותם, מיומנויותיהם, נקודות החוזק והחולשה של המועמדים. הקשיבו למה שהממליצים אומרים ולא אומרים על המועמדים.

6. בדיקת התאמה ל-DNA העסקי

מעבר לבדיקת כישורי המרואיין, יש לבדוק האם הוא מתאים ל-DNA, לתרבות ולערכים של העסק.

7. קיום ריאיון באווירה טובה

צרו אווירה נעימה ונינוחה כדי שהמרואיין ירגיש נוח. הציגו את עצמכם, את תפקידכם ואת הארגון על כל היבטיו, וגם את המשרה המוצעת: מטלות מפתח ותחומי אחריות בתפקיד.

8. שיווק העסק למועמד

כדי שיקל לגייס מועמד נחשק, מומלץ לשווק לו את העסק באמצעות סקירת העסק ופעילותו, הצפת נקודת החוזק שלו, החזון שלו, התוכניות לעתיד ואופציות הקידום הקיימות במסגרתו.

9. גיוס באמצעות הד-הנטינג

גיוס באמצעות הד-הנטינג מומלץ מאוד, אבל יש לקחת בחשבון הוא דורש בניית רשת נטוורקינג.

10. השקעה בעובדים

גיוס נכון הוא הכרחי, אבל גם בהמשך הדרך נדרשת השקעה - בקליטה נכונה, בהכשרה, במתן משוב, בעידוד ובהערכה.

אינפו: מפת התעסוקה בישראל
 אינפו: מפת התעסוקה בישראל