ההצבעה לדירקטורים בלאומי: תפוחי מבקש ממוסדיים לתמוך בו

ועדת המניות של נוף צפויה להצביע בעד חמשת מועמדיה ונגד כל האחרים ■ פסלה את מועמדות יהושע נאמן כי הוא אחיו של שר המשפטים

ועדת המניות של בנק לאומי, בראשות מרגלית נוף, תצביע באסיפה הכללית של הבנק ב-2 ביוני רק בעד המועמדים שהציעה ובמקביל תצביע נגד כל שאר המועמדים. זאת על בסיס "הבנות שקטות" עם בנק ישראל ולפי פרשנות שניתנה לחוק המניות הבנקאיות, כך נודע ל"גלובס".

מאחר שלפי שיטת ההצבעה מתקזזים קולות הצבעת "בעד" עם קולות הצבעת "נגד" ומאחר שדירקטור לא יכול להיבחר ללא "רוב רגיל" (כלומר שכמות המצביעים בעדו גבוהה מכמות המצביעים נגדו), נוף תגדיל מאוד בצורה זו את סיכויי המועמדים שהציגה. נוף, המייצגת את מדינת ישראל, מצביעה בשם 14.2% מהמניות (11.46% של המדינה ועוד 2.74% מניות חסומות של העובדים), כך שלמועמדים מטעם נוף יהיה יתרון התחלתי של 28.4% מול מועמדים אחרים.

תפוחי עושה לובינג

ההערכות הן כי למרות זאת חלק מחמשת המועמדים של נוף לא יקבלו את הקולות הדרושים כדי להיבחר. מבין המועמדים האחרים מסומנים שלושה מועמדים בעלי סיכויים טובים: איזי תפוחי, לשעבר יו"ר בזק ויו"ר אפריקה ישראל, שלמה נס, לשעבר יו"ר חברת חשמל וחברת הביטוח איילון והמפרק של קלאב מרקט, ועמוס ספיר, לשעבר יו"ר חברת הדירוג מעלות.

אתמול פרסם לאומי באופן רשמי את שמות 25 המועמדים לדירקטוריון. בין אלו שהגישו מועמדות מטעם עצמם, ב"מסלול הפרטי", ניתן למנות את הח"כ לשעבר אתי לבני, עו"ד יהושע נאמן, רוברט צנטלר, בעבר סגן המפקח על הבנקים ושמואל מסנברג, לשעבר ראש החטיבה העסקית במזרחי טפחות.

לעשרה גופים ואנשים, מלבד נוף, תהיה השפעה משמעותית על ההצבעה: שלמה אליהו, קבוצת דלק של יצחק תשובה, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, אלפרד אקירוב, דוד עזריאלי, אוצר התיישבות היהודים, מגדל, פסגות, מנורה מבטחים ודש איפקס, שבבעלות אלי ברקת.

תפוחי כבר החל בלובינג מול המוסדיים כדי לגבש תומכים למועמדותו. אתמול הוציא תפוחי מכתב לגופים המחזיקים במניות הבנק ובו הביע תמיכתו בהפרטה, טען כי על לאומי לשים דגש על בנקאות קמעונאית ומשקי הבית ושם דגש על יכולתו לעבוד בשיתוף פעולה עם המנכ"לית גליה מאור. "בימים אלו אתם בוחרים את דירקטוריון לאומי. בחירת דירקטורים ראויים, שיידעו יחד עם הנהלת הבנק, להוביל את הבנק היא חלק אינטגרלי מניהול ההשקעה", כתב תפוחי.

"כאיש עסקים עם ניסיון רב בתאגידים בינלאומיים ומקומיים שעברו הפרטה, אני חושב שהאתגר המשמעותי הקרוב של הנהלת הבנק וראשיו הינו השלמת הפרטת הבנק. יש לבצע תהליך זה באופן שימקסם את רווחת בעלי המניות השונים. בנוסף, אני סבור שהבנק צריך להמשיך ולחזק את אחיזתו במשק הישראלי תוך דגש על בנקאות קמעונאית למשקי בית, לצד בנקאות פרטית".

נאמן נפסל

ועדת נוף פסלה את מועמדותו מטעם המדינה של עו"ד יהושע נאמן לתפקיד דירקטור, בשל העובדה שהוא אחיו של שר המשפטים, יעקב נאמן. בעקבות זאת הגיש נאמן מועמדות מטעם עצמו. סיבה נוספת לפסילה היתה כי נאמן היה עד לאחרונה דירקטור בבנק הבינלאומי. לכן לדעת נוף הוא מחויב בצינון של שנה וזו טרם חלפה.

בתגובה אמר נאמן "ישבתי הרבה שנים בדירקטוריונים, בחברה לישראל ובבנקים. אני מכיר את כל הרגולציה הבנקאית. מבין אלה שהגישו מועמדות, לא ראיתי שיש רבים שמכירים את הנושא הבנקאי כמוני. מבחינת הכישורים, המיומנות והמומחיות, אני חושב שאני מתאים לדירקטוריון של בנק כמו כפפה ליד".