נא להירגע, זה קרה גם ב-2008

הפאניקה בירידות מהסוג שקרה בסופ"ש מנקה את המשקיעים החלשים ופותחת דרך לחזקים

מה שקרה ביום ה' בוול סטריט כבר קרה ב-2008. בגרפים היומיים של רוב ניירות הערך נראית צורת V בסביבות השעה 15:00 ואלו לא היו חדשות טובות על רקע התפרעויות מאסיביות ביוון, הפסד בראון באנגליה ופליטה של נפט במפרץ. בנוסף לאלה, דווח נוסף על אדם שהקיש מכירת מיליארד מניות בפרוקטור גמבל במקום מיליון.

דאו ג'ונס קפץ חזרה 500 נקודות ב-5 עד 8 דקות, עלייה חדה שלא נראתה כמותה מאז משבר מטבע הכסף שזכה לכינוי "משבר האנט". זה גם מזכיר את תכניות ביטוח תיקי השקעות שהושקו בירידות ב-1987, אשר רק הגבירו את הירידות.

הפאניקה המלווה בירידות מסוג זה בדרך כלל מנקה את המשקיעים החלשים ופותחת את הדרך לחזקים, ובכך יכולה להביא את הירידה בטווח הקצר לסיומה.

נתונים מעניינים לגבי המסחר המאני ביום ה':

  • כ-25% מכל סלי המניות ירדו מתחת למחיר דולר בודד.
  • הרבה מניות ירדו למחיר סנטים בודדים, כדוגמת Accenture שירדה לשווי סנט אחד.
  • הבורסות בארה"ב בודקות את ביטול כל העסקאות שבין 14:40 עד 15:00 שעון ניו יורק שירדו ביותר מ-60% או עלו יותר מ-60% בקרבת החל משעה 14:40.

יש לצפות שהתנודתיות בשווקים תישאר גבוהה, כל עוד תיקי השקעות עוברים הערכה מחדש. כמו כן, יש לבדוק בתכיפות את הגרפים של שיטות הניתוח השונות אשר ישתנו תוך כדי התיקונים, בפרט השיטות שבהן למחיר היומי הגבוה והנמוך יש משמעות.

למחירי הסגירה שלאחר הפאניקה של יום ה', יש מהימנות גבוהה יותר, ועל בסיס הסגירה, כל מדדי Point & Figure של השוק האמריקאי פונים מטה ומכתיבים הגנה על פוזיציות לונג, ויתרון לשורטים. חשוב להדגיש שחלק ממדי הטווח הקצר הגיעו למכירת יתר, מקום מנוחה טיפוסי למהלך הירידות האחרונות.

השווקים הגלובליים ממשיכים להיות חלשים יותר מהשוק האמריקאי, והם גם הפכו לחלשים יותר מהביקוש למזומנים, מה שמכתיב את העדיפות להוצאתם מתיקי השקעות והעברתם לשורט.

  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
  • אברהם קוגל הינו מנתח שווקים גלובליים בכיר, מומחה עולמי בשיטת Point & Figure DWA, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, וחלק מצוות אתר www.pnf.co.il ללימודי שוק ההון.
  • ניתן ליצור קשר במייל: info@pnf.co.il