המשבר לא היה משחק - אבל תעשיית הגיימינג מתחילה להתאושש

הצלחת משחקי הרשת השיבה את האופטימיות לתעשייה, שאמנם רשמה ירידה קלה במשכורות, אבל המספרים עדיין מתגמלים ■ גם גיוסי העובדים נמצאים בעלייה לאחר הפיטורים הגדולים בזמן המשבר הכלכלי

בראשיתו של המשבר הכלכלי, לא מעט אנליסטים דיברו על כך שתעשיית הגיימינג לא תהיה בין אלה שיפלו חזק מהמיתון. בסך-הכל מדובר בתחום פנאי, ואנשים - למרות כל הבעיות הכלכליות - עדיין צריכים לברוח מהמציאות הקשה מפעם לפעם.

אז המשחקים המשיכו למכור, מי יותר ומי פחות, אבל החברות בתעשייה עדיין נאלצו להתמודד עם קשיים כלכליים ולפטר.

כעת, נראה כי האופטימיות מתחילה לחזור למגרש המשחקים. "שיעור גיוס כוח-האדם בתעשיית הגיימינג עלה לעומת שנה שעברה, אך השוק עדיין קשה", אומר מרק מנצ'ר, נשיא חברת ההשמה gamerecruiters.com, המתמחה בתעשייה. "למרבה הצער, אנו עדיין מתמודדים עם 12 אלף מובטלים בתעשייה בארה"ב לבדה, אך הצמיחה המהירה של המשחקים המקוונים מרובי המשתתפים ושל המשחקים החברתיים הובילו לעלייה בדרישה לעובדים".

ירידה של 4% בשכר

עם זאת, המשכורות בתעשיית הגיימינג לא הושפעו לחיוב מההתאוששות היחסית מפגעי המשבר, שגרמו לירידה של 8% במכירות משחקי הווידיאו ברחבי העולם.

על-פי נתונים שנאספו על-ידי כתב העת Game Developer Research, המשכורת הממוצעת השנתית בתעשיית הגיימינג בארה"ב עמדה על 75,573 דולר ב-2009, ירידה של יותר מ-4% לעומת המשכורת הממוצעת השנתית ב-2008, שעמדה על כ-79 אלף דולר.

הירידה במשכורת הממוצעת בתעשייה באה לאחר שהמעסיקים בתחום קיצצו בהוצאות התפעול, על מנת להתמודד עם אובדן ההכנסות בתקופת המיתון.

אבל למרות הירידה, עדיין מדובר בשכר מתגמל. לדברי כריס רמו, אחד ממנהלי כתב העת, "המשכורת הממוצעת בתעשייה עלתה ב-24% מאז 2001, השנה בה התחלנו לאסוף את הנתונים. בגדול, המשכורות בשנים האחרונות נשארו באותה הרמה, למעט יוצאי דופן של ירידה של 1% בין 2005 ל-2006 והירידה שגילינו השנה".

מתחילים ב-QA

על-פי נתוני הסקר האחרון של Game Developer Research, המתכנתים הם אלה שנהנים מהמשכורות הגבוהות ביותר בתעשיית הגיימינג: משכורת שנתית ממוצעת של מתכנת מגיעה ל-80,320 דולר. אלה שמתקדמים ונעשים מנהלים טכניים עשויים להרוויח 121,750 דולר לאחר כ-6 שנים במקצוע.

אנימטור ושאר אמנים בתעשייה מרוויחים 71,071 דולר, עלייה של 2% לעומת המשכורת הממוצעת ב-2009. בדומה לאמנים, גם מעצבי המשחקים רשמו עלייה קלה של 3% במשכורתם הממוצעת ב-2009, והיא הגיעה ל-69,266 דולר בשנה. משכורתם הממוצעת של התסריטאים שעבדו בתעשיית הגיימינג ב-2009 הגיעה ל-61,786 דולר בשנה.

מפיקי המשחקים הרוויחו ב-2009 כ-75 אלף דולר בממוצע לשנה. בדומה למפיקי סרטים, תפקידם של מפיקים בתעשיית הגיימינג הוא לדאוג לתיאום ופיקוח בין עבודת המחלקות השונות המפתחות את המשחק, לוודא שאין חריגות בתקציב ולהבטיח שהמשחק יגיע אל המדפים בתאריך המיועד.

חלק ניכר מהמשרות הנחשבות כנקודת התחלה לקריירה תעשיית הגיימינג נמצאות במחלקת הבטחת האיכות (QA). בוחני איכות בתעשיית הגיימינג נדרשים לשחק במשחקי וידיאו שוב ושוב על מנת לאתר פגמים העלולים לפגוע בחוויית המשחק של הלקוחות. משכורת ממוצעת בתפקיד עומדה על 37,095 דולר לשנה. בוחני איכות בעלי ותק של 6 שנים או יותר עשויים להכפיל את משכורתם בפרק זמן זה.

בעולם שמחוץ לצוותי העיצוב והפיתוח של המשחקים, העובדים המתוגמלים ביותר הם עובדי מחלקות השיווק, שמשכורתם הממוצעת הגיעה ל-96,408 דולר ב-2009.