המלצת רשות המסים: קבוצות רכישה ישלמו מע"מ על הקרקע

והקבלנים יקבלו הקלה במס רכישה ■ אלה המסקנות המתגבשות של הוועדה לנושא קבוצות רכישה ברשות המסים, שיועברו בקרוב לנסרדישי ■ ענבל אור, אור סיטי: "גם אם יחוייבו קבוצות הרכישה בתשלום מע"מ באופן גורף ויתקבלו הקלות מס רכישה לקבלנים, עדיין קבוצות רכישה יהיו זולות ואטרקטיביות יותר"

הטלת מע"מ על הקרקע לרוכשים בקבוצות רכישה והקלה במס רכישה לקבלנים - אלה המסקנות המתגבשות של הוועדה לנושא קבוצות רכישה ברשות המסים. כך נודע ל"גלובס".

הוועדה, בראשותו של היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, גיבשה באחרונה טיוטה של המלצותיה ואמורה להעביר אותן בקרוב למנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי.

הוועדה, הפועלת זה כחצי שנה והייתה צפויה להגיש המלצותיה כבר בפברואר האחרון, ניסתה לגשר על הפער במיסוי הקיים כיום בין קבוצות רכישה לבין רוכשי דירה מקבלנים. זאת בין השאר על רקע טענות הקבלנים כי הם מופלים לרעה בהיבט המיסוי לעומת קבוצות הרכישה.

על פי המסקנות המתגבשות, הפער הזה יצומצם על ידי הכבדה במסים על קבוצות הרכישה, מצד אחד; מצד אחר, יוקל הנטל במס על הקבלנים.

רכישה מאדם פרטי

על פי ההמלצות המתגבשות, יוטל מע"מ על מרכיב הקרקע לרוכשי דירות בקבוצות רכישה. כיום, במקרים שחברי קבוצת הרכישה רכשו קרקע מאדם פרטי, לא מוטל מע"מ. עם זאת, חלק הארי של הקרקעות הנמכרות היום לקבוצות רכישה הן קרקעות של גופים ציבוריים ומלכ"רים, ואז ממילא משולם מע"מ. המחשבה היא להטיל מע"מ גם באותם מקרים שבהם הקרקע להקמת הדירות נרכשת מאדם פרטי. באופן זה, מועלה מחיר הדירה לרוכשים.

הקבלן כמארגן קבוצה

בד בבד, ייעשה צעד לקראת הקבלנים, על ידי הפחתה במס רכישה. כיום הקבלנים משלמים מס רכישה על הקרקע בגובה 5%. בנוסף, רוכשי הדירות מהקבלנים משלמים מס רכישה על הדירה, על פי מחירה של הדירה.

ההמלצה המתגבשת היא שאם קבלן ימכור את כל הדירות בפרויקט בתוך פרק זמן קצר, הוא יוכל לקבל הקלות במס רכישה. הרציונל הוא שקבלן שמוכר את כל הדירות בפרויקט בתוך זמן קצר מתפקד למעשה כמו מארגן של קבוצות רכישה, ולכן מגיעה לו הפחתה במס רכישה, אולי עד כדי ביטול כליל.

תגובות

ענבל אור, אור סיטי:

"מדובר בדבר שטרם פורסם ולכן לא ניתן להתייחס לגופן של ההמלצות. באופן עקרוני לקבוצות רכישה יתרונות רבים על פני רכישה מיזם, כשיתרון המיסוי מהווה רק נדבך אחד מהם.

"גם אם יחוייבו קבוצות הרכישה בתשלום מע"מ באופן גורף ויתקבלו הקלות מס רכישה לקבלנים, בדומה לקבוצות רכישה, עדיין קבוצות רכישה יהיו זולות ואטרקטיביות יותר בשל היתרונות הנוספים כגון רווח נמוך יותר ליזם מארגן הקבוצה, חיסכון בעלויות המימון והשיווק. יודגש שבקבוצות הרכישה המרכזיות, ממילא מרכיב העסקות שהן מבצעות כיום כולל בחובו את מרכיב המע"מ".

צחי חג'ג', האחים חג'ג':

"בנושא מס הרכישה, אנחנו מעודדים באופן כללי כל הטבה שתינתן באופן שווה ושתשווה את מעמדם של הקבלנים למעמדם של קבוצות רכישה, ויבטל את ההעדפה של האחרונים. בנושא המע"מ, כל התייחסות מחייבת שינוי חקיקה, שספק לדעתי אם תעבור במתכונת הזו. כל רכישה שהיא רכישה פרטית ושאינה בעלת אופי עסקי אינה חייבת במע"מ, וכך צריך להיות גם ביחס לקבוצות רכישה. לדעתי, יותר מ-90% מהעסקאות בקבוצות רכישה חייבות במע"מ".