דוד עזריאלי מתכוון לתרום עד 4.5 מיליארד שקל

בגיל 88 מנפיק דוד עזריאלי את קבוצת הנדל"ן הגדולה בישראל לפי שווי של יותר מ-10 מיליארד שקל ■ עזריאלי הוא ציוני נלהב ותורם בולט כבר היום ■ ימים ספורים לפני פרסום התשקיף אישרה האסיפה של קבוצת עזריאלי הענקת תרומות לקרן עזריאלי בסך 0.15% מהרווח השנתי ■ שיאן השכר החדש

בדומה לוורן באפט וביל גייטס, גם דוד עזריאלי המחזיק ב-40% ממניות קבוצת עזריאלי, ובנו רפי המחזיק ב-15% מהמניות, מתכוונים לתרום את מרבית הונם לארגוני צדקה. חלקם בחברה מוערך כיום בכ-4.5 מיליארד שקל.

על פי תשקיף ההנפקה מתכוונים השניים להעביר בעתיד את החזקותיהם בחברה, כולן או חלקן, ללא תמורה, לקרנות שהוכרו ו/או תוכרנה כקרנות ציבוריות, שמקום מושבן בקנדה או בישראל, שרווחיהן ייתרמו, בין היתר, למוסדות במדינת ישראל המוכרים לצרכי מס על ידי רשויות המס בקנדה.

עזריאלי הוא ציוני נלהב ותורם בולט כבר היום. ימים ספורים לפני פרסום התשקיף, אישרה האסיפה הכללית של קבוצת עזריאלי הענקת תרומות לקרן עזריאלי, בסך 0.15% מהרווח השנתי של הקבוצה, אך לא יותר מ-14 מיליון שקל.

עזריאלי נולד ב-10 במאי 1922 במקוב שבפולין. הוריו נרצחו בשואה, אך הוא הצליח לשרוד כשברח מזרחה לכיוון הכוחות הרוסיים. הוא הצטרף לחיילים הפולנים שנלחמו במלחמת העולם השנייה לצד בעלות הברית, ועלה לאחר המלחמה לישראל.

ב-1944 למד אדריכלות בטכניון בחיפה, אך נאלץ להפסיק את לימודיו במלחמת העצמאות והתגייס לחיל האוויר. בשנת 1954 החליט להגר למונטריאול שבקנדה, שם הפך לטייקון בתחום הנדל"ן המניב. בשנת 1983 הקים את קבוצת עזריאלי בישראל והחל בהקמת האימפריה המקומית. הוא נשוי לסטפני ואב לארבעה: דנה, נעמי שרון ורפי שכל אחד מהם קיבל ערב ההנפקה 15% ממניות קבוצת עזריאלי.

"מר קניונים" יוצא לשוק

אמש פרסמה קבוצת עזריאלי תשקיף להנפקת רבע ממניותיה לציבור תמורת סכום שאפתני של עד 2.7 מיליארד שקל. גיוס המשקף לחברת השחזקות שווי של יותר מ-10 מיליארד שקל (אחרי הכסף).

קבוצת עזריאלי, שסיימה את 2009 ברווח של כמיליארד שקל, תהפוך עם הנפקתה לחברת הנדל"ן הגדולה בישראל במונחי שווי. נכון להיום מתנהלים רוב עסקי הקבוצה באופן פרטי, כשרק חלק קטן מהם נסחר בבורסה בת"א: חברת גרנית הכרמל (החברה האם של סונול) וחברת הצבע טמבור.

הנפקתה של קבוצת עזריאלי, שמתוכננת לצאת לפועל לקראת סוף החודש, תספק פרנסה נאה כמעט לכל גופי החיתום הבולטים בישראל. סך עמלות החיתום שתשלם הקבוצה בהנפקה צפוי להסתכם ביותר מ-10 מיליון שקל ולהוות כחצי אחוז מהיקף הגיוס. את קונסורציום החתמים מובילים כלל חיתום, פועלים אי.בי.אי, לאומי פרטנרס ולידר.

מניית קבוצת עזריאלי צפויה להיכנס ישירות למסחר במדד המעו"ף, ולהתמקם בין עשר החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, לצידן של סלקום, פרטנר ואלביט מערכות, שנסחרות בשווי הנע סביב 10 מיליארד שקל כל אחת. ההערכות בין גופי החיתום הן כי למרות חולשתו המתמשכת של השוק הראשוני, יקחו רוב הגופים המוסדיים חלק בהנפקה, בזכות חוסנה וגודלה של עזריאלי.

1.5 מיליארד שקל - הסכום מתוך תמורת ההנפקה שמייעדת קבוצת עזריאלי להקמת פרויקטים שונים. יתרת הכסף תושקע בינתיים, לצורך פיזור הסיכונים, בשיעור של עד 30% במניות מדד ת"א 100, והיתרה באג"ח המדורגות BB פלוס ומעלה או בפקדונות במוסדות פיננסיים.

5.8 מיליארד שקל - הכנסות קבוצת עזריאלי בשנת 2009, הכוללות את פעילות הקניונים, המשרדים ותוצאות החברה הבת גרנית הכרמל. מדובר בירידה של 25% לעומת ההכנסות בשנת 2008, שנובעת בעיקר מהכנסות חשבונאיות נמוכות יותר, המיוחסות לשערוך כלפי מעלה של שווי הנדל"ן בקבוצה בשנים קודמות.

956 מיליון שקל זהו הרווח הנקי של קבוצת עזריאלי בשנת 2009, שיפור של 55% לעומת שנת 2008. בחלוקה בין מגזרים אחראית פעילות הקניונים של הקבוצה על כמחצית מהרווח. לקבוצה נבעו אשתקד הכנסות בעלות אופי חד פעמי משינויים בשווי ההוגן של נכסיה (217 מיליון שקל) וממסים (288 מיליון שקל).

1.4 מיליארד שקל - אחד הנתונים המרשימים בדו"חות עזריאלי הוא תזרים המזומנים של הקבוצה מפעילות שוטפת. התזרים השוטף מיוחס בעיקר לרווח התפעולי ממרכזי המסחר והקניונים של הקבוצה, וכן משטחי המשרדים שהיא משכירה.

783 מיליון שקל - זהו ה-NOI של קבוצת עזריאלי ב-2009, המשקף את הרווח נטו מהשכרת נכסים ומהפעלתם השוטפת. נתון זה מייצג צמיחה של 60% משנת 2005, ושיפור של 23% לעומת 2008.

160 אלף - מספר המבקרים היומי הממוצע ב-11 קניוני קבוצת עזריאלי, פרת המזומנים של החברה. בקניונים ישנן 1,500 חנויות. נכון להיום רשומים 50 אלף חברים במועדון הצרכנים "מולטי עזריאלי". תמהיל השוכרים בקניוני עזריאלי חזק וכולל 34% חנויות "עוגן", 36% אופנה, 8% מזון ו-22% עסקים אחרים.

עוד עולה מהתשקיף כי רשימת הממתינים לפתיחת חנות בקניונים המובילים של עזריאלי ארוכה, דמי השכירות גבוהים ויכולים להגיע ל-15% עד 20% מהפדיון. אם הכוח עבר בשנים האחרונות מהיצרנים והספקים לקמעונאים, הרי שמעליהם נמצאים בעלי הקניונים.

100% זהו שיעור התפוסה שנרשמה ב-2009 בקניוני עזריאלי המובילים: עזריאלי בתל-אביב, איילון ברמת-גן, מלחה בירושלים, עזריאלי בהוד השרון ועזריאלי בהרצליה. הממוצע של התפוסה בכל 11 הקניונים של הקבוצה מסתכם ב-98%, בעיקר בגלל קניון בארה"ב, שם התפוסה נמוכה - 84%. מקורם של 68% מהכנסות החברה מנכסים מניבים הם בקניונים שבבעלותה. 28% מקורם במשרדים בישראל.

10.8 מיליארד שקל - זהו זהו שווי הנדל"ן להשקעה של עזריאלי על פי תשקיף ההנפקה. שטח המרכזים המסחריים והמשרדים של הקבוצה הוא 530 אלף מ"ר. השטח מייצג צמיחה של 38% מאז 2007.

1.5 מיליארד שקל - זהו היקף תוכניות ההשקעה של עזריאלי, שאיננו מאט את הקצב. החברה מתכוונת להתרחב בין היתר באיזור הצפון, באמצעות בניית קניונים בחיפה, עכו וקריית אתא, וכן בכוונתה להקים מרכזי עסקים בראשון לציון ובחולון.

2.25 מיליארד שקל - זהו שווייה המוערך של לאומי קארד. במאי 2008 רכש עזריאלי 25% ממניות חברת כרטיסי האשראי תמורת 360 שקל. כיום מוערך חלקו בחברה ב-450 מיליון שקל, תשואה נאה של 25% בתוך שנתיים, ורווח "על הנייר" של 90 מיליון שקל.

458 מיליון שקל - הרווח מהשקעה שביצעה הקבוצה אשתקד במניות בנק לאומי. עזריאלי רכש באפריל 2009, בתזמון מעולה - חודש אחד בלבד לאחר שהתחיל הראלי המטורף במניות - 4.8% ממניות לאומי, תמורת 742 מיליון שקל. כיום הן שוות 1.2 מיליארד שקל, תשואה של 62% בתוך שנה.

150 מיליון שקל - הרווח על ההשקעה בגרנית הכרמל. אחזקה נוספת של קבוצת עזריאלי היא 61% ממניות חברת ההשקעות, שהשליטה בה נרכשה ב-2006 תמורת 740 מיליון שקל. היום היא שווה 890 מיליון שקל, תשואה של 20% (ללא פרמיית שליטה). גרנית הכרמל סיימה את 2009 בהכנסות של 4.5 מיליארד שקל, ירידה של 26% לעומת 2008, המיוחסת לאחזקה העיקרית שלה - חברת סונול. זו נפגעה מירידה במחירי הדלק. אחזקות נוספות בולטות של גרנית הן: טמבור, סופרגז ופעילות של התפלת מים.

3.7 מיליארד שקל - שווי מרכז עזריאלי בת"א. זהו הנכס הבולט והמזוהה ביותר עם מפעלות עזריאלי בישראל. הוא זה הממוקם ביציאת השלום של נתיבי איילון, בסמוך לתחנת הרכבת.

הקניון המצליח מוערך בשווי של 1.5 מיליארד שקל, ומגדלי המשרדים (מגדל עגול ומגדל משולש) שמעליו מוערכים בשווי של 2.2 מיליארד שקל נוספים. במגדל המרובע יש שימושים מעורבים של משרדים ומלון. הנכס מוחכר מעיריית תל-אביב ל-200 שנה - עד ה-6 בפברואר 2195.

88 - גילו של דוד עזריאלי, ניצול שואה ש"עשה את זה בגדול", למרות הרמת גבות מצד מתחרים, כלכלנים ואחרים, שלא האמינו בהצלחת הפרויקטים שיזם. לרכוש קרקע באזור נידח של מוסכים בגבול רמת גן בני ברק, כדי להקים עליה קניון משגשג -זה לא דבר שמלמדים באוניברסיטה. עזריאלי עצמו הוא אחד הנכסים הגדולים של הקבוצה.

דוד עזריאלי הוא גם שיאן השכר החדש של ישראל .