ביקורת פתע של משרד הבריאות: 50% משמן הזית בצפון מזויף

בעקבות הממצאים, ארגון יצרני שמן הזית יפעיל מערך פיקוח אלטרנטיבי לזה של מועצת הזיתים שפורקה לאחרונה ■ מתחייב להסיר בתוך שנה את כל בקבוקי השמן המזויף מהמדפים ברשתות השיווק

בבדיקה שערכו פקחי משרד הבריאות במרכולים באזור הצפון, נמצא כי 50% מבקבוקי שמן הזית שנבדקו הכילו שמן זית מזויף. יצרני שמן הזית הודיעו בתגובה על הפעלת צוות פקחים שיבקרו באופן רציף ברשתות המזון, ידגמו שמנים ויבדקו אותם במעבדה. שמנים מזויפים יורדו מהמדפים, ויצרניהם יאבדו את תעודת הכשרות ויעמדו בפני הליך פלילי.

צוות פקחים של משרד הבריאות, שבדק את איכות שמן הזית ברשתות השיווק בצפון הארץ, מצא כי 50% מהבקבוקים שנבדקו הכילו שמן שלא עומד בתקנים הנדרשים משמן זית טהור ומוגדר כשמן זית מזויף.

את המידע על הזיופים מסר מהנדס המזון של מחוז הצפון של משרד הבריאות, עמוס האס, למנכ"ל "ארגון יצרני ומשווקי שמן הזית בישראל", המשמש כתאגיד של יצרנים, יבואנים ומשווקים של שמן זית בישראל, הפועל להסדרת הפעילות בענף שמן הזית.

בתגובה לממצאים הודיעה מנכ"ל הארגון, חנה כהן, על הקמת צוות פקחים שייאבק בתופעת שמני הזית המזויפים הקיימים כיום בשוק. הפקחים יבקרו ברשתות השיווק, ידגמו אקראית את השמנים ויבדקו אותם במעבדה. זיופים שייתפסו ידווחו למחלקת ההונאה במשטרת ישראל ולמחלקת האכיפה במשרד הבריאות לצורך החרמת השמן המזויף והורדתו מהמדפים. בראש צוות הפקחים עומד יו"ר הארגון, ד"ר איעד קיזיל, ד"ר לכימיה ומרצה בכיר במכללת שנקר, הנמנה עם המומחים המובילים בענף שמן הזית.

לדברי כהן, "ענף שמן הזית סובל מתופעה של זיופים: שמנים שאינם מכילים 100% שמן זית משווקים כשמן זית טהור, ושמנים המיובאים מחו"ל משווקים כשמן זית מתוצרת הארץ. כולם יודעים על הזיופים ועל הזייפנים אך לא מפעילים את מנגנוני האכיפה הקיימים, והענף הפך לפרוץ. אנחנו, בעזרת צוות הפקחים שהקמנו, מתחייבים להסיר בתוך שנה את כל בקבוקי השמן המזויף מהמדפים ברשתות השיווק".

הארגון מקיים מגעים עם הקניינים ברשתות המזון, כדי להגיע איתם לשיתוף-פעולה. לדברי כהן, "נכון לעכשיו תפיסה של שמן מזויף גררה הורדה זמנית של מספר מצומצם בלבד של בקבוקים מהמדף, כך שהיצרן שסרח לא ניזוק באמת. אנו בטוחים שאם היצרן יידע כי תפיסת שמן מזויף מתוצרתו תביא לכך שכל המוצרים שלו יורדו מהמדפים ורשתות המזון לא יעבדו איתו יותר, הוא יחשוב פעמיים לפני שיזייף. חשוב שהפסקת שיווק המוצר ברשתות תהיה מוחלטת ולא זמנית. רק כך ניצור הרתעה".

הארגון אף נפגש עם גורמים ברבנות ובבד"צים השונים, כדי לצרף גופים אלה למאבק בזיופים. לדברי כהן, "המצב כיום הוא אבסורד. יצרן שניתפס בזיוף ומאבד את תעודת הכשרות של בד"צ מסוים, פונה לבד"צ אחר, מבקש ומקבל תעודה חדשה. אנחנו נשים לזה סוף. בכל פעם שנתפוס שמן מזויף נדאג שהזייפן יאבד את תעודת הכשרות שלו ולא יוכל לקבל תעודה חדשה ממערך כשרות אחר".

הארגון, המעניק תו איכות לשמן זית בארץ, מתכוון להתנות את הענקת התו בהסכמת יצרני השמן לספוג קנס כספי בסך 50 אלף שקל על כל בקבוק שמן מזויף שייתפס על-ידי פקחי הארגון. לדברי כהן, "בחישוב פשוט, תפיסת 10 בקבוקים מזויפים תגרור קנס של חצי מיליון שקל - כך שיש בכך גורם מרתיע".

ארגון יצרני, יבואני ומשווקי שמן הזית בישראל הוקם במטרה להסדיר את הפעילות בענף שמן הזית, לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת הודיעה בחודש שעבר על פירוקה של "מועצת הזיתים", שהיתה הגוף שפיקח על ענף השמן בארץ.