בעקבות איומי אל-על: ארקיע פנתה לבג"ץ בבקשה לצו מניעה

מבקשת להורות לאל-על להעניק שירותי אבטחה לטיסת ארקיע שאמורה לצאת מחר בבוקר לעקבה שבירדן ■ אל-על עומדת על זכותה לקבלת שיפוי מהמדינה - או לחילופין מארקיע ומישראייר המקבלות ממנה את שירותי הביטחון

חברת ארקיע פנתה הערב (א') לבג"ץ בבקשה לצו מניעה זמני שיורה לחברת אל-על להעניק שירותי אבטחה לטיסה שאמורה לצאת מחר (ב') בשעות הבוקר המוקדמות מנתב"ג לעקבה שבירדן.

בשבוע האחרון התגלעה מחלוקת בין אל-על, המשמשת כנאמנה של המדינה לאבטחת חברות התעופה הישראליות בחו"ל. אל-על עומדת על זכותה לקבלת שיפוי (ביטוח למקרה של אירוע בטחוני) מהמדינה - או לחילופין מארקיע ומישראייר המקבלות ממנה את שירותי הביטחון.

המדינה עומדת בינתיים על סירובה להעניק את השיפוי, ואילו החברות, המסכימות עקרונית עם דרישתה של אל-על, מסרבות אף הן לתת את השיפוי - בטענה כי המדינה, בתוקף היותה אחריות על ביטחון הנוסעים, היא זו שאמורה לשפות את אל-על.

כפי שנחשף ב"גלובס", דרישה זו של אל-על עשויה לסכן את המשך קיומן של הטיסות הבינלאומיות של שתי החברות כבר בשבועות הקרובים, שכן אל-על הודיעה כי אם לא תקבל את השיפוי תפסיק בתוך מספר שבועות באופן חד-צדדי להעניק שירותי אבטחה לטיסות הבינלאומיות של ארקיע וישראייר.

הערב, לאחר שהמדינה לא נענתה לבקשה, הודיעה אל-על לארקיע כי אם לא תקבל את כתב השיפוי - לא תאשר את ביצוע הטיסה לעקבה.

בתגובה פנתה ארקיע לבג"ץ. בבקשה לצו המניעה טוענת ארקיע, באמצעות עו"ד נרי ירקוני, כי דרישת אל-על היא שינוי סטטוס-קוו קיים. עוד נטען בעתירה כי אל-על פעלה בחוסר תום-לב בניצול המונופול שהעניקה לה המדינה. מונופול זה ניתן לה כפיקדון מטעם המדינה מפאת נסיונה בתחום זה, והוא לא ניתן לה לשם ניצול וכפייה דורסניים.

"אין צורך להכביר מלים על הנזק האדיר והבלתי הפיך העלול להיגרם לארקיע בפרט, ולתעופה הישראלית בכלל, אם ימומש איומה של אל-על. נמכרו כרטיסים כבר ל-70 נוסעים, בתי-מלון וכו'. יתרה מזו, הנזק המדיני ליחסים עם ירדן יהא עצום לאור ביטול פתאומי כזה של טיסה לירדן", נכתב בעתירה.

ארקיע מצטטת אף מסמך שקיבלה בסוף השבוע ממשרד התחבורה, וממנו עולה כי ייתכן שדרישת אל-על לקבל שיפוי אינה קבילה משפטית.

על-פי אותו מסמך, בהתאם להנחיות גורמי הבטחון המופקדים על החוק האמור הוקם מערך אבטחה על-ידי חברת אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ, אשר אמור לשמש את כל חברות התעופה.

"לאור האמור לעיל, כלל לא ברור הבסיס לדרישה של מתן כתב שיפוי כלשהו מטעם המדינה לחברת אל-על בשל פעילויות אבטחה שהיא מבצעת לטובת חברת ארקיע", נכתב.