הפרקליטות: לאחד את משפטיהם של אולמרט ורייצ'ל ריסבי-רז

זאת לצורך השמעת חלק מעדי התביעה המסרבים להגיע לישראל באמצעות ועידת וידיאו ■ "בכדי לחסוך בעלויות הכרוכות בוועידת וידיאו יש להורות כי עדותם של העדים המסרבים להגיע ולהעיד בישראל תישמע במעמד אחד"

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לאחד את משפטיהם של אהוד אולמרט ושל מתאמת קשרי החוץ שלו לשעבר, רייצ'ל ריסבי-רז, לצורך השמעת חלק מעדי התביעה המסרבים להגיע לישראל באמצעות ועידת וידיאו - כך עולה מבקשות שהגישה היום (ב') פרקליטות מחוז ירושלים לשופטים במשפטיהם של אולמרט, שולה זקן וריסבי-רז.

במקור הפרידה הפרקליטות את משפטה של ריסבי-רז ממשפטם של אולמרט וזקן, הן כדי לאפשר לתביעה להעלות את ריסבי-רז כעדת תביעה במשפט ראש הממשלה לשעבר, והן מאחר שהשניים מואשמים בסדרת אישומים נוספים מלבד פרשת ראשונטורס, שהיא היחידה שבה מעורבת לכאורה גם ריסבי-רז.

ואולם, רבים מעדי התביעה אמורים להעיד בשני המשפטים גם יחד, ומהם כמה וכמה המתגוררים בחו"ל ומסרבים - לדברי הפרקליטות - להגיע לישראל, אף שהמדינה הציעה לממן את הוצאות הטסתם ושהייתם בישראל.

בשל כך הגישה הפרקליטות בקשה לשמיעת עדים אלה בווידיאו, ולשם כך אף פנתה לרשויות החוק בארה"ב ובקנדה, שבהן מתגוררים עדים אלה.

"הליך גביית עדויות במערכת טלוויזיה במעגל סגור דורש הכנה ממושכת וכרוך בפרוצדורה מורכבת ובעלות כספית ניכרת", כתב לבית המשפט עו"ד אורי קורב מפרקליטות המחוז. "בכדי לחסוך בעלויות הניכרות וכדי להבטיח את שמיעת העדים, מתבקש בית המשפט הנכבד להורות כי עדותם של העדים המסרבים להגיע ולהעיד בישראל תישמע במעמד אחד, ולצורך כך אף להורות על איחוד הדיון בשני התיקים".

בין העדים שבית המשפט מתבקש לאשר את שמיעתם בוועידת-וידיאו: אבי (אלן) הייר ממרכז שמעון ויזנטל, הצפוי להעיד על מגעים שניהל בשם המרכז עם ריסבי-רז למימון נסיעתו של אולמרט במאי 2003 על-ידי המרכז; רפי רוטשטיין, ניק ליברמן וג'ולס סטימל מארגון "הבונדס", הצפויים להעיד על נסיעותיו של אולמרט במימון ה"בונדס" ועל מגעים שניהלו עם גורמים בלשכתו בנושא; הנק רוזנבאום מארגון "יד ושם קנדה", הצפוי להעיד על נסיעות אולמרט במימון הארגון ועל מגעים שנוהלו עם גורמים בלשכתו בנושא; קנט ביאלקין מ"ליגת הידידות אמריקה-ישראל", הצפוי להעיד על נסיעות אולמרט במימון הארגון;
אליזבת בוהן מ"הפורום העולמי AEI", הצפויה להעיד על נסיעות אולמרט במימון הארגון ועל מגעיה עם לשכתו בנושא; אן ביאלקין ומישל קרליין מארגון "על"ם", הצפויות להעיד על נסיעות אולמרט במימון הארגון ועל מגעים שניהלו עם גורמים בלשכתו בנושא; שלמה ברגר, הצפוי להעיד על נסיעת אולמרט במימון ארגון "על"ה"; ורחל מור, שעבדה ביחידה לקשרי חוץ בעיריית ירושלים, וצפויה להעיד על ההתנהלות בנושא הנסיעות בלשכת אולמרט בשנים שקדמו לעבודתה של ריסבי-רז בלשכתו.