מכה לספקולנטים: ממשל אובמה יגביל המסחר בחוזים על הנפט

נציבות המסחר בחוזים עתידיים תגביל את כמות החוזים ששחקן אחד יכול להחזיק בסחורות כמו נפט וגז טבעי - כולל בעסקאות המבוצעות מחוץ לבורסה

במקביל להצלחה באישור הרפורמה הגדולה במערכת הפיננסית אמש, ממשל אובמה סימן "V" על יעד נוסף: הטלת מגבלות על הספקולנטים בשוק החוזים העתידיים על הנפט, שהיקפו נאמד בכ-615 טריליון דולר.

סוכנות בלומברג מדווחת היום (ו') כי הרפורמה הפיננסית הגדולה של הדמוקרטים בסנאט תחייב את נציבות המסחר בחוזים העתידיים (CFTC) להגביל את כמות החוזים העתידיים ששחקן אחד יכול להחזיק בסחורות כמו נפט וגז טבעי. הוראה זו תהיה תקפה גם בעסקות SWAP שמתבצעות מחוץ לבורסה.

אין זו הפעם הראשונה שבארה"ב מדברים על הגבלת המסחר בחוזים על סחורות, אך למעשה זו הפעם הראשונה שהממשל אכן נוקט בצעדים מאז שהמסחר בעסקאות SWAP נפתח לפני כ-30 שנה.

כזכור, בקיץ 2008, כאשר שוק הסחורות רתח ומחיר הנפט שעט לשיא של 147 דולר לחבית, הסנאט הקים ועדה מיוחדת שתבדוק מה חלקם של הספקולנטים בניפוח המחירים. הוועדה מצאה מספר פרטים מעניינים, כמו למשל חברת נפט גדולה שהחזיקה כמויות חריגות של חוזים על הנפט וטענה להגנתה שמדובר בגידור. אך שום מגבלות לא הוטלו, בין היתר בשל החרפת המשבר הכלכלי מייד לאחר מכן וקריסת מחירי הנפט והסחורות.

כעת, ממשל אובמה מתכוון להגביל כאמור על צעדיהם של הספקולנטים, מתוך תקווה שאולי כך תתמתן עליית המחירים הגדולה של הנפט. הזהב השחור, שנסחר במחיר של 34 דולר לחבית בדצמבר 2008, נשק רק בחודש שעבר ל-90 דולר לחבית. היום הוא נסחר סביב 70 דולר לחבית.

הסנאט, כאמור, אישר את ההצעה אמש במסגרת ההצבעה על הרפורמה במערכת הפיננסית, וכעת יש צורך בהשלמת החקיקה. בארה"ב מעריכים כי החקיקה תושלם ללא בעיות מיוחדות, בהתבסס על רוחות הרפורמה הנושבות בימים אלה בוושינגטון והתמיכה ממנה נהנה הממשל. מייקל גרינברג, יו"ר לשעבר ב-CFTC, אמר לסוכנות בלומברג כי ישנם סיכויים טובים יותר היום להשלים את החקיקה מבעבר, שכן הקונגרס תומך במגבלות אלה.